Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp! Jeg går i frø av alle porttypene!

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og prøver å konfigurere min DGL-4300, men nå blir jeg snart sprø av alle disse forskjellige portene som finnes. Jeg har brukt portforward.com til å åpne for BitComet under Gaming, og jeg har satt opp statisk ip for pc-en og for Telio-adapteret.

Men så skal jeg begynne med gamefuel, da, og Quality of Service. Og nå begynner det å gå i ball. Det finnes jo så mange typer porter, og jeg klarer ikke å se sammenhengen, slik som disse:

- Listening port

- Input port

- Trigger port

- Public port

- Source port

- Destination port

Pluss sikkert noen flere som jeg har glemt. Hva er egentlig sammenhengen mellom disse? Jeg leser på Telios websider at adapteret kommuniserer på port UDP 5060 (triggerport) og UDP 16300 - 16700 (public port), men når jeg skal skrible inn infoen i Gamefuel-delen på routeren, må jeg skrive inn source port range og destination port range. Og hvor hører BitComets listening port hjemme i dette med source og destination?

Vil sette veldig stor pris på om noen gidder å nedverdige seg til å forklare dette for en tjoms som meg. Føler meg helt newbie her jeg sitter, men jeg har ikke klart å finne svar på dette etter søking på dette forumet, google, wikipedia og portforward.com. Hjelp meg, jeg går snart i frø!

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. Telios porter, så er UDP 16300 - 16700 source port range. Siden ip-telefonen også bare vil motta på disse portene, så skal de også stå som destination.

Vet ikke noe om BitCOmet, men listening port har vel samme funksjon som trigger..

Lenke til kommentar

Takker for svar, Moy.

Ang. Telios porter, så er UDP 16300 - 16700 source port range. Siden ip-telefonen også bare vil motta på disse portene, så skal de også stå som destination.

6357761[/snapback]

Men hva med port 5060 som de nevner? Skal den også være det samme, altså at jeg kan sette opp source og destination som "5060,16300-16700"? Hva er forskjellen på trigger og public da?

Vet ikke noe om BitCOmet, men listening port har vel samme funksjon som trigger..

6357761[/snapback]

Så listening og trigger er det samme?

Lenke til kommentar

6357761[/snapback]

Men hva med port 5060 som de nevner? Skal den også være det samme, altså at jeg kan sette opp source og destination som "5060,16300-16700"? Hva er forskjellen på trigger og public da?

Trigger er en port som programmer hører på (listen). Når den får aktivitet på denne, så begynner den å høre på de andre. Litt som kontrollporten til FTP

6357761[/snapback]

Så listening og trigger er det samme?

6358840[/snapback]

Jeg tror det...

I gamefuel så kan du si det slik at range skal være den samme, da disse går over flere porter, 400 i dette tilfelle.

Trigger og listen går ut på et, så jeg vil tro at du kan angi 5060,16300-16700

Endret av Moy
Lenke til kommentar

Oki. Ting begynner å gi litt mer mening nå.

Altså. Det jeg tenker er som følger. Gaming (firewall) omhandler innkommende trafikk, og GameFuel (QoS) omhandler utgående trafikk (i hvert fall i DGL-4300's tilfelle). Source port er porten som programmet som sender datapakka sender på, mens destination port er porten som programmet som skal motta pakken mottar på. Dermed er det egentlig kun destination port som er den interessante når man setter opp gaming/firewall, og kun source port som er den interessante når man setter opp gamefuel/QoS.

Er dette på jordet?

Jeg tok en snarvei når det gjalt Telioadapteret. Jeg satte opp at all trafikk, uansett hvor det skal og hvilken port det bruker, fra adapterets ip får prioritet 0 (høyest). Dermed fikk jeg ingen hakking selv om BitComet uploadet opp mot grensen for det ADSL-linja mi tillater.

Men jeg er litt usikker på om prioriteringen jeg satte opp på BitComet har noe for seg. BitComet bruker i følge nettsida kun én port (listening port som man velger under innstillinger), og jeg satte denne porten som source port og valgte ikke ip range hverken på source eller destination. Det er slik jeg forstår det likegyldig hvem som sender og hvor den skal. Hvis den sender data på porten definert i BitComet, skal den prioriteres helt ned.

Er dette på jordet også?

Men jeg forstår fremdeles ikke hva en public port er... :blush:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...