Gå til innhold

Alle data borte (?) 700Gb


Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått nettverket opp å gå i huset :) , men da jeg gikk til inkjøp av Windows server 2003, (etter press fra gutta på jobben hehe ehh).. anyway..

 

Men til min store overraskelse forsvant 4 av mine hardisker.. ?

Kommer ikke inn på dem lenger.. ser de "ligger der".. partionert som tidligere, men i "disk management" ligger de som basic disker.. men ser ut til å mangle filsystem (?), for de andre diskene som er kopplet rett på hovedkort, er ok ! og viser NTFS.

 

Dette har skjedd tidligere også.. men da mistet jeg bare 30gb.. bare formaterte og kjørte videre.. men nå er det mye mer data, viktige data ! over 700Gb med familie film mm.

Trodde det var disk kontroller kortet (Highpoint rocket 133), så jeg kjøpte meg et nytt, (Promise ultra 133), men er like langt..

Jeg har prøvet å sette de diskene som nå ikke virker på ide til hoved kort, men virker ikke der lenger heller :(

Partitionene er der, men ingen filsystem.. hvordan kan det gå til ?? dette er som sagt andre gangen det skjer..

Er det mulig å få "idiot" pc/microsoft dritten til å se at det er ntfs filsystem uten å formatere / slette noe ?? jeg har ikke mulighet til å kjøre noe recovery program da jeg trenger flere disker for å utføre en slik handling.

Finnes det andre programmer.. ?? PLEASE HELP !!

 

Sjekket litt til, når jeg går inn på en av diskene i diskmanagement så viser den filsystem RAW ??

Endret av okasin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er alle de diskene du "mistet" større enn 137GB ?

 

Sjekk i så fall at du har en oppdatert driver til kontrolleren,

OG støtte for 48 bit LBA i driver / OS.

 

Hva du enn gjør, IKKE kjør Microsoft's scandisk på disse diskene før problemet er løst.

6353665[/snapback]

 

 

Hey takk for kjapt svar :)

Jeg har nyeste driver til kontrolleren.. hmm men har ikke oppgradert bios på denne enheten.. har det noe for seg ?

Anyway.. "støtte for 48bit LBA i driver / OS" hvordan sjekker jeg dette ??

3 av diskene er på 200 Gb og en på 80Gb

Opperativ systemet er jo veldig nytt,, så en skulle jo tro at den støttet store harddisker ?? det samme gjelder kontroller kortet..

Lenke til kommentar

Jeg testet et Harddisk analyse program (harddisk manager fra Paragon), men siden det er en demo så får jeg ikke gjort store.. ikke vet jeg hva jeg skulle ha gjort heller.. men poenget er at med det programmet som har likhetstrekk med MS sitt disk management, så ser jeg alle harddiskene.. hele og fine :) med rett navn på de forskjellige partitionene.. og alt ser ok ut.. men så fort jeg går ut av programmet... så er virkeligheten der.. :( sukk

Lenke til kommentar
Er diskene delt opp i midre partisjoner eller er det en partisjon pr disk?

Kan funke å boote en linux-cd og opprette partisjonene på nytt, nøyaktig som de var.

6354569[/snapback]

 

Hmm interesant.. er det mulig ? hvordan gjør man det ?

Det var / er 2 partitioner pr disk..

Så det du mener er at ingenting av hverken familie film, eller bilder blir borte ?

Er dette riktig så skylder jeg deg en STOR takk :)

Lenke til kommentar

Problemet er at du må vite -nøyaktig- hvile partisjoner som var på diskene.

Skriv gjerne ned all informasjon du får ut av 'harddisk manager', boot en linux cd, start fdisk og legg inn partisjonene på nytt, på nøyaktig samme sylindrer som de var. Da skal i teorien diskene komme opp igjen.

MERK: jeg har bare gjort dette en gang, da med en disk med bare en partisjon, så jeg kan ikke garantere suksess. Og ikke prøv hvis du er usikker på å jobbe i 'command line'...

 

Edit: ser at 'partition manager' ikke gir nødvendig info (som jeg kunne finn i hvertfall)

Skal sjekke litt rundt hva som finnes

Endret av Ingebrigt
Lenke til kommentar
Problemet er at du må vite -nøyaktig- hvile partisjoner som var på diskene.

Skriv gjerne ned all informasjon du får ut av 'harddisk manager', boot en linux cd, start fdisk og legg inn partisjonene på nytt, på nøyaktig samme sylindrer som de var. Da skal i teorien diskene komme opp igjen.

MERK: jeg har bare gjort dette en gang, da med en disk med bare en partisjon, så jeg kan ikke garantere suksess. Og ikke prøv hvis du er usikker på å jobbe i 'command line'...

 

Edit: ser at 'partition manager' ikke gir nødvendig info (som jeg kunne finn i hvertfall)

Skal sjekke litt rundt hva som finnes

6354788[/snapback]

 

Prpblem løst :)

Løsningen var enkel.. la inn min trofaste gammle win xp versjon.. og alt var som før.. jeg skjønner det fremdeles ikke.. men nå virker det iallefall..

Noen som trenger windows 2003 ? :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...