Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internett til to PCer; har kun én internettkabel.


Anbefalte innlegg

Har fått en ny PC i hus, og vil veldig gjerne få koblet denne til internett :D

 

Problemet mitt er at jeg bare har en internettkabel, men to PCer som skal ha internett. Hva skal jeg gjøre? Blir jeg nødt til å kjøpe meg en hub, eller finnes det andre alternativer? Har nok av kabler, så det skulle ikke være noen hindring.

 

Beklager at det ble litt åpent spørsmål, men det går vel fint.

 

Takker på forhånd for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger en router med mindre det er innebygget i modemet ditt.

Det kan du sjekke ved å trykke på start --> kjør --> skriv cmd --> ipconfig

Hvis ip adressen din begynner med 192.168 eller 10.0 så har du en router. Da trenger du bare en switch eller en hub.

Hvis du ikke har lyst til å kjøpe det tror jeg det er mulig å bridge (?) forbindelsen din gjennom den første pcen til den andre. Da trenger du 2 nettkort i den ene pcen. Vet ikke helt hvordan du gjør dette men du kan prøve å google eller få andre til å svare. Dette alternativet krever at du har pc 1 på når pc 2 skal på nett.

Lenke til kommentar

I praksis er en switch en mye raskere og mer inteligent hub, dette er ekstremt enkelt forklart, sjekke nettverksguiden for mer detaljer.

Hub-er får du knapt kjøpt i dag så de kan du glemme. Har du fått sjekket at du har mulighet for flere PC-er på linjen?

Hvilken leverandør bruker du?

Lenke til kommentar

Har forsåvidt ingen planer om det, men siden denne bare koster 28 kroner mer og har tre ekstra porter, kan jeg nok like godt gå for den, eller? :)

 

Så hvis jeg har forstått dette riktig, er det bare å ta internettkabelen (som tidligere har vært plugget rett inn i den ene PCen), sette den inn i en av portene i switchen og koble på alle maskinene i nettverket ved å sette nettverkskabler i portene på switchen?

Endret av skolegutten
Lenke til kommentar
Har forsåvidt ingen planer om det, men siden denne bare koster 28 kroner mer og har tre ekstra porter, kan jeg nok like godt gå for den, eller? :)

 

Så hvis jeg har forstått dette riktig, er det bare å ta internettkabelen (som tidligere har vært plugget rett inn i den ene PCen), sette den inn i en av portene i switchen og koble på alle maskinene i nettverket ved å sette nettverkskabler i portene på switchen?

6355422[/snapback]

 

Jepp, det stemmer! Så enkelt skal det være.

Lenke til kommentar

Kjør en switch.

En HUb er en dum ting. Når den får en pakke inn så sender den til alle portene som den har. Altså Broadcast. Switch er mer inteligent og sender bare pakken ut der den skal ut.

 

Jeg hadde sett på switcher fra Linksys. De er sinsykt bra. Har testet AP, router og switch fra dem og det var ingen tabbe, skal holde meg til dem. Det er jo tråsalt verdens største nettverkslevrandør som eier dem tilslutt. Altså CISCO.

 

Du får en Linksys 10/100 MBit 5 porter for 249,- hos www.shg.no

Du kan se på switch som støtter 10/100/1000 MBit men det er litt dyrere, rundt 694,-

Men vært pengen i lengden.

 

Legg heller litt penger i nettverke da du slipper masse problemer med masse billig møkk som kan kjøpes. Det er et godt råd fra meg. Kvalitet er stabilitet.

Lenke til kommentar
Jeg hadde sett på switcher fra Linksys. De er sinsykt bra. Har testet AP, router og switch fra dem og det var ingen tabbe, skal holde meg til dem. Det er jo tråsalt verdens største nettverkslevrandør som eier dem tilslutt. Altså CISCO.

6355545[/snapback]

 

Nåja, det eneste de har felles med Cisco er vel logoen.

Linksys er utmerkede produkter men jeg får håpe Cisco tester ting litt bedre enn Linksys har gjort med både HW og ikke minst diverse buggete firmware.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...