Gå til innhold

Kasse av tre - lafting

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk! Fikk forleden er sykt innfall om å bygge meg en kasse som kunne få plass i hylla under pulten min. Jeg må innrømme at det digre toweret mitt går meg på nervene estetisk- og lydmessig. Tenkte da at jeg kunne snekre sammen noe. Siden det er ganske mange trekasser rundtomkring burde jeg også finne på noe nytt. Lafting!

Dette blir dermed min første hjemmelagede kasse, og jeg satte meg ned for to dager siden, lastet ned google sketchup og gikk berserk. Ikke mobb skillsene mine i Sketchup. Det er tross alt første gang jeg bruker dette.

Alle målene er på millimeteren, og noe slingringsmonn er lagt til.

components.jpg

Det jeg sliter med, er hvordan jeg skal plassere de hersens harddiskene, slik at jeg kan feste dem. Det samme gjelder DVD-ROMen. Tanken bak PSU-plasseringen, er at den skal blåse luft gjennom den hjemmesnekrede GPU-kjøleren, og gjennom vifta bak. Klarer dessuten heller ikke å se for meg luftehull/innsug til PSU.

componentsrear.jpg

Dessuten blir oppsettet bakpå noe komplisert. Dette er planker på 6x1,5cm. Vil disse knekke av alle de rare formene?

Det jeg trenger hjelp til er derfor:

• Hvordan skal inntaket til PSU se ut?
  • Tåler planker på 1,5cm så mange detaljer?
  • Hvordan skal jeg feste HD og DVD-ROM?
  • Er det noen fundamentale feil som gjør hele konstruksjonen umulig?

Kan ikke gjøre kassa bredere, siden den nå er på 42,3cm, mens hyllen er 43cm bred..(!)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig med old way av fire grunner:

-Det er dritvanskelig å lafte runde stokker

-Runde stokker tar mer plass.

-Det er vanskeligere å feste komponenter til runde stokker.

-Tror du trelasthandelen fører et stort utvalg med runde stokker med ulike radier? ;)

EDIT: hadde dog tenkt å runde opp plankene en del med høvel og sandpapir for å gjøre dem litt runde ihvertfall..

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

hva med å gjøre pinnene/stokkene runde på utsida, men flate på innsida, slik at det blir lettere å feste hardware?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Genialt P3kka! skal gjøres.

Ingen som gidder å pønske ut en genial måte å feste HDD'er på? Sliter med det nemlig..

6376059[/snapback]

Takker for det :)

Hvor mange HD'er skal du ha i?

Hva med å ta en gammel 3,25" eller 5,25" brønn fra et gammelt kabinett, skjære det til, og feste HD'ene i det?

Lenke til kommentar

Tingen er atdet er litt kjipt å ha mer metall i et trekabinett enn nødvendig.. Som du ser på tegningene besitter jeg to HD'er som må plasseres på relativt liten plass.. (18x15x16)cm (breddexlengdexhøyde) DVD-rom skal også inn på denne plassen, og passer akkurat, som vist på tegningene..

EDIT: en ting til: antageligvis er det BØGSTØGT med en DVD-rom av plast stikkende ut foran. Er det mulig å dekke for med et hjemmelaget deksel av tre på noen måte? noen som har en guide?

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Greit nok at du ikke vil ha et pure tre kabinett, men hva hvis dette er eneste muligheten for å feste HD og DVD rom på en enkel og grei måte?

Forresten, når det kommer til om plankene vil tåle så mange detaljer så kanskje det ville hjulpet å lime dem mens du lafter? (Hvis du ikke tenker på å ha det i 100% autentisk lafteteknikk?)

Og kanskje hvis konstruksjonen blir for svak i seg selv, hva med å lage noen form for forsterkninger på innsiden, der det er plass?

Lenke til kommentar

Da har jeg faktisk begynt. Var innom Obs! Bygg og handlet trevirke til den nette sum av 63,50,- I tillegg MÅTTE jeg bare raske med meg noe plexi fra den lokale clasern.

I forigårs høgde jeg opp plankene, i går laget jeg laftespor, og i dag avrundet og limte jeg hele greia sammen. (lim var opprinnelig ikke planen, men hele driten datt fra hverandre uten.)

Så jeg satte meg ned i sketchup i dag og lurte på hvordan lokket skulle bli. I tillegg åpenbarte det seg at jeg hadde glemt å handle hobbyplate! I mellomtiden, mens jeg forbereder meg på bytur, kan dere fortelle meg hva i all verden jeg skal plassere på det store tomrommet i lokket. HDD og PSU er under, så et vindu til hadde sett litt shabby ut. I tillegg hva dere synes om ideen jeg fant på i løpet av 5 min.

Siden jeg er så lat, gidder jeg ikke å lage worklog etc. Men hvis noen er interesserte, så kanskje jeg fisker frem kameraet likevel..

post-34860-1151617594_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...