Gå til innhold

Yamaha motor, start problem..

Anbefalte innlegg

Har en Yamaha 1981 modell - 20 hester.

Den har nesten ikke gått, og sist den ble startet er vel nærmere 5 år siden.

I går skulle jeg prøve å starte den, satt i nye tennplugger og motoren så strøken ut.

Fikk ikke start, noen som har tips/råd? :love:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bensinen er vel i hvertfall 5 år, kanskje det da :)

6364168[/snapback]

Da tror jeg vi har løst problemet :D Hadde en 9.9 som hadde stått over vinteren. Hadde 8måneder gammel bensin som jeg prøvde og starte den med, funka ikke. så jeg kjørte opp på bensinstasjonen og kjøpte ny. Starta på første draget :cool:

Lenke til kommentar
Bensinen er vel i hvertfall 5 år, kanskje det da :)

6364168[/snapback]

Da tror jeg vi har løst problemet :D Hadde en 9.9 som hadde stått over vinteren. Hadde 8måneder gammel bensin som jeg prøvde og starte den med, funka ikke. så jeg kjørte opp på bensinstasjonen og kjøpte ny. Starta på første draget :cool:

6364469[/snapback]

:hmm: I teorien så skal ikke bensin miste effekt, men derimot diesel.

Altså, om du har 5 år gammel bensin så skal den være like god som ny bensin,(hvis man ser bort i fra tilsettninger fra bensinstasjonene)

Diesel derimot mister effekt med årene, har du et år gammel diesel, så er det bare å levere den inn til en miljøstasjon, og deretter kjøpe ny diesel.

Nå kan det jo være at jeg er heeeelt på villspor, men mener at det skal være sånn.. :innocent:

BTW: Jeg har en 8hk yamaha fra 1982 som ikke har vært i bruk siden 2001, prøvde å starte den i forige uke,(ja med bensin fra 2001) den starta på 3 draget, vil jo påstå at det er bra :!:

Endret av djda9
Lenke til kommentar

Bensin og diesel er organisk materiale dvs. det lever. Det er ferskvare. Man skal ikke bruke mer enn et år gammel bensin/diesel pga. det kan tette forgasser, legge igjen belegg og den tenner dårligere. Dieselen gror og man kan få alger ved lang lagring, noe som skjer i mindre grad med bensin. Uansett hva man bruker så ikke bruk det hvis det er mer enn et år gammelt. Man kan jo få kjøpt tilsetninger for å hindre groing og "alderdom". Skal du absolutt ha gammelt drivstoff så må du nok over på jetfuel (parafin)

Lenke til kommentar
Bensin har en "best før" dato, som er satt til ca 3 mnd. Jobber i en gressklipperbutikk, så dette er jeg ganske sikker på.

6374515[/snapback]

Hvis så er tilfelle, så skulle jo bensinen min fra 2001 være HELT ubrukelig, men det er den jo ikke.. Motoren min starter som bare det... :p

Lenke til kommentar
Det kan hende den starter, men mange av stoffene i bensinen har fordampet og da er ikke bensinen like bra som ny bensin. En dag kan du bli stående der og ikke få start på motoren pga gammel bensin.

6378984[/snapback]

Hehe.. Fint at den bare står i garasjen da :p

Endret av djda9
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...