Gå til innhold

Utvidet kontrollerkort til steppmotor

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt på forumet, og et par PM, har jeg valgt å gå for to steppmotorer.

http://futurlec.com/StepperMotors.shtml

Jeg har tenkt å basere styringen på denne kretsen:

stepper.gif

Men det trengs noen justeringer. Når kretsen aktiveres med en bryter, skal den ene motoren skal spinne litt lenger enn motor nr. 2 før de stopper. Om jeg ikke tar helt feil, så skulle dette la seg gjøre ved å lage to a-stabile vipper med forsellige frekvenser, som sender et pulstog inn en teller, som resetter seg etter x antall sekunder(tiden kommer ann på motoren). Når jeg av bryteren så skal motorene spinne tilbake til orginal posisjon.

Desverre jeg jeg litt blank på digitalteknikker når det går over vanlige porter og vipper. Noen som kan hjelpe meg med en slik krets? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432
Etter å ha lest litt på forumet, og et par PM, har jeg valgt å gå for to steppmotorer.

http://futurlec.com/StepperMotors.shtml

Jeg har tenkt å basere styringen på denne kretsen:

stepper.gif

Men det trengs noen justeringer. Når kretsen aktiveres med en bryter, skal den ene motoren skal spinne ca 60 grader, og den andre skal spinne ca 45 grader før den stopper. Om jeg ikke  tar helt feil, så skulle dette la seg gjøre ved å lage to a-stabile vipper med forsellige frekvenser, som sender et pulstog inn en teller, som resetter seg etter x antall sekunder(tiden kommer ann på motoren). Når jeg av bryteren så skal motorene spinne tilbake til orginal posisjon.

Desverre jeg jeg litt blank på digitalteknikker når det går over vanlige porter og vipper. Noen som kan hjelpe meg med en slik krets? :)

6354232[/snapback]

Får jeg spørre hva det er du skal lage styring til?

Lenke til kommentar

morn morn.....

Det er denne styringen jeg også ofte tar utgangspunkt i når jeg skal bygge selv, som jeg skreiv i PM.

Du er inne på noe, men jeg ville ikke ha brukt tid men heller antall pulser for å styre hvor langt de skal gå, gir mye høyere nøyaktighet. Du kan bruke en teller som dette:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=588758

se filen helt nederst i første posten

Hadde du lagt ut noe bilder eller tegninger så hadde det vært enklere å forstå behovet for kresten :)

Lenke til kommentar

Jeg ville også gått for pulstelling, uten tvil. Ikke noe spesielt vanskeligere å implementere heller. Du har en teller (evt flere koplet etterhverandre) som gir logisk1 til en OG-port. Andre inngangen på denne porten er koplet til bryteren din, og utgangen til en pulsgenerator (NE555 feks). Fra pulsgeneratoren går en ledning til til telleren.

4017 er en rimelig dekadeteller med dekodede outputs slik at du slipper å tulle med en haug OG- for å få det tallet du vil. Nå vet ikke jeg helt hvor mange pulser som trengs for å rotere 45/60grader, men det kan vel ikke være så mange?

Lenke til kommentar

Motorene skal brukes til å heve en serie med vinduer. Dette er en kun modell, hvor alt senere skal lages i plexiglass. Under dette skal det sitte en 360- radiator til vannkjøling.

Bilde: http://technicalart.net/ok/dr%f8mmefall1.jpg

Ytterst på hvert vindu skal det monteres en skinne ned, med tagger som et tannhjul festet til motoren skal spinne mot. Når jeg aktiverer motoren, skal den spinne akkurat nok til at de to øverste vinduene hever seg ca 60 grader, og de to nederste hever seg ca45 grader. (en motor pr. serie med vindu.)

Motorene skal festes i de gule/brune kasse dere ser på bildet, så jeg må forlenge akslingen litt.

Kanskje litt dårlig forklaring, men spør om dere ikke skjønte.

Lenke til kommentar

Som jeg sa kan jeg bare lage et lite oppheng, som låser det hele når motoren stopper, og løsner igjen når den snurer tilbake :)

Edit: Da ser det ut som jeg går for en motor med 7,5 grader pr. stepp.

Untitled-3.jpg

Stemmer dette? :)

Lenke til kommentar

nei.... skal fyre opp andre maskina og tegne der.....

må ha en vippe i tillegg, denne kretsen skal bare stoppe morotren

EDIT: noe kom opp så det blir ikke i dag, men i morgen er det atter en dag :)

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

hva er morro med å bruke noe ferdig.... hehe

Den L293, kan du utdype litt hvordan du mener den skal drive en stepp motor? Eller tenker du på den som driv krets til motoren med den logikken i første post koblet på inngangene?

UC1517 kan nokk brukes om en bruker en teller på pulsene for å regulere hvor langt motoren skal gå. Er utallige løsninger her....

:fun:

Lenke til kommentar
hva er morro med å bruke noe ferdig.... hehe

Den L293, kan du utdype litt hvordan du mener den skal drive en stepp motor? Eller tenker du på den som driv krets til motoren med den logikken i første post koblet på inngangene?

UC1517 kan nokk brukes om en bruker en teller på pulsene for å regulere hvor langt motoren skal gå. Er utallige løsninger her....

:fun:

6362103[/snapback]

Hei,

Logikken for styring må nok komme før ja. Da 293'en bare er en chip for å kjøre motoren begge veier i en brigde og forenkler kretsen da den inneholder shunt dioder osv........

Skulle jeg ha begynnt et lignenede opplegg så hadde jeg nok brukt mikro kontroller til logikken, siden kunnskapen om å bygge en slik digital krets fra "skrætsj" er kraftig begrenset.

Det er mange måter å flå en katt på........

Lenke til kommentar

Hehe... stakkars pusen

Joda, blir litt enklere med 293, spørst bare hva en har for hånd....

Micro kontroller har jeg så vidt snuset borti, men har ikke fått tid til å sette meg inn i den ennå, derfor sverger jeg til digital elektronikken. Har microkontroller, programemrer og hele pakka liggende, må bare finne tid.

Jeg har forsåvidt bygget den kretsen over og prøvd den i praksis så jeg vet ar den funker fint.... :)

Lenke til kommentar

Microkontrollere har jeg desverre ikke muligheter til å begynne med. Komponenter må jeg kjøpe inn noe av uansett, så hvilken løsning dere mener er best blir nok avgjørende :)

293 høres intresant ut, sammtidig som det er kult med den første krestsen behydro nevnte. Hva tror dere blir best? (Gjerne med et schematic :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...