Gå til innhold

Flashing av BIOS

Risern

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et problem her som gjør meg gærn!

Jeg leste i manualen til hovedkortet mitt (Asus A8N-SLI Premium) idag at man kunne endre oppstartsbilde, via et program som heter MyLoge. Jeg valgte bilde som jeg ville skulle komme opp på skjermen når jeg starta opp, deretter tok jeg backupp av den gamle biosen, og flashet den til en ny.

Så restarta jeg maskinen, og etter at POST loadingen er ferdig, kommer denne meldingen opp "Press <CTRL+S> or F4 to enter RAID Utillity"

Denne kom ikke opp før etter flashingen, og jeg veit da svarte hva det betyr :(

Er det noe jeg må endre i bios?

Det rare er at jeg heller ikke får åpnet feks. AiBooster lenger, det kommer en melding om at den ikke for åpnet AsUninHlp.dll. Jeg søkte litt på google og fant ut at det var andre som hadde det samme problemet, og hadde kontaktet asus som sa at man måtte reinnstalere xp. Men pcen er helt ny, har jo ikke akuratt lyst til å gjøre det! :no:

Jeg lastet ned den nyeste BIOS'en til mitt hovedkort på asus sine sider, det er en .ROM fil som jeg ikke veit hvordan jeg skal åpne. Noen som kan forklare meg? :blush:

Har mest lyst til å flashe tilbake alt til den gamle biosen igjen...

Håper noen kan hjelpe meg! ;)

Mvh Risern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! ja, det skal da finnes noen løsning på problemene. Den Press <CTRL+S> or F4 to enter RAID Utillity som kom opp i Biosen etter opptateringen kan ha vært deaktivert til vanlig før men som har blitt aktivert med den nye biosen, kan være oppsett/innstillinger av RAID Utillity på kortet. Det andre som man ikke får åpnet inne i windows sier du? Er vel det beste å faktisk reinnstalere xp. Er ikke noe vits og flashe tibake til gamle biosen for jeg tror ikke det hjelper. Uansett så skulle den nye biosen være bedre.

Endret av ShyFx
Lenke til kommentar
Uansett så skulle den nye biosen være bedre.

6358638[/snapback]

Det er ikke nødvendigvis sant at nye bioser er bedre i enhver sammeheng. Man bør kun bytte/flashe ny BIOS dersom den nye biosen løser problemer man opplever som skyldes feil/bugs i den gamle. Evt at ny bios inneholder ny funksjonalitet som den gamle ikke støtter (støtte for nye CPU typer f.eks.)

Altså: ikke gjør noe med bios med mindre det er nødvendig for å sikre stabilitet eller funksjonalitet i maskinen. :)

Generelt skal man ikke gjøre noe med bios med mindre man vet eksakt hva man gjør, da det kan få konsekvenser som at man må reinstallere, hardware slutter å fungere eller tilsvarende. Det er skumle greier!

Lenke til kommentar

Takker for svar! Men jeg har ikke så veldig lyst til å reinnstalere xp igjen, dette dumme programmet fra Asus har skylden skulle liksom fungere enkelt og smertefritt! :mad:

Er det ingen som veit hvor jeg kan stille inn slik at denne Raid meldingen forsvinner? :dontgetit:

Mvh

Oppgitt Asus bruker:P

Lenke til kommentar
Er det ingen som veit hvor jeg kan stille inn slik at denne Raid meldingen forsvinner? :dontgetit:

6359590[/snapback]

Se om du kan slå den av i BIOS.

6359685[/snapback]

Men hvor? :S Jeg skal se om jeg finner noe, men er tvilsomt..

Edit: Fant en option som det stod nRaid settings eller noe, den stod allerede på disable, så veit ikke hva jeg skal gjøre...

Endret av Risern
Lenke til kommentar
Dette kan du garantert slå av fra Bios

Har ikke hatt det hovedkortet før så du må browsw menyene litt. Du kan helt sikket bare google litt også for å finne info du trenger for å kutte ut denne meldingen.

6359912[/snapback]

Hei igjen, jeg fant ut at det! Var en options til jeg overså! Nå er alt i orden og takk for all hjelp! :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dette kan du garantert slå av fra Bios

Har ikke hatt det hovedkortet før så du må browsw menyene litt. Du kan helt sikket bare google litt også for å finne info du trenger for å kutte ut denne meldingen.

6359912[/snapback]

Hei igjen, jeg fant ut at det! Var en options til jeg overså! Nå er alt i orden og takk for all hjelp! :w00t:

6364551[/snapback]

Har samme problem. Hvilken option var det du slo av med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...