radiated Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Hei! Jeg har et merkelig problem. Mitt Nikon D50 får ikke med blitzen på bildene, hverken på automatiske eller manuelle innstillinger. Etter lysmåling på auto spretter blitzen opp og den avfyres tilsynelatende riktig, men når jeg ser på bildet, er det svart eller nesten svart, akkurat som om jeg skulle ha tatt bildet uten blitz. Noe er galt.... Kameraet fungerer prikkfritt uten blitz. Er det noen som har vært borti noe liknende, eller er det bare å løpe til butikken og få profesjonelle til å se på saken? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Nei, siden D50 ikke har funksjonalitet for blitzfjernstyring jeg kan ikke se hvordan dette kan skyldes annet enn feil på kameraet. Lever det inn. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Hvilke motiver er det? Alle? Uansett? Hvis det er et sykke til motivet er ikke blitsen sterkere enn at den stopper etter et par meter. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Hvilke motiver er det? Alle? Uansett? Hvis det er et sykke til motivet er ikke blitsen sterkere enn at den stopper etter et par meter. 6359994[/snapback] Alle bildene uansett avstand til motivet får ikke med lyset fra blitzen. I manualen er det oppgitt 6-7 meter som rekkevidde for blitzen. Butikken fant ikke ut av det, så det må nok sendes inn til Nikon for reperasjon. Takker for svar. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Før du sender det inn: Sjekk at du ikke har satt blitzen i commander-modus, om D50 har dette. På D70 er dette mulig, og da vil blitzen tilsynelatende funke men brukes bare for å kommandere en trådløs blitz (f.eks. SB800) vha blinket... Dette blinket vil se ut som en vanlig blitz, men vil foregå _før_ bildet blir tatt og vil kun gjøre at bildet blir mørkt Edit: Sorry, ser ovenfor at D50 ikke skal ha blitzstyring, men uansett: Sjekk innstillingen av blitzen, i menyen. Sjekk om den er innstilt til TTL og om du har justert blitzstyrken opp eller ned. Endret 22. juni 2006 av anderfo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå