Gå til innhold

Kan noen anbefale meg en rimelig zoomlinse?

Anbefalte innlegg

Ingen grunn til å være lei deg gr. feilpostingen. Det er en forståelig feil. Det er verre med disse som spammer programvarekategorien med spørsmål om videoredigering.

Det er nok litt greit at men bruker scrollhjulet litt, før man poster sine spørsmål. I ditt tilfelle synes jeg ikke det er så galt. Det dreier seg tross alt om dSLR. Tror ikke noen er sur på deg for det, men det er altid noen som vil leke moderator.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha lengre "zoom" enn 300mm så må du nokk ut med maaaange meira penga enn du eigentleg hadde tenkt deg til.

Hvis du skal f.eks ha Canon EF 400mm f/5.6L USM så koster det 10595,-

eller hva med Canon EF 600mm f/4L IS USM ? 69995,-

Ganske dyrt, så hvis du ikke har masse penger, så får du nøye deg med 300mm :) Det vil nokk holde i massevis for en nybegynner.

Lenke til kommentar

Finnes det fremdeles noen rimelige speilteler i noenlunde kvalitet? Kanskje det er en løsning for trådstarter, hvis han ikke er helt sikker på om han kommer til å bruke så lange brennvidder i fremtiden. Det er ofte slik at man blir fascinert av det med lange teler i starten, men de fleste slutter å ta slike bilder etter en stund. Mange starter med slr fordi man synes det virker kult å ta bilder på lang avstand, men de synes ofte det ikke er så spennende når de får mer erfaring.

Før i tiden var det vanlig at man supplerte sin 50mm normal med en 70-210. Så fant man gjerne ut at man ikke hadde nok vidvinkel, og kjøpte seg en 28mm i tillegg. Det er tydelig når man ser på gamle kameraer på bruktmarkedet. De som valgte en slik konfigurasjon til å begynne med, var ofte de som mistet interessen for hobbyen. De var kanskje mer interessert i å spionere, enn i å ta bilder som sådann. Det siste er bare min personlige teori, siden det ikke finnes noe seriøs forskning på temaet.

Essensen i mitt innlegg er at man ofte forandrer oppfatning av hvilke bilder man synes er mest gøy å ta når man blir litt mer erfaren. Telefoto er nemlig en vanskelig og dyr genre, og noe som jeg overlater til de som er flinkere og rikere enn meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...