Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rar ting på motor, hva er det?

kremt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Herregud så mye dumt du skriver :roll:  Dette er så idiotisk at det ikke bør komenteres en gang, bruk tiden din på noe mer fornuftig en disse blodfattige og idiotiske tingene du kommer med gang på gang :whistle:

6355277[/snapback]

Tror faktisk jeg skriver mer fornuftig enn deg ja som bare er her inne for å lage kvalm :mad:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, du kan så si.. Det er jo krav fra myndighetene om reduksjon av nitrogenoksydutslipp (det ble litt mye smog på syttitallet) som har avstedkommet dette, bilfabrikantene har ikke akkurat pådyttet oss dette her frivillig..

EGR er visst i funksjon kun ved midlere pådrag, så hvis du bruker gasspedalen digitalt (av/på) så kommer skulle det komme minimalt med sot i motoren.. :p

EGR har visst en oktanforhøyende effekt på forbrenningen slik at kompresjon og tenning kan være mer aggressiv, og da får du faktisk mer effekt ut av motoren..

Så puss(t frisk luft) og vær glad! :D

Lenke til kommentar

De gammle vakumstyrte EGR systemene ga lavere effekt og

dårligere respons men de moderne elektroniske systemene gir

derimot bedre effektivitet både for diesel og bensimotorer på

flere måter men har ikke noen oktanforhøyende (bensin) effekt,

grunnen til at tenning stilles mer aggressivt er for å kompensere for den

forsinkelsen i forbrenningen som oppstår ved bruk av EGR.

Fordelene ved EGR for en dieselmotor er lavere forbrenningstemperatur

(økt effektivitet) og redusert nox (lavere utslipp) så behold systemt

med mindre ventilen har satt seg fast og ikke fungerer.

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Kremt,, la ikke merke til at bildet var av en dieselmotor.. :whistle:

EGR gjør at flammefronten utbrer seg saktere, og med lavere temperatur.

Så på en diesel er jeg tilbøyelig til å tro at det ikke er godt for noe annet enn å få ned nivået på nox og ozon..

Tror faktisk ikke det vil påvirke motorgangen, varsellamper, eller eu-kontrollen (for man måler vel ikke nox ved pådrag?) om du fjerner dritten.. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det burde holde å plugge vakuumslangen.

Hvis du ikke vil bygge om EGR-systemet til vanninnsprøytning da..?

Har lest at det gir en ren motor og høyere effekt..

Det er en gammel og velprøvd men lite omtalt teknikk.

Ble brukt på bensinmotorer men burde fungere bra på diesel også.

Men nå begynner jeg vel å spore litt av her..

Lenke til kommentar

På biler med luftmassemåler leser massemåleren om EGR ventilen åpner som den skal.Luftmassen er lavere når EGR ventilen er åpen for da suger motoren luft fra eksosen istedenfor igjennom luftfilter/luftmassemåler.Hvis ikke det er noen forskjell når den åpner får man som regel feilkode EGR ventil.Så det er ikke alle motorer en kan koble fra uten problem.

Lenke til kommentar
Herregud så mye dumt du skriver :roll:  Dette er så idiotisk at det ikke bør komenteres en gang, bruk tiden din på noe mer fornuftig en disse blodfattige og idiotiske tingene du kommer med gang på gang :whistle:

6355277[/snapback]

Jeg pleier normalt å avholde meg fra å poste innlegg om jeg ikke har noe konstruktivt å komme med.

Det burde, med respekt å melde, du også gjøre.

Beklager til trådstarter, men denne gangen måtte jeg bare kommentere, konstruktivt eller ei.

Lenke til kommentar

6355277[/snapback]

Jeg pleier normalt å avholde meg fra å poste innlegg om jeg ikke har noe konstruktivt å komme med.

Det burde, med respekt å melde, du også gjøre.

Beklager til trådstarter, men denne gangen måtte jeg bare kommentere, konstruktivt eller ei.

6356837[/snapback]

Jeg må si meg enig der, du kommer inn hit bare for å lage kvalm, det syns jeg du kan la være :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...