Gå til innhold

Tilfredsstillelse av utstyrsfreaken Meg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hildring, det så ut som et superobjektiv! Skjønner spenningen, det må røske litt i lommeboka om du skal betale moms på dette :wee:

6448777[/snapback]

Ja det var det jeg håpet å slippe da. Sendt fra privatperson som i ditt tilfelle :)

Ellers kan det sies at jeg kjøpte Sigma sin 30mm 1.4 til bruk som lyssterkt 'normalobjektiv'. Det var optisk meget bra og konstruksjonen var også bra. Likevel ble jeg ikke helt fortrolig med autofokusen. Den var absolutt ikke like treffsikker som det jeg er vant med fra mine Canon objektiv. Noen ganger lå fokus omtrent en cm foran der jeg ønsket. Andre ganger traff det perfekt.

Med tanke på evt fremtidig oppgradering fra 1.6 crop gikk jeg for et FF objektiv.

Denne 35mm fra Canon er litt trangere enn Sigmaen men fortsatt akseptabel for mitt bruk. Til gjengjeld går det for å være et av Canons beste objektiv iflg de som har erfaring.

Lenke til kommentar
Likevel ble jeg ikke helt fortrolig med autofokusen. Den var absolutt ikke like treffsikker som det jeg er vant med fra mine Canon objektiv. Noen ganger lå fokus omtrent en cm foran der jeg ønsket. Andre ganger traff det perfekt.

6448816[/snapback]

Akkurat dette opplever jeg av og til med 17-70 når jeg prøver meg på "makro". Det er sinnsykt vanskelig å treffe riktig. Sikkert bare jeg som er knøl, men den er ganske vanskelig å fokusere med når man kommer så nært. Optimalt sett skulle man brukt manuell fokus, men manuell på 1.6? Glem det.

Ja, dette ble en digresjon.

Lenke til kommentar

Når jeg knipser mikro/makro med MF bruker jeg selvstyrt fokus bracketing :) (fokus bracketing forresten en MEGET hendig funksjon på kompaktkamera, for å dra digresjonen enda lengre) Knips et bilde, vri fokus 2mm, knips bilde, vri fokus 2mm, knips bilde. Av 5-6 tagne bilder med ulik fokus bør minst et av dem bli bra.

Endret av Nemo}
Lenke til kommentar
Når jeg knipser mikro/makro med MF bruker jeg selvstyrt fokus bracketing :) (fokus bracketing forresten en MEGET hendig funksjon på kompaktkamera, for å dra digresjonen enda lengre) Knips et bilde, vri fokus 2mm, knips bilde, vri fokus 2mm, knips bilde. Av 5-6 tagne bilder med ulik fokus bør minst et av dem bli bra.

6448962[/snapback]

Dette gjør jeg som oftest når jeg bruker MF på nærbilder, pga den lille sensoren i digitale speilrefleks er søkeren liten og mørk og ikke allitd like lett å finne fokuspunkt.

Selv om den på mitt kamera egentlig eg ganske bra er den ikke på langt nær så bra som Fullformats kamera eller enkelte gode Filmkameraer.

Endret av Litejk
Lenke til kommentar

6448962[/snapback]

Ja dette er veldig smart når en driver med macro og millimeter DOF.

Men til generell fotografering hvor ting er i bevegelse lar ikke dette seg gjøre, så da må man kunne stole på autofokusen.

Om bremsene på bilen min kun funka 80% av gangene jeg ville bremse, hadde jeg vurdert å bytte bil (evt få noen til å se på den) ;)

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å flytte kameraets posisjon i forhold til motivet, mens du lar fokusen stå stille. Det gir omtrent samme resultat..

Fokuser manuelt, knips, flytt kamera litt nærmere, knips, litt lenger unna, knips, og vips har du tre bilder derav minst ett som har bra fokus. Om ikke motivet fløy sin vei etter det første bildet, da.

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å flytte kameraets posisjon i forhold til motivet, mens du lar fokusen stå stille. Det gir omtrent samme resultat..

Fokuser manuelt, knips, flytt kamera litt nærmere, knips, litt lenger unna, knips, og vips har du tre bilder derav minst ett som har bra fokus. Om ikke motivet fløy sin vei etter det første bildet, da.

6449092[/snapback]

Slik gjør JEG det når jeg skal ta nærbilde så nære så mulig med mitt kamera. Skrur forkusringen inn til det innerste og flytter kamera nært motivet. Det pleier å fungere, men alikevel er det ikke alltid det blir skarpt.

Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har prøvd fokus bracketing på kompakt? Jeg har brukt det på fatterns G6 et par ganger. Det virker som en drøm. Siden det ikke er noen treige speil o.l. så tar du 3-4 bilder med ulik fokus på samme tid som du tar 2 med dSLR :)

Lenke til kommentar

6448962[/snapback]

Helt klart en god metode, men dessverre litt vanskelig med insekter som flytter seg kjapt. Likevel blir det alltid noen vellykkede bilder i løpet av en tur, når man knipser i full fart med bracketing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...