Gå til innhold

Hvordan lage god pizza?

Anbefalte innlegg

Jeg har spist frossenpizza en stund nå og begynner a bli litt lei av det, så jeg tenke at jeg skulle lage den selv. Er det noen som har en god pizzaoppskrift eller vet et triks for å få pizzaen ekstra god?

Jeg har kjøpt meg et "pizza kjeramikk fat" (noe tvilsom orddeling) og håper nå jeg skal lage pizza like god som på pizzaresturant. (den kan godt smake bedre også :dribble: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanlig oppskrift for pizzadeig finner du sikkert fort på nettet med et søk.

Jeg pleier å modifisere deigoppskriften litt.

- Ha i en del Oregano i deigen. Ha også i litt allroundkrydder (eller annet krydder du liker) for å heve smaken på deigen litt.

- Ha i litt ekstra olje (oliven eller soya) uttover det som står i oppskriften. Reduser mengden vann tilsvarende den ekstra oljen.

Dette gjør at deigen ikke blir så klissete og klebete som den har til vane å bli.

Til fyll kan jeg anbefale:

Fersk champignon (haha. var det riktig stavet?)

- Kapp i skiver.

- Stek/surr med en god dose krydder og væske (meierismør, eventuelt olivenolje om du vil være hakket sunnere).

- Dannder champignon-skivene på Pizzaen (etter ost er tatt på seff).

- Spar påvæsken i stekepanna. Denne sprer du over pizzaen når alt av fyll er på plass. Hever smaken! :cool:

Pepperoni

- Alltid en klassiker

Hjemmelagde (Hvitløks)krydrede kjøttboller

- Bruk kjøttdeig

- Dannder veldig små kjøttboller med hendene.

- Stek i panne med litt væske og presset hvitløk og/eller ditt favorittkrydder.

Løk og eller paprika

- Mine favorittgrønnsaker på Pizza.

- Bruk gjerne andre grønnsaker. Poenget er at man bør få i seg en tanke grønnsaker også :)

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hei, jeg har ingen erfaring med sånn fancy fat, men god pizza er enkel å lage.

For det første trenger du en bunn, dette kan du enten lage fra scratch, kjøpe toro-deig kit, eller kjøpe ferdig bunn.

Det er overraskende enkelt å lage deigen fra bunnen av, alt man trenger er mel,gjær, vann, litt olje og bittelitt salt. her er en grei oppskrift: Pizzadeig - Matprat. Husk å la den heve (ca. 30min)!

Når man har den klar, lager man fyllet.

En pizza har to(tre) elementære deler i fyllet: tomatsaus og ost (og evt. kjøtt).

Enkel og god oppskrift er: Kjøttdeig, hermetiske tomater, tomatpure, løk, sopp og en pakke revet ost på toppen. Mais og ananas er også godt, hvis man liker det.

Brun kjøttdeig, sopp og løk og hell så i resten. la det koke litt. Ta i det krydderet du liker.

Det er også greit å sløyfe og legge til ingredienser alt etter hva man liker :)

Smør fyllet jevnt ut over deigen og ta på ost.

Så lar du den steke på 250 grader til osten er gyllen og bunnen er sprø...

Her er det bare å prøve seg fram, etter hvert finner man sin egen favoritt! LYKKE TIL! :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Det vi pleier og gjørre her hjemme er og bake MANGE pizza bunner, gjerne en 50 stykker i slengen. vi koker og opp en go del liter med pizzasaus, fryser ned, freser opp mange kg ost og skinke og slik så det er klart.

når vi skal eta pizza drar vi bare fram x antal pizzar, så steiker vi kjøttdeig, gjerne noe annent kjøtt, mais, paprika, oliven, banan, løk osv osv. så har man bare på det man vil ha, ingen kan klage heller for man har jo laga'n selv! da får man jo testa seg fram og laga sin egen favoritt.

Dritgenialt når man har "fester" og større besøk.

skal komme tilbake med oppskrift på bunner og saus.

Lenke til kommentar
Det vi pleier og gjørre her hjemme er og bake MANGE pizza bunner, gjerne en 50 stykker i slengen. vi koker og opp en go del liter med pizzasaus, fryser ned, freser opp mange kg ost og skinke og slik så det er klart.

når vi skal eta pizza drar vi bare fram x antal pizzar, så steiker vi kjøttdeig, gjerne noe annent kjøtt, mais, paprika, oliven, banan, løk osv osv. så har man bare på det man vil ha, ingen kan klage heller for man har jo laga'n selv!  da får man jo testa seg fram og laga sin egen favoritt.

Dritgenialt når man har "fester" og større besøk.

skal komme tilbake med oppskrift på bunner og saus.

6357453[/snapback]

ikke dum den. Men banan på pizzaen ? :ermm:

Lenke til kommentar

Oppskrift på særs god, seig italiensk pizzadeig. 40 stk.

2 liter lunkent øl

1/8 pakke gjær for å starte ølet

1 dl olje, oliven eller sånn sunn bake-olje

1 dl lunkent vann

litt salt

mel så det holder

god omrøring

Ølet kan gjerne komme fra dagen derpå, det skal jo bare bli deig. Bruker du nytt øl, er alkoholfritt like greit, for det er jo mye billigere.

Deigen knaes kjempelenge, også blir den som en gummiball. Rull ut snøballstore boller med hendene, rulles slik at du nesten får et hull i midten. Hvis du gjør det riktig trenger du nesten ikke klemme den flat. Teknikk o trening :D Når du er ferdig med å rulle ut, legger du dem på bakebrett og lar dem heve i 1 time. Så putter du dem i pose, og har dem i fryseren i minst en natt.

Oppskrift på særs god, alt-mulig italiensk pizzasaus:

2 bokser tomatpurré

1/2 krydderpose oregano, eller fersk

1 krydderpose basilikum, eller fersk

3 fedd nypresset hvitløk, eller pulver :p

litt vann, like mye olje.

Bland. Vent. Bruk.

Selvsagt kan du bruke paprikapulver, chili og alt annet du finner, bare riv deg løs.

Enhver pizza trenger god ost. Ta utgangspunkt i Dr. Oetkers 4-oster pizza hvis du vil ha noe godt. Ellers er mozarella, norvegia, jarlsberg, cheddar, cottage-cheeze og sånt flotte oster. For fete oster blir fort klissete på pizza, og Synnøve Finden blir fort for usmeltet.

Stek tynne pizzaer varmt (250), da blir de ikke så uttørket. Tykke pizzaer må stekes rundt 200 grader.

Anbefalt fyll:

Frokostpizza: Egg og bacon!

lunsjpizza: Tynn skinke, lite ost

Forrett: 4 oster

hovedrett: biff, stekt kjøttdeig e.l. med paprika, mais, det du finner

kokt skinke og fersk ananas

curry-marinerte reker eller kylling

dessertpizza: Pizza nutella (pizzabunn med nutella...)

Epler med brunsukker og kanel, serveres med is (ikke no is inni ovnen plz)

bananskiver og sjokoladebiter calzone (deig rundt hele), serveres med is

Håper dette kommer til inspirasjon! Slå deg løs, du har det meste du trenger i skapet fra før av tror jeg.

Lenke til kommentar

Helt grei pizza jeg lagde mye på hybelen ifjor:

1pakke Taco lefser(bestem størrelse selv, jeg valgte de små)

1glass ferdig pizzasaus

1pakke ost(500gram)

1pakke skinke/pepperoni/det du liker

+Krydder

Lag som en pizza og stek den på samme måte til osten er gyllen. Enkelt og greit, og smaker faktisk ikke så dumt heller. Av dette over tror jeg at jeg fikk 10pizzaer eller noe sånnt :)

Lenke til kommentar

Her er oppskrift på pizzabunner og saus som jeg lovet.

Pizza bunn

- 4 stk

3 DL lunket vann

1 DL Oliven olje

1/3 pk. gjær

450 gr. hvetemel

- heves i 1 time!

- steikes på varmluft, full peising til de blir gyldne, rett før kanta byner og bli brune tar jeg de ut!

Pizza saus

3 Hakka sjarlottløk

3 hvitløks fedd, moste.

2 ss. olje

2 bx. herm. tomat

2 ss. frisk oregano

Salt og pepper etter eget behov.

fres løken i olja, kokes godt.

Vi pleier bare og gange opp oppskrifta til egent behov, gjerne en 50 stykker i slengen!

når vi skal spise så tar vi bare ut pizza'r, saus og slikt. slenger på pizza-sausen (pass på og få helt ut i kanta, hvis ikke blir den tørr) og alt man måtte ønske, fantasien setter grenser... sleng den i ovnen på varmluft og full peising til osten på toppen er smelta og du syns den er vakker!

nå skal jeg opp og spize pizza faktisk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...