Gå til innhold

Korleis få ekstrem makro?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det skjønte eg også, men kva deler er det?

Det er ei vanlig? linsa + eit par andre ting = 8:1 makro eit eller anna.

Det går frå ei linsa med grei nærgrensa til ekstrem nærgrensa ved å gjera eit par trekk.

Det er jo som om nokre prøve å forklara meg korleis ein trimme ein moped, eg skjønne kva som skjer, men ikkje korleis det blir gjort :p

Lenke til kommentar

Kjøp et vidvinkelobjektiv (så vidt som mulig) og så mange ringer extension tubes som mulig. Hvis objektivets brennvidde er Xmm, trenger du Xmm mellomringer for å oppnå 1x forstørring, 2Xmm for å oppnå 2x forstørring etc. Putt på en 2x telekonverter, så får du vanvittig forstørrelse.

14mm F/2.8 + belg som kan utvides 140mm + 2x telekonverter gir deg 20x forstørrelse. Objektivet koster _mye_ penger, men belg er ikke så voldsomt dyrt, og telekonverter kan skaffes billig. Konverteren er jo heller ikke helt nødvendig, 10x er nok :p

Lenke til kommentar

Min enkle måte er

- et manuellfokus vidvinkelobjektiv med blenderrring (viktig, mye nyere optikk kan ikke blendes ned manuelt!), jeg har brukt en gammal Nikkor-O 24mm/2.8,

- reverseringsadapter (mitt Nikon-adapter passer bare til 52mm filtergjenger, men en kan bruke overganger.)

- evt belg (eller iallfall stativ)

Trenger ikke mye penger for å komme i gang, men gode belger er ikke så billige.

Jeg ville nok sjekka den resulterende bildekvaliteten før jeg la ut for en telekonverter akkurat til dette formålet, men hvis en hovedsaklig skal bruke den til andre ting, er det bare å prøve.

Lenke til kommentar

Det finnes sikkert omvenderringer til ditt kamera også, og en 50mm fungerer det også. Jeg har i alle fall brukt en 50mm med hell. 28mm regnes vel som det ideelle. Hvis man bor i Bergen kan man stikke innom Antonio Stasi og kjøpe en gammel 28mm brukt, hvis man ønsker å sette i gang med et slikt prosjekt. Det var en veldig vanlig brennvidde før i tiden (på fastoptikk), og burde kunne skaffes for en billig penge.

Lenke til kommentar

En gammel 28mm og et omvenderring.... ringen koster fra 100 til 150 på ebay. Sjekk hvilken filterfatning den aktuelle ringen tar før du kjøper objektiv. Hvis den bare tar f.eks. 52mm filterfatning, så kan det hende du trenger en stepring som overgang. Total pris avhenger altså av objektivet. Har du et 50mm fra før, så kan du jo bruke det også. Da blir utgiften minimal.

Lenke til kommentar

Vedrørende omvenderringer/reverseringsringer: Optisk blir dette veldig bra, men du får noen utfordringer. Du får ikke autofokus, ikke manuell fokus, men fast fokus. Lysmåling virker ikke, men med digitale kameraer er dette ikke noe problem, da du tar et bilde og sjekker histogrammet.

Dess kortere brennvidde du bruker, dess større forstørrelse får du. Husk også på at større forstørrelse gir mindre dybdeskarphet og vanskeligere med fokusering, spesielt siden du må bruke manuell blender og søker blir mørkere med mindre åpning.

I praktisk bruk synes jeg 28 mm er den korteste brennvidden å bruke så sant du ikke rigger til et studio. Håndholdt er dette en utfordring. Det billigste å starte med vil være en 50 mm, og jeg vil anbefale dette som en start, hvis ikke kan det bli mye frustrasjon.

Krever mye øvelse og rolige motiver med større forstørrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...