Gå til innhold

Tilfredsstillelse av utstyrsfreaken Meg

Anbefalte innlegg

Etter mye om og men har jeg nå somlet meg til å sende avgårde bestilling til Adorama. Det ble: SB-800, 50mm 1.4, Nikon 67mm polafilter, et par step-up ringer, et 512MB minnekort til fattern, Colorvision Spyder 2 Express samt en reverseringsring til 50mm 1.4. Alt i alt, nesten $800, noe tilsvarende halv pris i Norge. Så kommer frakt + muligens moms, men jeg sparer fortsatt nærmere 3000kr om beregningene stemmer. Gleder meg som den lille drittungen jeg er nå.

Uansett, her er problemstillingen: Jeg har en kompis i USA som utstyret er bestilt til. Han er grei, og kan sende dette til meg, pakket inn "anonymt"(altså som privatperson). Han kommer hjem 1. september, da er det ikke noe problem å få det gjennom uten teite momskrav. Men jeg vil jo ikke være hele sommeren uten stæsjet, så jeg vil i det minste ha noen av tingene tilsendt. Hva er da sjansen for at Tollvesenet stikker sine slibrige neser ned i mitt nyinnkjøpte kamerautstyr og sier "GRMF, her skal det betales moms!" Etter sigende er det snakk om stikkprøver, men hvor ofte skjer de på vanlige "private" pakker? Om det fortsatt er uklart lurer jeg på om andre har gjort tilsvarende ting, fortrinnsvis med fotoutstyr, og om de har fått sure brev i posten fra tollvesenet.

Senest for et halvt år siden bestelte en kompis nesten samme pakka fra Adorama(5-6k NOK verdi), og ba om å få det direkte tilsendt med UPS. Når han fikk pakka var det ikke engang en merknad fra våre kjære tullere.

Ellers kan jeg bare anbefale både www.bhphotovideo.com og www.adorama.com for de uinnvidde. Store begge to.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjansen er lik null og nada. Tro meg.

Han må fjerne evt fakturaer/prislapper og merke pakken med seg selv som avsender (åpenbart..hehe) og heller ikke (bør hvertfall ikke) klistre på en masse firmalogoer og web-adresser. Standard grå USPS ('norgespakken') kartong. Han må krysse av for GIFT på den grønne toll-lappen og sette verdien til runde og sikre $100.

Om du blir kreved en krone for denne pakken i toll/mva skal jeg spandere en Tuborg på deg ;)

Lenke til kommentar

Hm, høyner du den til en Hansa Fatøl så er vi på bølgelengde :wee:

Forøvrig tar jeg gjerne imot rosing av utstyret jeg har bestilt. Bankkontoen min ligger fortsatti fosterstilling i dusjen mens den hører på "Crying Game" etter utskeielsene i går kveld.

Lenke til kommentar
Hm, høyner du den til en Hansa Fatøl så er vi på bølgelengde :wee:

Forøvrig tar jeg gjerne imot rosing av utstyret jeg har bestilt. Bankkontoen min ligger fortsatti fosterstilling i dusjen mens den hører på "Crying Game" etter utskeielsene i går kveld.

6358992[/snapback]

Fatøl er greit (bergenser? hehe..)

Og 50mm 1.4 er et GLIMRENDE objektiv.. :cool::innocent:

Lenke til kommentar

Han må fjerne evt fakturaer/prislapper og merke pakken med seg selv som avsender (åpenbart..hehe) og heller ikke (bør hvertfall ikke) klistre på en masse firmalogoer og web-adresser. Standard grå USPS ('norgespakken') kartong. Han må krysse av for GIFT på den grønne toll-lappen og sette verdien til runde og sikre $100.

Om du blir kreved en krone for denne pakken i toll/mva skal jeg spandere en Tuborg på deg ;)

Kan han ikke bare legge et brev nedi (øverst, slik at tollvesenet ikke kan unngå å lese det) og skrive noe slikt som:

"Her er objektivet du glemte da du besøkte meg i påsken." :o)

Selvfølgelig fjerne all informasjon etc, og pakke det godt, men likevel som om originale esker etc. aldri har vært i USA, men at mottaker tok det med inn til USA og nå vil ha det hjem igjen...

Lenke til kommentar

Kan han ikke bare legge et brev nedi (øverst, slik at tollvesenet ikke kan unngå å lese det) og skrive noe slikt som:

"Her er objektivet du glemte da du besøkte meg i påsken." :o)

Selvfølgelig fjerne all informasjon etc, og pakke det godt, men likevel som om originale esker etc. aldri har vært i USA, men at mottaker tok det med inn til USA og nå vil ha det hjem igjen...

6359181[/snapback]

Jo alle tiltak monner, men selv har jeg fått maange pakker fra hist og pist som har alle som en gått gjennom tollen om det står privat avsender og gave. Ofte har faktura lagt ved i pakken, og noen få ganger har fakturaen blitt 'bevis' for fortolling. De tar m.a.o stikkprøver på innhold, men ikke for å se etter orginalesker eller hilsninger ;)

Lenke til kommentar
Off topic, men hva er en reverseringsring? Hva brukes den til?  :blush:

6359386[/snapback]

det er en ring du bruker for å snu/montere et orginalobjektiv "gale" veien (glasset mot kamera) for å benytte objektivet som et macroobjektiv. :)

(rett meg hvis jeg tar feil) :innocent:

Lenke til kommentar

Generellt sett anbefales det å kjøpe i Norge, da du får visse goder fra vår glimrende forbrukerkjøpslov. Ofte sparer man ikke så altfor mye på å kjøpe et enkeltobjektiv fra utlandet, og skulle det være noe feil med det må du regne med ekstra pes og ventetid. Sjekk prisforskjellene, og om det bare er et par hundrelapper i forskjell, kjøp for all del lokalt.

Man KAN spare betydelig ved kjøp fra utlandet, men man KAN også tape på det. Opp til deg om du er villig til å ta sjansen. Stort sett pleier det å gå bra, dog.

Lenke til kommentar

Det er ikke SÅ ofte feil på objektiver.

I mitt tilfelle, 50mm 1.4, koster det ca. 2900kr i Norge, og 1500 i USA. Halvering av prisen med andre ord(selvfølgelig om du greier å snike deg unna moms).

Det objektivet som nå ligger øverst på ønskelista mi, Nikon 12-24, koster 9200kr billigst i Norge, og 5600kr i USA. Legg til 300kr i frakt, og 1400kr om du må betale moms. Alt i alt, 7300kr(i verste fall) fra USA.

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde giddet å bry meg om jeg skulle kjøpe et enkelt objektiv eller noe sånt, men her var det snakk om blitz+objektiv+polafilter, som alle hadde så og si halv pris i forhold til i Norge. Også ballet det selvfølgelig på seg med ekstrautstyr(som BR-2A 52mm Lens Reversing Ring) som muligens er litt vanskelig å få tak i Norge(?).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

ragamuffin: Det så ut som om jeg måtte kreve deg for en øl.

06.07.06 18.00 STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING 0024 OSLO

Men så kom gladmeldingen:

07.07.06 07.30 FRIGJORT FRA IMPORTTOLLEN 0024 OSLO

07.07.06 08.00 VIDERESENDT 0024 OSLO

Jeg er glad! :D

Lenke til kommentar
ragamuffin: Det så ut som om jeg måtte kreve deg for en øl.

06.07.06    18.00    STOPPET FOR IMPORTFORTOLLING    0024 OSLO

Men så kom gladmeldingen:

07.07.06    07.30    FRIGJORT FRA IMPORTTOLLEN    0024 OSLO

07.07.06    08.00   VIDERESENDT    0024 OSLO

Jeg er glad! :D

6448709[/snapback]

Hehe....

Flotte greier!

Ja man må passe godt om sine øl, så jeg var rimelig trygg på at denne kunne jeg nyte selv. Men jeg skulle holdt ord ;)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...