Gå til innhold

Fjerning av diskettdrive

Anbefalte innlegg

hei!

diskettstasjonen min har begynt å pipe og lage en sånn irriterende alarmlyd.

så jeg har bestemt meg for å fjerne den.

men hvordan gjør jeg det?

kan jeg bar koble ut strømmen, åsså er det gjort?

trenger hjelp av proffe folk her asså... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei!

6355024[/snapback]

jepp, du kan dra ut strøm kabel fra floppy drive.....

Lenke til kommentar
hei!

6355024[/snapback]

jepp, du kan dra ut strøm kabel fra floppy drive.....

6355059[/snapback]

men trenger jeg å avinstallere eller deaktivere noe? :hmm:

Lenke til kommentar
Inn i bios og sett floppy driver til "none". Her skal du kunne vanligvis kunne velge mellon none, 3,5" 800 kb, 3,5" 1.44 Mb und zo wieter und zo wieter.

6355120[/snapback]

emm... ...nå er jeg litt nybegynner her da... ...hva er bios??

jaja, le så mye dere vil :D

Lenke til kommentar
Inn i bios og sett floppy driver til "none". Her skal du kunne vanligvis kunne velge mellon none, 3,5" 800 kb, 3,5" 1.44 Mb und zo wieter und zo wieter.

6355120[/snapback]

emm... ...nå er jeg litt nybegynner her da... ...hva er bios??

jaja, le så mye dere vil :D

6355154[/snapback]

svare pls?? :(

Lenke til kommentar

BIOS står for Basic Input/Output System og er et program som er lagert på en ROM brikke (dvs. det forsvinner ikke når du slår av maskinen). BIOS sørger for at maskinvaren starter/kjører slik at operativsystemet skal ha noe å kjøre på. Bios har som regel et enkelt tekstbastert grensesnitt hvor du typisk navigerer/endrer innstillinger ved hjelp av tastene (står gjerne forklart nederst eller på siden i bildet). For å komme inn i BIOS må du trykke en tast. Typisk en av F-tastene eller Del-tasten. Det står typisk "Press F1 to enter Setup" eller "Press Del to enter BIOS" e.l. rett før windows starter. Straks du ser denne teksten trykker du tasten som angitt og etter kort tid er du inne i BIOS. Her kan du navigere i menyene og gjøre instillinger og aktivere/deaktivere forskjellig maskinvare. Du må lagre endringene, hvordan du gjør dette står typisk angitt nederst på skjermen. F.eks. F10 = Save & Exit. Siden BIOS/Setup er forskjellig på forskjellige maskiner må du nesten finne ut av det selv eller du får oppgi hva slags maskin/hovedkort du har så kan noen som kjenner akkurat den/det hjelpe deg.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
BIOS står for Basic Input/Output System og er et program som er lagert på en ROM brikke (dvs. det forsvinner ikke når du slår av maskinen). BIOS sørger for at maskinvaren starter/kjører slik at operativsystemet skal ha noe å kjøre på. Bios har som regel et enkelt tekstbastert grensesnitt hvor du typisk navigerer/endrer innstillinger ved hjelp av tastene  (står gjerne forklart nederst eller på siden i bildet). For å komme inn i BIOS må du trykke en tast. Typisk en av F-tastene eller Del-tasten. Det står typisk "Press F1 to enter Setup" eller "Press Del to enter BIOS" e.l. rett før windows starter. Straks du ser denne teksten trykker du tasten som angitt og etter kort tid er du inne i BIOS. Her kan du navigere i menyene og gjøre instillinger og aktivere/deaktivere forskjellig maskinvare. Du må lagre endringene, hvordan du gjør dette står typisk angitt nederst på skjermen. F.eks. F10 = Save & Exit. Siden BIOS/Setup er forskjellig på forskjellige maskiner må du nesten finne ut av det selv eller du får oppgi hva slags maskin/hovedkort du har så kan noen som kjenner akkurat den/det hjelpe deg.

6355318[/snapback]

takk mann ;)

Lenke til kommentar
jeg har ett abit guru hovedkort... ...MÅ man slette driverne eller er det nok å bare plugge den ut :S?

6355345[/snapback]

Nei, du behøver ikke slette noen drivere. Det er Plug&Play i Windows, så du trenger ikke gjøre noe i Windows. Gå inn i BIOS å deaktiver floppy'en som beskrevet av Ulkesh.

Lenke til kommentar
jeg har ett abit guru hovedkort... ...MÅ man slette driverne eller er det nok å bare plugge den ut :S?

6355345[/snapback]

Nei, du behøver ikke slette noen drivere. Det er Plug&Play i Windows, så du trenger ikke gjøre noe i Windows. Gå inn i BIOS å deaktiver floppy'en som beskrevet av Ulkesh.

6355400[/snapback]

kan du gi meg en instruksjon på hvordan man gjør det??

Lenke til kommentar

6355345[/snapback]

bare ta strøm og da finner det veldig fort ut. på de nye hovedkort trenger du ikke gjøre noe mer, hvis BIOS ikke finner floppy disk drive, så håper til neste bootable device. det kan vare CD/DVD -rom, harddisk.....

får du problem så bare setter du inn strømen igjen og gir oss et tegn. da kan sikkert noen veilede deg gjennom, hvordan du skal deaktivere floppy disk drive i BIOS........

Lenke til kommentar

Det meste er nok Plug&Play i BIOS også, men på mitt nye ASUS-kort måtte jeg faktisk deaktivere floppy (som jeg ikke har) for å slippe å se en feilmelding om manglende floppy. Maskinen bootet, men man vil jo helst ikke se en feilmelding hver gang man booter.

Lenke til kommentar
Det meste er nok Plug&Play i BIOS også, men på mitt nye ASUS-kort måtte jeg faktisk deaktivere floppy (som jeg ikke har) for å slippe å se en feilmelding om manglende floppy. Maskinen bootet, men man vil jo helst ikke se en feilmelding hver gang man booter.

6355525[/snapback]

jepp, det er sikkert forskjell fra kort til kort. hos meg kan jeg fjerne FD fysisk, så får jeg den feilmelding første gang. andre gang når jeg booter PC, forandrer BIOS automatisk at FD er ikke installert og feilmelding forsvinner.....

ellers, så er det ikke så mye jobb å fjerne FD i BIOS heller.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...