Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boot problemer etter bytte av kabinett

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har gått gjennom forumet, men klarte ikke å finne noe som hjelper meg selv om det er mange som har hatt lignende problemer.

Dette kan bli et litt langt innlegg, vær så snill å fortsett å lese :innocent:

Helt siden jeg oppgraderte min gamle pc har jeg vært plaget med et ustabilt system. Til tider fikk jeg ikke startet pc'en. Men jeg har klart meg ganske bra hehe

Jeg startet opp med følgende oppsett:

ABIT KN8-SLI

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz

XFX GeForce 6800 256MB DDR

Maxtor Diamond Max 10 300 gig

Maxtor Diamond Max 10 250 Gig

Fortron Source Epsilon 600W

512 ram fra corsair ( Value ram )

512 ram fra Kingston

Et eldre Cheifteck Kabinett

Til å begynne med var jeg veldig plaget med blåskjermer og sendte inn hovedkort og prosessor til Komplett. De sendte delene tilbake uten å finne feil. Etter dette fikk jeg lånt meg ram brikke fra en kompis, men problemene fortsatte. Jeg la problemsøkingen på is for en stund.

Etter en stund bestemte jeg meg for å installere en ny vifte på skjermkortet. Installasjonen fikk jeg gjort på Datakjeden Tromsø. Problemene fortsatte.

Senere kjøpte jeg meg et nytt kabinett og prosessor vifte.

Da jeg kom hjem kastet jeg meg rundt og installerte alt i det nye kabinettet. Etter at alt var installert, koblet jeg til strømkabelen og startet opp systemet.

Viftene startet, men det var også alt. Skjermen var svart. Jeg gikk over alt en gang til, men til ingen nytte. Jeg koblet så alt av og skrudde av hovedkortet og koblet så alt på igjen. Men det hjalp ingenting. Etter flere timer gav jeg opp.

Etter noen dager tilkalte jeg hjelp fra en kollega som er skikkeli inne på dette. Vi holdt på i flere timer da også. Koblet ut alt og startet systemet utenfor kabinettet. Hovedkort, skjermkort, tastatur, strømforsyng, prosessor og ram. Skjermbildet kom opp. Men da vi slo av å monterte alt inn i kabinettet igjen. Svart skjerm. om og om igjen. Tok så alt ut igjen og byttet strømforsyning. Men til ingen nytte.

Etter omhyggeli problemsøking av alle komponenter fant han ut at det måtte være hovedkortet og ikke skjermkortet, det var noe galt med. Siden jeg da hadde fått lånt meg et annet skjermkort. Problemet var likt på begge kortene.

Jeg bestemte meg for å kjøpe nytt hovedkort. Msi k8n diamond Plus. Etter en uke kom det i posten. Jeg kastet meg over pakken og installerte alt på det nye hovedkortet. SVART SKJERM! Med i pakken fulgte det med en D-bracket et eller annet. Et slags diagnose kort med fire lamper. Rødt og grønt lys. Jeg koblet dette til, og startet opp. Det kom opp fire røde lys. Dette skal bety at det er feil på prosessor eller at prosessoren er installert feil på kortet.

Er det en der ute som kan ha en anelse om hva som er problemet? Før jeg koblet alt fra hverandre etter å ha byttet kabinett, kom det ihvertfall skjermbilde.... Hvorfor ikke etter at jeg hadde byttet?

Takk for at du orket å lese gjennom alt :)

Med vennlig hilsen

Kenneth

Jeg har lest "boka" som fulgte med hovedkortet fra perm til perm flere ganger. Klarer ikke å finne ut hva som er galt.

Edit

Folka på Komplett sa jeg skulle sende inn hele pc'en til dem. Dette er noe jeg ikke har lyst til å gjøre før jeg har sjekket alle muligheter. Å sende den inn betyr flere uker med venting hehe

Endret av kanisj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Det er ikke anbefalt å ha to ulike minnebrikker på socket 939. Du taper også ytelse med det, i tillegg til at noen hovedkort blir ustabile.

Hilsen,

efikkan.

6357784[/snapback]

Takk for raskt svar:)

Vel, det var jeg ikke klar over, men nå har jeg prøvd å bruke bare en.... har også prøvd å plassere den ene brikken i alle slotene...

Lenke til kommentar
Hei!

Det er ikke anbefalt å ha to ulike minnebrikker på socket 939. Du taper også ytelse med det, i tillegg til at noen hovedkort blir ustabile.

Hilsen,

efikkan.

6357784[/snapback]

Vel, det var jeg ikke klar over, men nå har jeg prøvd å bruke bare en.... har også prøvd å plassere den ene brikken i alle slotene...

6357813[/snapback]

Jeg vet at neon hovedkort er utrolig sære og skal ha minst to like brikker også, så om du har mulighet så prøv det. (lån med noen du kjenner) Jeg håper at jeg ikke avsporer helt.
Lenke til kommentar
Hei!

Hilsen,

efikkan.

6357784[/snapback]

6357813[/snapback]

Jeg vet at neon hovedkort er utrolig sære og skal ha minst to like brikker også, så om du har mulighet så prøv det. (lån med noen du kjenner) Jeg håper at jeg ikke avsporer helt.

6357937[/snapback]

Skal ta å prøve det.

Synes bare det er så snodi... har ikke vært plaget med svart skjerm før...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...