Gå til innhold

Oppfriskning av nettsted


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En ting til.. Startsiden og indeksen er ikke på samme sted på siden ^^

 

Ellers meget fint.. Ville kanskje lagt til en onmousedown på menyen der også, sånn at man får en følelse av faktisk å trykke på knappen.

 

Indeksen din ser fin ut, men på de forskjellige linkene er teksten forskjellig fra side.. Ville kanskje prøvd meg med samme skriftstørrelse over alt.. Lagt inn padding over alt. Kanskje sette ned den gjennomsnittlige skriftstørrelsen..

Padding er det viktigste å få inn!

Lenke til kommentar

Siden alle her har egentlig bare gitt kommentarer på koding o.l, så vil jeg gi litt tilbakemeldinger på det grafiske:

 

Har ikke sans for headeren. Den virker som om den er fra midt på 90-tallet, og det ser ut som om du har vært brutal i photoshop. Det er viktig å bruke mye tid på header, da dette er det første folk legger merke til når de besøker siden din (jeg gjør ihvertfall det:). Prøv også å få en ramme på den, ettellerannet, den hvite bakgrunnen er ikke mye tess. Menyen kunne også ha vært forbedret. Den røde skrifta som er på OVER-tilstanden passer ikke i det hele tatt inn med resten av siden.

 

Men resten av siden går for det meste greit, bortsett fra kodingen:S du bruker tabeller, da de aller fleste vil anbefale CSS, (søk på google etter tutorials, du vil bli frelst:P), og kodinga har et kraftig preg av WYSIWYG-editor..

 

Mvh. Niclas

Lenke til kommentar

Her har du meg igjen med en høyst personlig kommentar, akkurat slik jeg liker å kommentere:

 

Menyen har alt for mange nyanser som skjærer. Hvit, mørk grå, lys grå og sort blir for mange kontraster som ikke er pene. Du bør bruke menyen som en overgang mellom bakgrunn og teksten/innholdet. Se på følgende:

 

På innholdet på siden min har jeg for eksempel brukt #00009E og #616161, en fin kombinasjon av mørk blå og sort. Men for å få fargene til å ikke kollidere totalt med bakgrunnsfargen min, #8D8DEB - som er en annen blåfarge, bruker jeg #5F5F9E i menyfeltet. Den fargen passer godt med begge deler. Det handler om å lage en "historie" der brukeren kan følge fargene og forstå valget av dem. En blåfarge er fin, men blir enda finere om du kan forklare hvorfor den passer inn. Det har ikke du klart.

 

Apropos farger, blå tekst kan jeg ikke forklare som pent. Når du har en gråaktig bakgrunn vil gråfargen endre seg etter blåfargen. Skjønner? Den grå fargen* ser ut som den har en blånyanse. Prøv med rød tekst. Plutselig ble gråfargen rødaktig! Lunefull farge den grå der... Vær forsiktig med den, du vet ikke hvordan den biter. Men nå vet du hvertfall litt mer om den. Egenskapene er vanskelig å utnytte, men fikser du det kan du gjøre suksess. Du ser det også i forhold til reklame/sponsor-buttons nederst.

 

Kolonnene på hver side har ingen hensikt imo. Siden blir alt for splittet opp, headeren din gjør det ikke bedre. Det er som om jeg putter på en hatt men dropper hodet og heller fortsetter ut på byen kun med skuldre og bein. Da trekker jeg ikke mange damer. Prøv å lag en helhet som begynner helt øverst på siden, slik at folk naturlig følger linjer nedover til teksten. Plasseringen av menyen din er en svært god begynnelse, faktisk et must for å trekke en linje fra headeren til innholdet. Hva med om du forsøkte å integrere menyen i headeren på en mer spenstig måte, eller trakk headeren ned bak menyen? Det er mange muligheter. Poenget er at jeg som besøker/bruker siden din ikke må hoppe over masse whitespaces og skygger for å komme videre. Trekk mitt hode, ikke la det stoppe på headeren!

 

Logoen i headeren din er en Genialt Engasjerende, Nydelig, Informativ og Abstrakt Logo (G.E.N.I.A.L). I det legger jeg at - så fremt du har laget den selv eller har eneretten på den - er det mye som skal til for å overgå den. Du forklarer hva du presenterer, i hvertfall på en visst måte (informativ), du har til dels gode farger (nydelig) og jeg oppdaget ikke med en gang hva den symboliserte (abstrakt). Fortsett å utvikle den. Husker du gamle programmer.no-logoen? Den hadde ikke mange farger, men hadde samme "finishen"over seg. Jeg synes du skal få tak i den og prøve å utvikle den i den retningen. Forstørre, kline den ut så den treffer menyen og bruke en litt mer fantasifull skrift. Ta bort bakgrunnen og vips så har du kommet et STORT skritt videre.

 

Hvorfor refresher siden din hvert 5. (?) minutt? Det har da ingen hensikt tror jeg... Hvertfall ikke om du ikke sprer om deg med nyheter som gjør at lazy pipål må få siden oppdatert for seg hver gang noe nytt kommer.

 

Det siste som kommenteres skal er innholdet. Gjør det kort, livet mitt blir fort kortere når mye tid går med på å skribleskrable om andres nettsteder. Du bør ha et hovedfokus på siden. Les nøye nå: Hva er UNIKT med din side kontra startsiden.no m.fl.? Hva har DU å tilby som ikke de har? Det må stå i fouks. Gjerne med store feite bokstaver midt på siden med masse javascriptbøll som lager lysende juletrær rundt*. Det er SÅ viktig å fortelle besøkende hvorfor du ikke er en av de millioner sider som kun er index over andre sider. Hvorfor er DU den jeg skal besøke når jeg trenger noe? Dette kan du få til, lykke til!

 

Gil out

 

edit:

 

* Jo, jeg ser den ikke er helt grå, men den er grå nok :o)

** Alle som kjenner meg vet at jeg ikke mener det bokstavelig, jeg bruker det som et bilde for å forklare at det er SÅ viktig å fortelle hovedbuskapet sitt, at man av og til må bryte noen regler. Men ikke, ikke, lag javascriptjuletrelys. Please.

Endret av Gilbert
Lenke til kommentar

Bjost-logoen er ødelagt av altfor voldsomme blending options i Photoshop. Menyen har en veldig overdrevet gradient, som heller ikke er særlig pen. Har heller ikke mye varmt å si om den typen bakgrunn du har satt, den gir siden et rotete nittitallspreg. Måten du skriver titteltaggene (med ":::") er også veldig rotete og virker useriøst. Koden din ser ikke ut. Frontpage står som generator i meta-taggene -- det kan nok være noe av forklaringen.

 

Startsiden kunne du laget mye bedre vha serversidekoding. For eksempel kan du da bruke RSS-feedingene fra VG eller andre aviser i stedet for å bruke halvløsningen med javascript. At den oppdateres hvert femte minutt imponerer ingen. Du kunne også ha samlet søkemotorfeltene slik som startsiden.no har gjort.

Lenke til kommentar
Jada fremdeles FrontPage, men det har sin grunn :)

6356172[/snapback]

 

Som er?

 

:hmm:

6363230[/snapback]

 

Vi kurser i FrontPage...Og da er det greit å vise hva som kan lages med det programmet.

Kunne laget sidene i Deamweawer, men det kommer kanskje et Dreamweawer- kurs senere, og da kan vi jo lage sidene i D.W. Som et eksempel. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...