mire Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg skal kjøpe inn hardware til en Linux basert Terminal Server og trenger litt eksperthjelp, spesielt hva gjelder CPU. Serveren er beregnet til å kunne serve 20-25 terminaler og skal ha 4 Gb minne installert. Jeg har allerede forstått at en AMD x64 dobbelkjerne CPU vil være plenty prossessorkraft, men skal jeg gå for AM2 sokkel og en X2 prossessor eller et opteron dobbelkjerne system? Jeg forstår at det er mer i dette valget enn hva som strengt tatt angår CPU. På AM2 har du DD2 minne, på opteron EEC REG (eller hva det nå er og heter). Prisen på de rimeligste AM2 X2 og opteron er ikke så ulik at selve prisen avgjør. Har noen synspunkter og kunnskap om hva som trolig er best for mitt formål, "vanlige" eller "server" CPU? Unnskyld min uvitenhet, men hva er det egentlig som skiller en 64 bits dobbelkjerne server prossessor fra en "vanlig" 64 bits dobbelkjerne prossessor? Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg tror opteron er det beste valget der. Mener de skulle ha mere cache osv. Er ikke xenon beregnet for servere? Hvorfor skal du velge amd? Lenke til kommentar
mire Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Hvorfor skal du velge amd? 6355954[/snapback] 64 bits og dobbelkjerne til en fin pris. Dobbelkjerne er stikkordet. Lenke til kommentar
alexkl Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 aha.. da så.. Hvor mye penger kan du bruke? Lenke til kommentar
mire Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) Hvor mye penger kan du bruke? 6356347[/snapback] Beløp er ikke det viktigste, jeg har et fleksibelt busjett å forholde meg til. Men jeg er opptatt av å få mest mulig ut av de kronene jeg kommer til å bruke. Derav spørsmålet; athlon eller opteron? Hva gir best utbytte pr. krone til mitt (terminal server) bruk? Endret 21. juni 2006 av mire Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Muligens OT, men husk å ha mye RAM om du skal kjøre mange brukere på serveren. RAM er viktig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå