Gå til innhold

Hjelp til oppsett av fremtidsorientert AM2-maskin

Anbefalte innlegg

Har ikke helt oversikten over hva jeg trenger for å være veldig fremtidsrettet når det gjelder en AM2-maskin som jeg har tenkt på å skaffe meg nå.

Har tenkt å kjøpe en AMD CPU Athlon 64 3800+ Socket AM2 2.4GHz 512kB Boxed (1195,- PSData) , men hva bør jeg kjøpe av HK med nForce-brikkesett og RAM (2 GB) for å få mest mulig utnyttelse av maskinen "nå" og i fremtiden, f.eks. med en X2-CPU når denne kommer godt ned i pris? Må også være SLI på HKet.

Har kikket på Geil 2GB (2x1GB) PC6400 DDR2 800Mhz BGA Brushed Aluminum Heat Spreader Retail (1812,- PSData), og Asus Mainboard S-AM2 nForce 570-SLI ATX 2xPCI-E Audio 2xGbLAN 1394 SATA Raid (1264,- PSData).

Tilsammen blir dette 4271,- hos PSData. I tillegg skal jeg ha PSU og gfx-kort med PCI-e m.m., så det blir fort opp mot 7k, som er maksbeløp.

Kan jeg gå for et billigere HK? Kan jeg gå for tregere RAM og spare litt penger der? Eller bør det være som nå, eller enda bedre for å være ordentlig fremtidsrettet?

Edit:La til linker

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kansje gå for 1 rambrikke a 1GiB nå og kjøpe en til senere når prisene faller. DDR2-800 er fortsatt ganske dyrt. 667 er mye bedre priset, men så er det jo litt som å kjøpe PC2700 DDR like før PC3200 ble overveldende mest vanlig. For ordens skyld: Jeg tror DDR2-800 vil forbli den høyeste DDR2-hastigheten for ikke-overklokkere i så mye som 2 år fremover. Med andre ord god brukpris for den om 2 år.

Lenke til kommentar

single core støtter 533/667

dual core støtter 533/667/800 kansje noen støtter 1066mhz

kjøp dual 667 vanlig. 2gb, kun kjøp 1gb moduler, 3-4 moduler no good on amd, end of story.

mer mhz=høyere CL

msi 7900gt 2300kr.

hovedkort asus 570 single pci-e 850kr

msi 550 single pci-e 700kr

skal du kjøpe sli så kjøper du gjerne en hiper psu

950kr

kjøper du single pci-e kjøper du

420 watt TR2 til 445kr.

hvis du skal kjøpe dual core senere så kjøp 3500, og spar 250kr.

denne får du solgt, så ligg unna sempron.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Takk for rådene!

Har kikket litt mer rundt. Geil-brikker hos PSData koster kun 150,- mer pr GB (667 Mhz i forhold til 800 Mhz), så det er det nok verdt når jeg først skal investere.

Ang. nForce-brikkersett, så fant jeg denne sida:

http://www.guru3d.com/article/mainboard/348/2/

nForce 590 er det eneste brikkesettet som utnytter SLI ordentlig (2x16-hastighet på PCI express). nForce 570 har kun 2x8 eller 1x16. Da fosvinner jo halvparten av hastigheten i et SLI-oppsett...

Ang. CPU så får jeg se om jeg skal spare litt der. Er "bare" 250,- i forskjell...

Jo, det koster vel litt ekstra med et fremtidsrettet innkjøp, men så slipper jeg å kjøpe nye minnebrikker og nytt HK når jeg skal oppgradere CPU. I tillegg får jeg full hastighet på SLI. Ang hvilket gfx-kort jeg skal kjøpe, så ser jeg at dere anbefaler 7900-basert, men det spørs vel om jeg har råd til det med alt det andre her. Hehe.

Edit:

Hm. Eneste ulempen med 590-kortet fra Asus jeg har kikket på, er at det bare er: ATA-133 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er)

Hadde ikke tenkt å kjøpe flere HDer med det første, og har 2 HDer og 2 DVD/CD-brennere - alle P-ATA...

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...