Gå til innhold

Kjøp av dyrere ting på eBay. Egentlig norsk pris?


Anbefalte innlegg

Man finner jo alltid flotte deals på alt mulig av elektronikk og annet utstyr på eBay.

Men det som alltid har holdt meg tilbake fra å by er, hvordan kan jeg finne ut nøyaktig HVA varen vil koste når den kommer til Norge? Altså, hvis jeg kjøper en synth til $600,

og får den sendt hit. Hva vil det komme på totalt? kan man finne det ut på forhånd?

Vil ikke betale like mye i frakt & porto som det varen kosta liksom...

 

Tror neppe de slipper unna tollen med å skrive GIFT på en kasse som er 1,5 meter lang og veier 20 kg.

 

F.eks. en vanlig bruktpris på en Korg DW-8000 på ebay er $175. Fant en i en butikk i Norge som kosta 3500. Det er altså 5 ganger så mye.

 

Har også sett helt sinnssyke deals fra selgere i Japan som har hundrevis av gode tilbakemeldinger. Norske bruktpriser er ofte 5-10 ganger mere.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

egentlig kost blir

 

600$, omregnet til norske kroner etter tollens dollarkurs (er vel DNB sin).

 

La oss si 6.3kr i eksempelet - 600$ x 6,3 = 3780kr

 

Plus Merverdiavgift (0,25%) - 3780kr x1,25 = 4725kr

 

Legg til fortollingavgift på alt fra ca 80kr til 200kr? 4725 + 200 (værste tilfelle) = totalprisen på 4725kr

 

Frakt kommer utenom (og den er vel betydelig på en dings på 20kg som er 1.5m lang og skal sendes fra utlandet?

Lenke til kommentar

Tenker også på å kjøpe en synth fra England (ikke ebay). Den produseres kun direkte hos utvikleren, og er meget billig ift. features.

 

http://www.users.globalnet.co.uk/~concuss/concussor/rs.htm

 

Her står det

UK / EC price £499 ex.tax (£586.33 inc.VAT). available now!

Og under Ordering:

Note about tax:

EC customers must pay VAT @ 17.5% unless you have a valid VAT number.

Those outside the EC do not pay VAT, but you may have to pay import duty. Import duty is your responsisbility so check it out. I have no information about what the rules and rates are for each country. If you are lucky, you may not get charged! We will not marked packages as 'gifts' or put a lower value - this is illegal and could cause me big trouble.

 

Import duty er tollavgift, hvis den ikke overstiger 200kr er jo det helt OK. Står EC for European Countries?

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

EC = european community altså EU vil jeg tro.

 

det er ingen toll på de aller fleste saker og ting her i landet.

 

Men det er derimot Merverdiavgift (populært kallt moms). det er verken det samme som toll eller fortollingsgebyr, og påvirker alle kjøp som har en verdi på over 200kr.(med mindre det er gaver av verdi opp til 1000kr) De opptil 200kr jeg nevnte tidligere er fortollingsgebyr som posten tar (som viser seg å være max 175kr etter hva jeg forstod)

 

Det du må sørge for er at du ikke betaler VAT i england (som er det samme som merverdiavgift her i landet). Det gjør du ved å si at du skal eksportere den fra england når du kjøper den (godt mulig du må betale VAT først, for så å få det tilbakebetalt når du kan fremlegge fortollingspapirene du får i norge)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

britene er mye flinkere enn amerikanerne på å trekke fra moms når de selger til kunder utenfor eu. det er ialelfall min erfaring. Når det gjelder frakt, kan du jo sjekke prislistene til forskjellige fraktselskap som ups, usps, dhl etc. oppgi pakkemål, type frakttjeneste (surface/air/air express) og du får et overslag på pris.

 

Jeg pleier å gjøre dette når jeg skal kjøpe noe av en viss verdi. lønner seg ofte, men er litt mer venting og litt arbeid og styr med fortolling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...