xanonymx Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Jeg hører av og til noen ulyder fra strømforsyningen, det er jo en vifte som er fast montert i den så det kan være den som lager ulyder. Men jeg lurer på kan det være noe fare. Lyden forsviner ved at jeg dunker litt i kabinettet med en finger, av og til så kommer den tilbake etter et minutt, det kan også gå lang tid før jeg hører noe. Er det noen som har noen tips. Lenke til kommentar
Patz Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Prøv å stoppe viften med et skrujern eller lignende før du skrur på PCen, start så PCen. Da vet du i allefall om det er viften eller ikke. (viften kan somregel byttes enkelt). Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Ja, det var viften som laget ulydene. Er det noe fare ved at den lager noen lyder (Kan jo bare skru opp lyden på musikkene )? Jeg tenkte å skru opp strømforsyningen i mårå og se om jeg finner ut noe interessant. Er der noen tips til hva jeg skal se etter? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Det er sansyneligvis bare lagrene i vifta som er dårlige, slik at den må byttes ut. Det er som regel en helt standard ATX-vifte (PC-vifte). Lenke til kommentar
Disippel i lære Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Husk at garanti/reklamasjon ryker viss du opner PSU Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 Hvis det er lagrene (som det sikkert er), gjør det noe om det er litt utslitt? Er det å anbefale å kjøpe ny vifte så fort som mulig? Hvor lang tid vil dere tippe levetiden er igjen på viften? Maskinen er snart 3 år tror jeg (eller så er det fire), er der fortsatt garanti/reklamasjon? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Det er neppe noen fare for at viften stopper med det første nei, vil tro du har 5 års reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Hvis/når den stopper, hva vil skje? Vil strømforsyningen brenne opp? Har windows noe innebygd funksjon slik at når den stoppe eller når strømforsyningen blir for varm så slår maskinen seg av? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 I datamaskinsammenheng er det svært vanskelige å få håndhevet mer enn 2 års reklamasjonsrett, selv om man i de fleste tilfeller har krav om 5. Lagrene på vifta vil bli slitene, og vifta vil derfor bråke mer. Det er nok det eneste du bil merke med det første, jeg tror neppe den stopper. Men såklart er jo det tryggeste å bytte den før den blir altfor gammel. Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 22. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2006 Er det noen som vet omtrent hva som er normal levetid på en slik vifte? Jeg har jo en gammel win95 maskin her, så kan jeg ta viften i den og sette den over? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Viften er mest sannsynlig 80mm, men du må også passe på at den blåser omtrent like mye som den forrige eller mer. Hvis ikke kan du få varmeproblemer. Det er nok stor forskjell på levetid på vifte, avhengig av type lager, hvor varmt det er, hvor ofte den står på, om den er regulert osv. De fleste produsenter oppgir en forventet levetid på ca 50'000 timer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå