Gå til innhold

Kan noen anbefale meg en rimelig zoomlinse?

Anbefalte innlegg

Heisan..

Har nå bestillt meg en Canon 350D med den kitlinsen men vil ha noe som er bedre..

Har sett litt på denne

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317006

er det en bra linse eller kan dere anbefale meg en annen i den prisklassen? Gjerne noe som er billigere også...jeg er ganske ny når det gjelder DSLR men vil ha noe som gir mye zoom (helst 11x) og bra macro...

Blir å filme endel i natur,barn og lignende...

Mvh Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker du så stort brennviddeområde, så har du funnet frem til et av to alternativer. Tamron har også en lignende zoom, mens Canon ikke har noe alternativ i klassen.

Med et så stort brennviddeområde, så sier det seg selv at kvaliteten ikke kan være i klasse med zoomer som dekker færre brennvidder i samme prisklasse +/-. Likevel er det mange som sverger til dem, noe som er lett å forstå. De gir jo stor fleksibilitet, uten å måtte skifte objektiv. Jeg tror forøvrig ikke den optiske kvaliteten er verre enn det din kitzoom yter, så bildene dine blir nok ikke dårligere med det glasset foran kameraet.

Lenke til kommentar

Hvilket objektiv du bør vurdere skal jeg ikke si noe om, da jeg ikke har mye egen erfaring med telezoomer. Men vil anta du bør se bort i fra de aller billigste, i alle fall de under 2000,-. De gir sjelden bra optisk ytelse etter hva jeg har hørt.

En ting bare så det er klart. Når det gjelder en zoom på 11x, så sier dette noe om zoomområdet på et zoomobjektiv, altså ingenting om selve forstørrelsen. 18-200mm har 11x optisk zoom, da 11x18=~200. Et 50-550mm vil også ha 11x zoom, da 11x50=550. Det er altså brennvidden som bestemmer "forstørrelsen".

Med kit-linsen har du vel allerede dekt 18-55mm (om jeg ikke husker feil - er selv i nikon-leiren). Altså kan du jo se på 70-200 eller noe. Personlig står jeg mellom 70-300 eller en fast 150mm macro, men det får bli når pengene hoper seg opp :)

Men ta deg en titt i produktguiden på akam og søk på 70-200 eller hva det nå måtte være

Lenke til kommentar

Photozone.de om Sigmaen

"There's no such thing as a free lunch in lens land and the Sigma AF 18-200mm f/3.5-6.3 DC is no exception here. The resolution figures are generally quite decent and regarding the extreme zoom range you may accept the very pronounced distortions present throughout the zoom range as well as a few other shortcomings. Unfortunately the AF accuracy leaves something to be desired with this lens especially towards the long end of the zoom range - at least on the EOS 350D. Typically such a type of lens is used by beginners on entry level DSLRs where a rather dark viewfinder combined and an average AF system don't really help here. So if you're interested in this lens it's a good idea to take your DSLR to your trusted photo dealer around the corner to check whether the camera's AF system is really up to the task. If so it is a good compromise between quality and zoom range."

Lenke til kommentar

Her ble det vel direkte advart mot denne typen zoomer på 350D. Det er en kjent sak at 350D har større fokusproblemer enn sine storebrødre, og at kompabiliteten til uoriginal optikk dermed er dårligere. Jeg kjenner til at flere brukere av det kameraet er fornøyde med samspillet med Sigma 17-70, men da får du ikke i nærheten av 11x zoom.

Egentlig har du valgt feil type kamera, hvis 11x zoom er ditt ønske. Det eneste merket som leverer en slik zoom, som fungerer godt på entry level kamerahus, ser ut til å være Nikon. Den er dog dobbelt så dyr.

Edit: Kanskje et av de følgende modellene (som ikke er slr) er mer av den typen du ønsker deg: Panasonic FZ30, Fuji S9500 eller Samsung Pro 815.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Vet ikke helt om jeg har valgt feil kamera...jeg hadde tenkt å kjøpe Canon S3IS men falt helt for Canon 350D etter at jeg prøvde den stund...

I og med at mitt gamle kamera irriterte vettet av meg med den dårlige batterikapasiteten....så derfor vil jeg tro at S3 med 12x zoom heller ikke ville holde særlig på strøm når man zoomer endel, spesielt her oppe i nord når det er høst og vinter...

Det jeg likte best best ved 350D var at den er superrask å zoome med, lynrask autofokus, rask å ta bilder med pluss at man kan utvide det etterhvert med blitz, linser, batterigrep og masse annet..

som jeg sa så hadde jeg tenkt til å kjøpe S3 IS med 12x zoom...

Har ikke så veldig god erfaring med så mye zoom og hvorvidt man har bruk for så mye...det er jo mulig produsentene er begynt å lokke folk med zoom i stedenfor megapixel:-)..

Men vil så mye zoom være helt ubrukelig?

Hvor mange ganger zoom er det å anbefale eller hvor mange ganger trenger man til allroundbruk?

Mvh

Gega

Lenke til kommentar

hold fast i 350D specielt når det er til mørke forhold - kompakt er endnu langt fra DSLR egenskaber ved høj iso. I og med man ikke bruger skærmen som søger er batteri levetiden meget længere på 350D

jeg har købt sigmas 18-125 og den ser ud til at virke fint specielt nedblændet lidt.

har jeg vist min tele oversigt http://www.naturphoto.dk/mm.htm

tele er angivet på objektivet i mm. Nogle spejlrefleks har mindre sensor end den negativstørrelse, som de fleste objektiver er lavet til. Det betyder at sensoren kun bruger det midterste af linserne, hvorved man får en såkaldt "cropfaktor". Kort forklaret svarer til at tage et A4 billede, kun bruge det midterste i A5 størrelse, og så forstørre det til A4 igen = man kommer tættere på. Brændvidden er konstant - det er udsnittet der ændres.

Det betyder man skal gange mm med cropfaktoren for at få, hvor mange mm objektivet svarer til monteret på dit kamera i forhold til på analog spejlrefleks - der er sammenligningsgrundlaget for brændvidder.

350D har en cropfaktor på 1,6

den canon kompakt du nævner har så vidt jeg husker omregnet 420 mm. sigmaen vil omregnet have 28,8-320mm.

til alround er jeg ikke i tvivl om at du vil få bedre muligheder med 350D og sigma 18-200 - men du skal ikke regne med de store fugle og dyrebilleder.

jeg har selv købt min til jagt og fjeldture, hvor jeg ikke kan slæbe det tyunge grej med.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar
Vet ikke helt om jeg har valgt feil kamera...jeg hadde tenkt å kjøpe Canon S3IS men falt helt for Canon 350D etter at jeg prøvde den stund...

Ikke dumt. Men du burde absolutt vurdert å prøve andre speilreflekser også, de kan være helt annerledes å holde i, noe som er veldig vesentlig...

I og med at mitt gamle kamera irriterte vettet av meg med den dårlige batterikapasiteten....så derfor vil jeg tro at S3 med 12x zoom heller ikke ville holde særlig på strøm når man zoomer endel, spesielt her oppe i nord når det er høst og vinter...

Det jeg likte best best ved 350D var at den er superrask å zoome med, lynrask autofokus, rask å ta bilder med pluss at man kan utvide det etterhvert med blitz, linser, batterigrep og masse annet..

Joda, det er absolutt en fordel med SLR dersom man vil leve med ulempene (dyrt, tungt, vanedannende etc. :o).

som jeg sa så hadde jeg tenkt til å kjøpe S3 IS med 12x zoom...

Har ikke så veldig god erfaring med så mye zoom og hvorvidt man har bruk for så mye...det er jo mulig produsentene er begynt å lokke folk med zoom i stedenfor megapixel:-)..

Men vil så mye zoom være helt ubrukelig?

Hvor mange ganger zoom er det å anbefale eller hvor mange ganger trenger man til allroundbruk?

Først og fremst - nå som du er inne i (D)SLR-verdenen, glem hele begrepet 'zoom'. Godt sted å begynne. 'Zoom' betyr ikke annet en variabel brennvidde, og en 12-24mm er en 2x zoom, selv om du har videre vinkel enn på de aller fleste kompaktkameraer. Tilsvarende er 70-210 også et 3x zoom-objektiv, men det har større teleeffekt enn de fleste "3x zoom-kompaktkameraene, selv på minste brennvidde.

Så til spørsmålet ditt: til allround-bruk er brennvidde-området mellom 17-200 mm veldig anvendelig, de aller fleste hobbyfotografer bruker dette området. Problemet er at det er veldig få objektiver som dekker hele området, derfor må man veldig ofte dele det opp. De få alternativene som dekker alt, lider nødvendigvis av kompromisser som like dyre objektiver med mindre spenn slipper. Siden du har kit-linsen, synes jeg du skal lære deg å bruke den først, og som sthlm skriver, kanskje utvide med et teleobjektiv i klassen 70-200 eller 70-300 når du har lært deg litt mer, funnet ut litt om dine ønsker og behov, og evt. spart opp litt penger. Canon har vel to OK alternativer i dette området, 75-300 USM (ca 2000 kr) og 70-300IS USM (snaut 4000 kr). Disse vil gi deg god oppdekning i teleområdet. Sigma og Tamron har vel også OK alternativer i omtrent samme prisklasse. Foreslår likevel at du drøyer tele-ønskene litt, og blir kjent med det du har først.

Hvis du ønsker noe bedre i normal-området (omtrent 28-50 mm på DLR), kan forøvrig Sigma 17-70 være noe å kikke på. Det er et nokså lyssterkt objektiv, med grei vidvinkel og litt bedre tele enn kit-objektivet du har. Koster nå ca 3000 kr. Men som før - bli kjent med det du har, kanskje føler du ikke at du trenger noe bedre normal-zoom...

Lenke til kommentar

"Foreslår likevel at du drøyer tele-ønskene litt, og blir kjent med det du har først.

Hvis du ønsker noe bedre i normal-området (omtrent 28-50 mm på DLR), kan forøvrig Sigma 17-70 være noe å kikke på. Det er et nokså lyssterkt objektiv, med grei vidvinkel og litt bedre tele enn kit-objektivet du har. Koster nå ca 3000 kr. Men som før - bli kjent med det du har, kanskje føler du ikke at du trenger noe bedre normal-zoom..."

Kanskje ikke så dumt...jeg har det der med å overdrive litt når jeg først går til anskaffelse av ting:-)

Men det jeg likte best ved S3IS var zoomen...så derfor var det at jeg ville se etter noe med bedre zoom med engang..

Jeg får kameraet i morgen og da får jeg prøvd det litt før jeg "hekser" videre med zoomen:-)

men jeg regner nok med at jeg kommer til å kjøpe en linse med bedre "zoooom"

Liker å være litt på forskudd med hva som kan være bra til nettopp det kameraet jeg har kjøpt...

Kom gjerne med flere gode innspill og alternativer...

Mvh

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Du er i alle fall åpen for ny kunnskap, så jeg tror du finner frem i jungelen etter hvert. Du skal nå være klar over et par ting i overgangen fra superzoom til slr. På grunn av større bildebrikke så blir også optikken større, og kravene som stilles blir også større. De brennviddene som du får på et superzoom er egentlig ikke mulig å oppnå med slr, uten at det koster en formue. Dybdeskarpheten er også veldig forskjellig, noe som kan føre til at du tar flere uskarpe bilder i starten, inntil du lærer å bruke utstyret skikkelig. Kos deg med kit'et ditt en god stund, før du finner ut hvilke andre brennvidder du evt trenger. De fleste føler behov for noe mer lyssterkt, når de har tilegnet seg litt erfaring. Derfor bør du vente litt før du planlegger mer optikk, for fotostilen din kommer sikkert til å forandre seg med tiden.

Det siste vet du sikkert allerede: Du kan ikke bruke lcd som søker på et slr, sett bort fra en modell fra Olympus (og i september, en modell fra Panasonic).

Lenke til kommentar

ja jeg vet at man ikke kan bruke lcd skjermen som søker, men det gjør meg ikke noe. Føler at man har litt mere kontroll på hva man får med seg...ikke minst når man er ute i sollys...mye lettere å se om focusen er rett før man knipser..

Ringte min eldste bror idag, han har samme kamera men han har Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM linse...han mener det er rimelig stor forskjell å zoome med den kontra standard linsen som følger med (18-55)

Synd vi ikke bor på samme plass så jeg kunne fått prøvd denne linsen for å få oppleve forskjellen på den og min...

Mvh

Gega

Endret av Gega
Lenke til kommentar

Naturligvis er det stor forskjell på de to zoomene. Det din bror snakker om begynner jo der kitzoomen slutter. Den er ment som en naturlig utvidelse av normalzoomen, men helt ubrukelig som erstattning for den. Det er nemlig slik det fungerer i slr-verdenen. Man har foskjellige objektiver til forskjellig bruk. Man starter med et normalobjektiv (zoom eller fast), fordi det er det man bruker mest. Så har man andre objektiver til forskjellig bruk. Noen til å fange inn objekter på langt hold, noen til portretter, noen til nærbilder osv osv.

Lenke til kommentar

Ahhh...fikk kameraet i dag...håpe timene ikke blir så lange før jeg kommer meg hjem å prøve vidunderet:-)

Blir ikke helt det samme å prøve andre sitt utstyr...gleden er mye større når det er sitt egens:-)

Takk for alle svar...mye nyttig og penger å spare når man spør før man kjøper:-)

Gega

Lenke til kommentar
Takk for alle svar...mye nyttig og penger å spare når man spør før man kjøper:-)

Ikke minst er det mye penger å spare på å erfare behovene før man kjøper :o)

Selvfølgelig er det surt å ikke ha det zoom-omfanget man trenger når man fotograferer, men det er antakelig enda surere å ikke bruke det zoom-objektivet man kjøpte, fordi man nesten ikke fotograferer på de brennviddene...

Fordelen med (D)SLR er jo nettopp det at løpet er ikke kjørt når du har anskaffet kamerahuset med et objektiv. Du kan alltids kjøpe mer senere, når du vet at behovet er der, og/eller du har råd til mer utstyr...

Lenke til kommentar

Hva mener du med at den ligger i feill forum??

Burde den vært i bil og motor mener du...eller kultur?

Skulle tro at når spørsmålet gjaldt linse til digital speilrefleks kamera så skulle den ligge under Forum>Digital foto og video>Speilrefleks (digitale)....

Så hva er galt?

Lenke til kommentar

ok sånn ja...Da ber jeg om unnskylding for dette og skal passe bedre på neste gang...

Tenkte egentlig ikke på dette...i og med at jeg skulle kjøpe slr så ble jeg å lese bare i den kategorien so omhandlet slr og oppdaget ikke at det fantes en egen for optikk..

Beklager folkens.

Har forøvrig fått mitt kamera idag og synes det er dritartig med nytt kamera...man blir som en unge igjen:-)

har ikke fått tatt så mye bilder ennå, den første tiden går til å lese litt i bruksanvisningen men tar et og anna bilde mens man leser for finne ut ting...men det jeg kan si så langt er at jeg storliker størrelsen og vekta på den, rask og presis.

Gega

Lenke til kommentar

Takk for linken, skal se litt på denne..

Hadde jeg oppdaget at det fantes en egen for optikk så hadde jeg kanskje unngått den tråden :blush:

Finnes jo mange tråder om akkurat det jeg ser etter...

Men for all del,, har dere flere tips så bare kom med dem for jeg blir nok å kjøpe en linse med mere zoom, synes det kan bli litt knapt.

var på fisketur i går og kunne med fordel hatt en litt kraftigere linse når jeg så meg tilbake og utover magerøysundet og porsangerfjorden

Vi har en helt vill natur og så sinnsykt mange fine steder langs øya våres (Bor i Nordkapp kommune) å ta bilde av....

Gega

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...