Gå til innhold

linux "server" på pII 233mhz ?

Anbefalte innlegg

Linux brukere går for å være en tålmodig og snill folkegruppe som hjelper sine newbees videre med sine problemer , Jeg takker for dette og har en utfordring til de som måtte ha lyst på en . :innocent:

Jeg lurte på om jeg skulle sparke igang en gammel Acer pII 233mhz med ca. 128 ram (husker ikke helt hva den har ...) den kjørte windows 98 helt greit !

Denne kunne jeg tenke meg å bruke til følgende :

1. surfe på nettet og lese epost.evt. tekstbehandling/regneark

2. være nettverkets "filserver" dvs. at den skal dele ut en ekstern harddisk (fat) på nettet med mp3 /film m.m til seg selv og til en windows xp home maskin.

(HD tilkobles med usb, så det hadde vært fint om os støtter usb 2.0 !)

3. være printserver ( har en lexmark x1190 alt-i-ett-skriver) brukes sjelden !!

4.Kjøre et torrent,nedlastningprg som også tar ned film/mp3 som kan deles til hele nettverket .(lagres på fat-disken)

5. om overhodet mulig kunne fjernstyres fra xp-maskinen

spm. 1 er dette i det heletatt mulig med sånn nogenlunde hastighet og stabilitet ?

spm.2 Hvilken Linux-verson anbefales og hvorfor ?

spm.3 hvilke programmer anbefales til de overnevnte oppgaver ?

Det var dagens lille utfordring !

Skriv gjerne lange og utfyllende svar , men bruk et språk som newbees og windowsbrukere forstår .

P.s Mitt eneste tidligere med linux forsøk var en Knoppix live cd og en gammel 486 toshiba som nektet plent å samarbeide med meg , så det er veldig trygt å kalle meg en n00b !

:blush::blush:

Venter spent på svar !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Tekstbehandling er ingen problem. Det er fleire lette tekstbehandlare der ute både wysiwyg og wygiwym editorer. Utvalget av program for rekneark er litt meir begrensa, men det finst sikkar noko.

2. Er ingen problem. Samba har til tider betre ytelse under gnu/linux enn i windows. Eksterne usbdisker bruker å være meir eller mindre plug&play. Om usb2.0 er støtta kommer an på hovedkortet/kontrolleren din.

3. Det største problemet vertnokk multifunksjonssaken. Det er desverre ingen felles standard for grensesnittmor skrivere og mangen produsenter er "mindre flinke" til å mekke drivere for anna enn windows.

4. torrentflux eller rtorrent er perfekt til det bruket. (rekner sjølvsagt med at det media med ein fri lisens du laster ned)

5. Er fleire alternativ, både cli, grafisk og via web.

Lenke til kommentar
takker for svar og dette ser lovende ut for meg , men ... hvilken linux verson vil du anbefale ?

det er jo en maskin med begrenset kapasitet (for å si det pent !!) :D

6358182[/snapback]

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen GNU/Linux ekspert, men vil vel strengt tatt tro at de fleste distroer/versjoner fungerer greit på den maskina der. Det du dog bør tenkte på er hvor mye eye-candy og annen fancy shit du installerer. Under installasjonen av alle distroer jeg har testet kan du selv velge hvilke pakker du skal installere. Ta gjerne utgangspunkt i en "minimal install" og legg til en window manager pluss annet du måtte trenge (samba, mailserver, printserver osv).

Kan nevne at jeg har en P1 (120 mhz 64 mb ram) som kjører debian (sarge?) helt supert som webserver for et lite nettvert, shoutcast, torrents, mail, filserver og printserver. Dog uten windowmanager.

Har også en P2 (350 mhz, 512 mb ram) som kjører opensuse 10.1 med gnome. Er faktisk dama som stort sett bruker denne maskina :ohmy: . Bruker for det meste vanlige kontorapplikasjoner som OpenOffice.org, amsn, firefox, thunderbird. Fungerer helt smertefritt :)

Edit1:

For å komme med en konkret anbefalling kan jeg jo nevne openSuse. Denne distroen har relativt lav n00b-terskel, og har en god pakkebehandler (yast) som gjør det lett å legge til programmer senere.

Edit2:

Oj! På tide å legge seg visst :p Jobb klokka 07:00 - 10:00 :(

Endret av shadow_
Lenke til kommentar

Dersom du får i litt mer RAM, vil den maskinen kunne brukes totalt smertefritt. Du bør nok hverfall ha 256 MB, men mer skader ikke.

Uten RAM-oppgradering må du nok holde deg til lettere programmer (som ikke alltid er like brukervennlige eller avanserte), men det går det og.

Lenke til kommentar

Du bør nok velge deg en lettvektsdistro, ikke en av de tyngre som Fedora. Har selv kjørt Slackware på en tilsvarende maskin med 96MB RAM, og det virket bra, selv med KDE som skrivebordsmiljø. Alt av eyecandy var selvfølgelig skrudd av, men det var helt brukbart for det.

Slackware kan nok være litt tung for nybegynnere desverre, men egner seg bra til maskiner som er såpass gamle.

Lenke til kommentar

Ikke for å ødelegge tråden, men seriøst, hva er det med alle som finner frem det eldste skrapet i huset for å prøve Linux? Greit, stasjonære min er 300mhz, men jeg har gjort valget bevisst (støy) og vet begrensingene.

Hvis planen er å kjøre server og desktop bør du iallefall dobble minnet (det ville jeg ha gjort uansett).

Forslag til programvare:

- SeaMonkey (web/mail osv. Firefox kan også være et alternativ, men er litt tyngre i bruk)

- Abiword/Antiword ("Office")

- Fluxbox ("GUI")

- c/rtorrent (P2P)

- OpenSSH ("fjernstyring")

- SAMBA (Deling av filer til Windowsklienter)

Jeg ville ikke anbefale noe annet en Slackware på slik maskinvare, men siden du er nybegynner er nok ikke det så lurt. Debian kan kanskje være et lettere alternativ(?).

Lenke til kommentar
Ikke for å ødelegge tråden, men seriøst, hva er det med alle som finner frem det eldste skrapet i huset for å prøve Linux?

Vil vel tro det er mange Linux-noobs som ikke ønsker å gå over til å kjøre Linux som OS på "hovedmaskinen" sin. Samtidig er det ikke all som har råd til å investere i en ny up-to-date maskin kun for å teste ut Linux. Derfor er det nok mange som tar til takke med en gammel maskin de har stående. Strengt tatt så ser jeg ikke noe stort problem med å gjøre det sånn heller. Linux kan relativt enkelt konfigureres til å kjøre bra på en eldre maskin (så sant det er snakk om vanlig kontorbruk og ikke hardcore spilling).

Det er jo selvsagt mulighet å kjøre dualboot, men om det er snakk om å kjøre flere server-applikasjoner er det ofte uheldig å måtte reboote flere ganger om dagen.

En annen ting som jeg selv erfarte da jeg var helt ny innen Linux er at selv om man legger inn dualboot så blir det gjerne til at man bruker Windows mest. Selv om intensjonene om å lære Linux er gode, så blir det ofte til at man heller booter Windows fordi man der vet hvordan ting skal gjøres.

Lenke til kommentar

Enig shadow_

Var sånn jeg begynte med Linux også.

Fikk fatt på en gammel boks, 300mhz, 64 MB RAM.

Jeg la inn VectorLinux, og begynte å sette meg inn i systemet, og etter ett par-tre uker, så

følte jeg meg såppas trygg på systemet at jeg vågde å legge det inn på desktopmaskinen min.

Og siden har det vært der :love:

Lenke til kommentar
Vil vel tro det er mange Linux-noobs som ikke ønsker å gå over til å kjøre Linux som OS på "hovedmaskinen" sin. Samtidig er det ikke all som har råd til å investere i en ny up-to-date maskin kun for å teste ut Linux. Derfor er det nok mange som tar til takke med en gammel maskin de har stående. Strengt tatt så ser jeg ikke noe stort problem med å gjøre det sånn heller. Linux kan relativt enkelt konfigureres til å kjøre bra på en eldre maskin (så sant det er snakk om vanlig kontorbruk og ikke hardcore spilling).

Den er grei (er også enig i det du skriver), men problemet slik jeg ser det er at de finner fram en maskin som fungerte bra med Win98 en gang i tiden, installerer Ubuntu eller noe lignende og kommer til et eller annet forum og klager fordi Linux er treigt (de fleste distroer er ikke optimalisert for dårlig maskinvare) eller bare ikke fungerer (da installeren krever mer minne en maskinen har). Å forklare til en slik bruker at man må greie seg uten GNOME/KDE (kanskje også uten "brukervennlige" Ubuntu/FC/SUSE osv) er ikke alltids så lett, ender vanligvis med at brukeren gir opp (finnes såklart unntak :) ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...