Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble 2 pc`r sammen ved bruk av router?

Anbefalte innlegg

Heisann. Har et lite spørsmål her. er sikkert tatt opp før på forumet her men fant ikke noe.

Jeg har 2 PCr koblet opp til en trådløs router, jeg får internett på begge og alt er bra.

Men jeg vil gjerne dele filer mellom disse 2 maskinene mens jeg fortsatt surfer. Er det noen som hvet om en lett måte for meg å kune komunisere sammen?

What di I do?

På forhånd takk

Mvh

kas

Endret av kas86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk at begge PC'ene er satt opp i samme arbeidsgruppe (Ikke nødvendig, men gjør ting mer oversiktlig). Deretter er det bare å dele den/de mappene du ønsker. (Høyreklikk på mappen, velg egenskaper og deling)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Sjekk at begge PC'ene er satt opp i samme arbeidsgruppe (Ikke nødvendig, men gjør ting mer oversiktlig). Deretter er det bare å dele den/de mappene du ønsker. (Høyreklikk på mappen, velg egenskaper og deling)

6356277[/snapback]

takk for innspill. dumt spørsmål. hvor gjør jeg dette igjen?

Jeg har winxp og winxp pro MCE

Endret av kas86
Lenke til kommentar
Kan være et problem med brannmur på en eller begge maskiner. Forsøk å slå av ev. brannmurer... Har du gitt hver av maskinene et navn?

6356843[/snapback]

har gitt dem navn. prøvde å tildele dem ip og så ((192.168.0.1/2) men fant dem ikke da heller. prøvde å pinge dem også, ingen savar :-(

Lenke til kommentar

I steden for å søke etter maskinene, har du forsøkt å gå via mine nettverksteder, arbeidsgruppe etc? Finner du arbeidsgruppen med maskiner i?

Edit: De IP adressen du har tildelt, er de i samme range som routeren og ikke i konflikt med den?

Endret av trn100
Lenke til kommentar
I steden for å søke etter maskinene, har du forsøkt å gå via mine nettverksteder, arbeidsgruppe etc? Finner du arbeidsgruppen med maskiner i?

Edit: De IP adressen du har tildelt, er de i samme range som routeren og ikke i konflikt med den?

6356956[/snapback]

Damn, finner den stasjonære i "min netvrksteder" på laptopen min nå plutselig, men når jeg dobbel trykker på den så får jeg " ingen tilgang" , "finner ikke serveren stasjonær på nettverk"error..?

og nå har jeg pcene på automatisk ip igjen, så jeg surfer på begge...

uff, skjønner ikngen ting

Endret av kas86
Lenke til kommentar

jeg får "finner ikke serveren stasjonær på nettverk"error..?

har ikke lyst til å disable brannmur mens jeg er på nett, er jo meningen att jeg skal få til begge delene. surfe og del sammtidig hehe..

brannmuren på laptopen er forsåvit av.

Og når jeg går i "arbeidsgruppe" mappa på min stasjonære finner den ikke seg selv en gnag.. hmm

Endret av kas86
Lenke til kommentar

Har du kjørt Veiviser for nettverksinstallasjon? Hvis ikke, prøv dette.

Åpne kontrollpanelet og deretter dobbelklikk på nettverkstilkoblinger.

Nå skal du se et ikon som heter Veiviser for nettverksinstallasjon.

Start denne og velg 'annet (other)' på første siden.

På neste side velger du første(øverste) alternativ og fortsetter.

Husk å sett begge maskinene til samme arbeidsgruppe (default er MSHOME)

Når dette er gjort kan du dele mapper og disker. Hvis du vil skrive til en mappe på den andre maskinen må du huske å krysse av begge boksene i egenskaper for deling.

Hvis du har gjort alt riktig skal alt fungere etter dette.

Bruker du windows xp brannmuren vil denne konfigurers når du kjører veiviseren.

Endret av Xenofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...