Gå til innhold

Bedre linse til mitt Nikon D50 kamera

Anbefalte innlegg

Ok, så var vel det å ta bilder av fugler litt far fetched. Men da må jeg jo nesten spørre.

Er

AF-S Zoom-Nikkor 18-55mm f3.5~5.6G ED

en bra linse?

Jeg får gode resultater med den, så kanskje jeg bare har den derre "må ha det beste av det beste" basillen. Kameraet er jo et godt valg, så kanskje jeg ikke trenger noen ny linse.

6365620[/snapback]

Det er et veldig bra tegn at du får gode resultater med kitobjektivet. Det er helt greit optisk, særlig sentralt i bildet og litt nedblenda, det er byggekvaliteten få vil si er bra. Et brukt 18-70-Nikkor-objektiv, som har vært nevnt her, vil nok trolig være enda bedre for deg, og for spesielle behov kan f.eks Sigmaen du har fundert på være det beste alternativet innen rekkevidde. Men du må finne ut hva du er ute etter, og evt prioritere! Kitobjektivet ditt har tre viktige optiske begrensninger: Lite vidvinkel, lite tele og lite lysstyrke. Hvilke av disse trenger du mest til å få gjort noe med? Og hvor mye mer trenger du i så fall? Ta deg god tid med å finne ut sånt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med dem som mener at man bør vente en god stund før man begynner å investere store kroner i mer optikk. Det er nok en stor fordel å lære å beherske grunnteknikken før man bruker for mye penger på hobbyen. Å bruke mange tusen på utstyr før man har lært å bruke kamera skikkelig ser ut til å være en trend for tiden. De fleste får langt bedre bilder av å kjøpe et par gode bøker, i steden for å bruke penger på teknisk utstyr.

Topp teknisk utstyr er ikke lik gode bilder. Husk at de fleste av de store mesterene klarte seg flott med kun et objektiv (som ofte var riktig godt).

Jeg står fortsatt på min menig om at de fleste hadde hatt godt av å jobbe med kun en brennvidde i et par år, før de oppgraderer utstyret. Siden zoomer er så rimelige nå, så er det nok få som velger det alternativet. Man skal være klar over at man bruker veldig lang tid på å lære å utnytte en brennvidde. Å lære seg å utnytte alle variablene en zoom gir deg, er grunnlaget for et livsverk. Jeg kjenner en som kun har brukt 50mm på småbildeformat i over 20 år, og 75/80mm til mellomformat. Han lurer på å kjøpe seg digitalt slr nå, og da skal han ha sin første zoom. Han gleder seg litt til mulighetene en god zoom vil gi ham, men føler langt i fra at han er ferdig utlært på normalobjektivene med fast brennvidde. Ting tar tid.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med dem som mener at man bør vente en god stund før man begynner å investere store kroner i mer optikk.

6374116[/snapback]

Jeg er uenig. En er ikke bedre enn utstyret enn bruker. Selvfølgelig blir man bedre ved å lære å bruke utstyret ofte, å lære teknikkene. Men å ha godt / bedre utstyr å starte med, er aldri noen ulempe. Heller en meget stor fordel.

Har snakket med elite foto nå per telefon, med en meget hyggelig kar..

I butikken skulle jeg få teste forskjellige linser i forhold til mitt behov.

Tror jeg setter et tak på 5000 kroner, så har jeg litt å gå på.

Takker for bra hjelp herfra :love:

Lenke til kommentar

Der tar du grundig feil. Man blir en mye bedre fotograf av å lære seg å bruke en eneste brennvidde over lang tid. Det tar nemlig lang tid å lære seg å utnytte en brennvidde, enda lenger tid å utnytte et utall brennvidder. Det gjelder hvis du vil bli virkelig dyktig.

De færreste, inklusive meg, har ikke tålmodighet til det. Vi ønsker alt med en gang, men det gjør oss ikke til bedre fotografer. Tvert i mot.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tar ikke "grundig" feil, for det er ikke der problemet ligger.

Problemet ligger i at den linsen jeg har nå er nesten umulig å ta innebilder med.

Blitzen popper opp på 3/4 tilfeller, noe det blir meget kalde og hvite bilder av.

trenger en linse som er mer lyssterk.

edit: en unødvendig skrivefeil.

Endret av Xanitra
Lenke til kommentar

Problemet ligger i at den linsen jeg har nå er nesten umulig å ta innebilder med.

Blitzen popper opp på 3/4 tilfeller, noe det blir meget kalde og hvite bilder av.

6405101[/snapback]

Øh, sett kameraet på "P", så popper ikke den blitzen opp. Kjører du opp ISOen og holder kameret stødig så går det det fint.

Lenke til kommentar

Hvis blitsen "popper opp" i tide og utide uten at du velger det selv, så kan det hende at du kan ha glede av å sette kameraet i et annet modus. Blitsen vil ikke poppe opp hvis du fotograferer i P, A, S eller M uten at du selv trykker på blitsknappen.

Videre kan en annen modus for blitsen også kunne gi deg mindre utbrente blitsbilder...

En god bok om fotografering er som nevnt tidligere et godt tips.

edit: dan1el var vist raskere enn meg :)

Endret av mwm
Lenke til kommentar

6405101[/snapback]

Dette innlegget viser bare at du er langt fra kyndig nok til å utnytte det utstyret du allerede har. Du bruker jo bare kameraet på grønn automatikk. Du har en lang vei å gå før du kan kalle deg utlært med det objektivet. En veldig lang vei.

Lykke til. Det er helt vanlig at man tror man er moden for mye mer utstyr på et tidlig tidspunkt, så du er langt fra alene. Før du bruker mer penger på utstyret, ville jeg heller kjøpt en fotolærebok. Først når du forstår eksponeringsmodusene, og hvordan du bruker dem, begynner du å utnytte objektivet skikkelig. Jeg tror ikke uskarpheten i 18-55 har så stor betydning, når du om to år ser på de bildene du tok i starten. Sannsynligvis kommer du til å synes at de er så dårlige, at du ikke ønsker dem på veggen. I alle fall ikke i A3-format.

Kos deg med kameraet slik det er, du. Lær mer basic før du begir deg ut på uutforskede områder, som foto av ville dyr og makro.

Lenke til kommentar

vel, jeg har jo løst problemet om jeg klarer å redusere blitzen et par hakk.

Om du vet det er jo problemet løst. Objektivet er strålende det, bortsett fra blitzen som er litt for mye enkelte ganger.

Er det et filter eller noe jeg kan kjøpe som jeg klistrer på blitzen, eller kan blitzen justeres fra menyen?

Om du vet det, ville jeg vært meget takknemlig for hjelp. :D

Lenke til kommentar

Om du vet det er jo problemet løst. Objektivet er strålende det, bortsett fra blitzen som er litt for mye enkelte ganger.

Er det et filter eller noe jeg kan kjøpe som jeg klistrer på blitzen, eller kan blitzen justeres fra menyen?

Om du vet det, ville jeg vært meget takknemlig for hjelp.  :D

6405558[/snapback]

Ta en papp-plate og legg aluminiumsfolie på den. Hold den 45 grader foran blitzen så blir den reflektert opp i taket. Da får pipa en annen lyd. Du ser riktig nok ut som en idiot der du står med papp-plate i handa, men bildene får et helt annet lys (forutsatt at det er et tak i umiddelbar nærhet og at dette er noe hvitt).

Endret av dan1el
Lenke til kommentar

Om du vet det, ville jeg vært meget takknemlig for hjelp.  :D

6405558[/snapback]

Det beste kjøpet en nybakt DSLR eier kan kjøpe er faktisk en ekstern blitz, den lille blitzen i kameraet gir hardt og stygt lys. I tillegg lese seg til hvordan man bruker Blitzen, lære seg indirekte bruk av Blitz (bouncing). Da vil man med et oppdage at familie eller venne-bildene man tar inne blir mye finere, og det er jo tross alt det man tar mest bilder av i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Man løser ikke dette problemet med å gjøre blitzen svakere eller indirekte, hvis det var et bilde uten blitz man ville ta. Da må man lære å gå ut av grønn auto, og stille iso opp til den følsomheten man trenger. Da er det også greiest å kunne bruke halvautomatiske eksponeringsmoduser. Bedre blitz overflødiggjør ikke behovet for å lære eksponering, hvis man har tenkt å lære seg å fotografere.

Lenke til kommentar
Man løser ikke dette problemet med å gjøre blitzen svakere eller indirekte, hvis det var et bilde uten blitz man ville ta. Da må man lære å gå ut av grønn auto, og stille iso opp til den følsomheten man trenger. Da er det også greiest å kunne bruke halvautomatiske eksponeringsmoduser. Bedre blitz overflødiggjør ikke behovet for å lære eksponering, hvis man har tenkt å lære seg å fotografere.

6416123[/snapback]

Ut fra diskusjonen så langt, så tror jeg trådstarter vil være best tjent med et ganske lyssterkt objektiv, for å kunne ta innebilder etc uten blitz i første omgang, og så evt fylle inn med blitz etter hvert. Det jeg kommer på i farten, er enten fastbrennvidder, 50/1.8 (veldig god og veldig rimelig, men blir gjerne i trangeste laget), 35/2.0 (et glimrende objektiv å lære seg fotografering med etter PMnormal - og min - sin filosofi), eller Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8. Jeg ville holdt en liten knapp på Tamronen. Med f/2.8 og ISO1600 får en gjort ganske mye, og gode eksemplarer av disse zoomene har helt fin ytelse på full åpning.

Lenke til kommentar

Tror trådstarter burde ta en titt her:

http://opd.usa.canon.com/html/eflenses/len...ngth/index.html

Her vises de forskjellige brennvidder i praksis.

Men snakkes vi om innebilder, og om objektiv "line up", så er det bare å løpe å kjøpe er 50/1.8. Det gir en god indikasjon på kvalitetsoptikk til en billig penge, perfekt til å lære seg om blender/ skyte på blenderprioritet(A)....og selvsagt lyssterk.

Ellers må man huske på cropfaktoren selvagt.

Lenke til kommentar
Men snakkes vi om innebilder, og om objektiv "line up", så er det bare å løpe å kjøpe er 50/1.8.

Dette stemmer nok desverre ikke, til innebilde er en 50mm alt for smalt. Det ideele ville være en 28mm, sigma har en ganske billig 28mm f/1.8 som ville være det ideele. De har også en 30mm med f/1.4, men dette blir litt for smalt etter min smak, nå skal det sies at hvis jeg bare skulle ha et objektiv ville det være noe som tilsvarer 40mm til 135mm-film.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Men snakkes vi om innebilder, og om objektiv "line up", så er det bare å løpe å kjøpe er 50/1.8.

Dette stemmer nok desverre ikke, til innebilde er en 50mm alt for smalt. Det ideele ville være en 28mm, sigma har en ganske billig 28mm f/1.8 som ville være det ideele. De har også en 30mm med f/1.4, men dette blir litt for smalt etter min smak, nå skal det sies at hvis jeg bare skulle ha et objektiv ville det være noe som tilsvarer 40mm til 135mm-film.

6423011[/snapback]

Jeg kan ikke helt forstå dette utsagnet. Jeg har selv en 50/1.4, og det er mitt favorittobjektiv uansett inne eller ute. Selvfølgelig, ankelte ganger blir den for trang, men det kommer helt an på hva man tar innebilder av. Store grupper rundt bord osv blir problemer, men portretter, enkeltpersoner osv er det supert til.

Jeg har ingen problemer med selv å anbefale 50/1.4 eller 1.8. Men jeg forstår selvfølgelig hva Modin mener, man må bare definere behovet sitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...