Kjetil J Skrevet 12. oktober 2002 Del Skrevet 12. oktober 2002 Hva trenger jeg? Jeg tenker å bruke en helt vanlig 40GB til OS, spill, programmer osv., også ha en ekstra disk til audio. Jeg bruker gjerne SCSI, og vil ha minst 20GB. Mangler det noe informasjon, så bare si ifra.. _________________ Many people that live deserve death, and many people that die deserve life. Can you give it to them? Don't be too eager dealing out death. (smashing pumpkins RULES) [ Denne Melding var redigert av: Kjetil J på 2002-10-14 21:06 ] Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 OKI! Striping av disker er en blanding av mirroring og raid hvis jeg ikke har misforstått det. I maskina mi har jeg en 9GB som C: og to 17GB stripa sammen til å bli D: Skjønner? Jeg trengte litt mer lagringsplass etter en stund og gikk ut og kjøpte meg en 75GB IDE, og DET merket jeg godt på systemet mitt. Alt gikk mye tregere. Men det absolutt ikke nødvendig med SCSI. De fleste bruker IDE og er kjempe happy med det. Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 13. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2002 Og hva er så mirroring og raid (vet det bare sånn delvis)? Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Man setter opp to fysiske disker til å bli en virtuel disk i begge tilfeller. Mirroring er når samme "bildet" lagres på begge diskene sånn at hvis den ene kjæsjer så mister du ikke innholdet. Hvis du setter dem i RAID så øker du hastigheten på dem. Er ingen ekspert på området...det var som sagt broren min som satt det opp for meg for at jeg skulle bruke maskina til audio. Det finnes noen artikler om emnet her på HW.no Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 13. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2002 Oppfattet... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Disk for audioredigering? Audioredigering krever vel heller lite av disken, så hvilken disk du velger er vel egentlig så nøye? Eller er jeg helt på gjorde nå? Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Ganske. Hvis du har tenkt å spille av 32 lydfiler eller mer samtidig, pluss at den skal gjøre andre "HD-ting", er det veldig viktig å ha en kjapp disk. Spesielt søketid, lesehoder og RPM er viktig. Audio-redigering er riktignok ikke like krevende som film-redigering, men det krever sitt. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Ja, derfor bør vel kanskje Kjetil J spesifisere "audioredigering" litt bedre. Er du proff? eller jobber du i "Sound recorder" i windows? Lenke til kommentar
tore- Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-13 03:22, skrev GeeZuZz:Ja, derfor bør vel kanskje Kjetil J spesifisere "audioredigering" litt bedre.Er du proff? eller jobber du i "Sound recorder" i windows? han er like proff som deg som har .tk domene Lenke til kommentar
Verberate Skrevet 13. oktober 2002 Del Skrevet 13. oktober 2002 Hei Kjetil! Har tenkt litt på det. Tror du bør beholde 40GB'n din som C: og kjøpe en min. 40GB til som D: Bare pass på at de begge er på 7200RPM og med en søketid på maks. 9ms. Kjøp SCSI om noen år istedet. Ved neste maskin innkjøp f.eks. Ta pengene du sparte og bruke dem på abonnement på "Computer Music" istedet. De har masse bra artikkler om Sonar og Cubase. Abonner ihvertfall i ett år. De koster 147,- per blad hos Narvesen så det er veldig uøkonomisk å kjøpe dem i løssalg. Lenke til kommentar
Kjetil J Skrevet 14. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-13 03:22, skrev GeeZuZz:Ja, derfor bør vel kanskje Kjetil J spesifisere "audioredigering" litt bedre. Jeg kommer til å kjøre tunge VST-instrumenter og plug-ins ++ i Cubase SX. Evt. DXi i Sonar. Da er det egentlig litt "generelt" å kalle det audioredigering. Harddiskytelsen kreves det i denne sammenhengen en god del av (etter mine erfaringer), og jeg lurer bare på om det lønner seg med SCSI osv. Quote: Er du proff? eller jobber du i "Sound recorder" i windows? Ordet proff betyr jo utdannet, så der må jeg svare nei. Men jeg har jo personlig erfaring, om ikke så alt for mye.... Og nei, jeg jobber ikke i lydinnspilling normalt sett. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 14. oktober 2002 Del Skrevet 14. oktober 2002 En liten oppklaring i RAID-spørsmålet: (tror jeg da...) [*]RAID betyr (i grove trekk) at maskinen skriver på flere disker samtidig. [*]Striping betyr at om du har f. eks. to 40 gb disker, så skriver den annenhver byte på annenhver disk, 15-20% ytelsesøkning. Du får 80 gb disk (40+40), men alt forsvinner om en av diskene blir ødelagt. [*]Mirroring betyr at den skriver hver byte på hver disk, altså en slags dobbeltlagring. En marginal ytelsesøkning, men svært sikkert. Begge diskene må ryke samtidig om du skal miste noe. Ulempen er at du bare får utnyttet 40 gb. Endre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå