Gå til innhold

Metalband fra Norge - Diskuter og anbefal

xersess

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette minner meg om når -Nyhus- på død og liv mente at sitt eget favorittband(Iron Maiden) IKKE var metall.

Og på hvorfor jeg sluttet å høre på ham når det kommer til sjanger. :p

Metall trenger ikke vare knall-grise bråkete. Både Deep Purple og Black Sabbath kan kalles metall.

Rart at så få har nevnt Extol... Digger Extol, er det beste jeg har hørt innen metall hittil. Demon Hunter er ikke SÅ gale, men kan ikke måles med Extol.

6473649[/snapback]

Rart at så få har nevnt [sett inne veldig uskjent band som en personlig synes er drittbra her], Digger de jo!

(Ta du poenget? ;)

Men joda: Extol eier. Særlig de særlig det før deres siste album(som jeg strengt tatt ikke liker så godt...) Var på konsert med dem på quarten, knallbra live også. :)

er extol så bra da?

Extol er knallbra og har mye variasjon. Eneste felles for sakene deres er at det er relativt teknisk/progressiv metall.

Burial. Ganske skittent lydbilde(men ikke så mye at er tr00, og med tanke på tekstene deres så blir de vel aldri det. :p). Musikken er en slags melodiøs blanding av black og death metal. Svært bra saker.

Undeceived. Mitt favorittalbum, teknisk death metal av KVALITET. Noe av det beste innen denne sjangeren.

Paralysis. Selv om dette er bare en EP så er tittelsporet/Your Beauty Divine alene verdt den. Utrolig bra låt. (Tok fulstendig av på quarten. =)Blanding av teknisk thrash og death.

Synergy. Lydbildet er mer av typen thrash-metal denne gangen, men melodiene er sykere enn noen gang. Deres "tribute" til thrash-metalbandet Believer.

Blueprint. Har forsatt mye fra thrashen med seg, men går mer mot retningen post-hardcore/alternative metal. Er mer fengende og kommersiell(og slo skikkelig igjennom i USA). Ikke så bra som deres andre saker etter mitt syn, men forsatt kvalitet.

Her er min liste over norsk kvalitetsmetall:

Arcturus

Peccatum

Stonegard

Emperor

Green Carnation

Pagan's Mind

Ihsahn

Borknagar

Enslaved

Ulver

Susperia

Spiral Architect

Atrox

Anti-Depressive Delivery

Solefald

Winds

Extol

Masterplan

EDIT: La til et par band...

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Dette minner meg om når -Nyhus- på død og liv mente at sitt eget favorittband(Iron Maiden) IKKE var metall.

Og på hvorfor jeg sluttet å høre på ham når det kommer til sjanger. :p

6561985[/snapback]

Har jeg gjort det? Gud, håper jeg var dritings eller noe :no:

Og det er riktig at metal ikke trenger være überbråkete, men det er grenser. Tnt er generelt ikke metal. Mulig de har noen sanger som hilser innom, men generelt er tnt tungrock.

Lenke til kommentar
Både Deep Purple og Black Sabbath kan kalles metall.

Deep Purple regnes vel mer som hardrock? De er ihvertfall i grenseland. Black Sabbath derimot er så metall som man får det! \m/

Her er min liste over norsk kvalitetsmetall:

Arcturus

Peccatum

Stonegard

Emperor

Green Carnation

Pagan's Mind

Ihsahn

Borknagar

Enslaved

Ulver

Susperia

Spiral Architect

Atrox

Anti-Depressive Delivery

Solefald

Winds

Herlig liste.

Hvis Zeppelig er metal, så er i alle fall TNT det og.

Draugen skrape...

6562730[/snapback]

Zeppelin er ikke metal. (Har ingen formening om TNT, har hørt så lite av de.)

Lenke til kommentar

6566150[/snapback]

Haha, no graver eg med ned snart.

Folka her inne har påstått at Zeppelin var heavymetal sidan forumet stod opp, og no er det plutseleg noko heilt anna? Zeppelin var i alle fall rekna som metal i sine glansdagar. EOFD.

I mi meining har ikkje sjanger tilbakevirkande kraft. Var det metal, så er det metal, eit band kan ikkje byte sjanger etter kvart som det kjem nye og hardare ting til.

Eg gir opp dette forumet snart, folk klarer jo aldri å bestemme seg for kva dei skal meine. (eller kven si ræv dei skal sleike neste gang (ikkje tilsikta deg, hangman))

Lenke til kommentar

Deep Purple, Uriah Heep, Black Sabbath, Judas Priest og ja: Led Zeppelin er en av pionerene innen tidlig-tidlig heavy metal.

Zeppelin har vært stor inspirasjon til fks. Slayer.

Joda, man kan kalle de hard rock, men de blir ikke mindre metall av det. (Akkurat som Peccatum blir ikke mindre avantgarde metall av at de blir kalt post black metal)

Pagan`s Mind

6566551[/snapback]

Pagans Mind er.. Helt okey, men ikke det helt store. Ganske kjedelig til tider. Ihvertfall det jeg har hørt av de.

6567022[/snapback]

Min mening før jeg hørte deres nyeste utgivelse.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Deep Purple, Uriah Heep, Black Sabbath, Judas Priest og ja: Led Zeppelin er en av pionerene innen tidlig-tidlig heavy metal.

Zeppelin har vært stor inspirasjon til fks. Slayer.

Joda, man kan kalle de hard rock, men de blir ikke mindre metall av det. (Akkurat som Peccatum blir ikke mindre avantgarde metall av at de blir kalt post black metal)

6568074[/snapback]

enig.

se på the beatles f.eks de var et rockeband, men nå om dagen blir de kalt pop.. de er fortsatt ett rockeband..

og angående tnt vil jeg si de er Amerikansk Heavy Metal.. i samme gate som WASP f.eks.

----

Arcturus er fett... stemmen til Garm er kongefeit! :)

Endret av zomax
Lenke til kommentar
se på the beatles f.eks de var et rockeband, men nå om dagen blir de kalt pop.. de er fortsatt ett rockeband..

(Får å dra det ennda lengre) Hvis jeg ikke tar helt grisefeil så kunne man nesten kalle de hard rock den siste perioden deres, og "Helter Skelter" er vel av mange regnet som den første heavy metal sangen?

(Rett meg hvis jeg tar feil her, er egentlig ganske uviten om dette bandet...:p)

Lenke til kommentar

6566150[/snapback]

Haha, no graver eg med ned snart.

Folka her inne har påstått at Zeppelin var heavymetal sidan forumet stod opp, og no er det plutseleg noko heilt anna? Zeppelin var i alle fall rekna som metal i sine glansdagar. EOFD.

I mi meining har ikkje sjanger tilbakevirkande kraft. Var det metal, så er det metal, eit band kan ikkje byte sjanger etter kvart som det kjem nye og hardare ting til.

Vel, i alle dokumentarer og interviewer jeg har sett i musikksammenheng er Zeppelin nevnt som hard rock. Ja, de har inspirert mange heavy metal band, so what, det har Beatles også, er de kanskje metal også da?

De låtene jeg har hørt av Zeppelin er hvertfall ikke metal, hvilke album/låter burde jeg høre for å innse at det er metal?

Og jo: Hvorfor er 95 % av alle metal fans enige om at Black Sabbath var det første metal bandet, når faktisk Led Zeppelin hadde gitt ut to album før Sabbath?

Endret av H4ngm4N
Lenke til kommentar

Helt idiotisk å si at ETT band startet heavy metal. Like dumt som å si at thrash metal ble oppfunnet av Slayer og Metallica alene.

Sjangerutvikling er en naturlig utvikling. Under 60/70 tallet ble flere og flere band litt tyngre og tyngre. Særlig innen den psykedeliske rocken. Jimi Hendrix var forøvrig verdens første artist der beskrivelsen "Heavy metal" ble brukt(var i en konsert-review.). Ting skjer gradvis.

Og som sagt: metal og hard rock er ikke nødvendigvis motsetninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...