SeaLion Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 I denne morsomme artikkelen skriver BilNorges tekniske orakel Jon Winding-Sørensen om BMW P83-motoren, F1-motoren som bl.a ble brukt i 2003-sesongen: http://www.bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=21467 Bare 90 kilo veier den altså, og yter ”mer enn” 900 hester ved – som sagt – 19.200 omdreininger. Men de siste 200 er holdt i reserve, under løp er turtallet sperret på 19.000. Tomgangsturtallet ligger på 4000 – et omdreiningstall der mange husholdningsmotorer avgir sin maksimale ytelse. Det er bygget til sammen 200 eksemplarer av P83-motoren, hver motor inneholder ca. 5000 deler, 1000 av dem er helt forskjellige fra de andre. Til hvert løp tar man med seg 10 enheter, og hver motor gjennomfører ca. 500 km før den må overhales. Før de fases ut, ved slutten av denne sesongen har motorene forøvrig vært gjennom 1388 oppgraderinger. En slik motor, for full sang, gulper i seg 11.995 kubikkmeter luft pr. time! Max stempelakselerasjon er 10.000 G – det vil si at et stempel som egentlig veier 100 gram kommer opp i et tonn! Den maksimale stempelhastigheten er 40 meter pr. sekund (ca. 150 km/t – men husk, det er først nordover, så sørover, så nordover igjen endel ganger hver minutt) og gjennomsnittlig stempelhastighet er 25 meter pr. sekund. Eksosen kan forresten måle 950 grader i skyggen og temperaturen på luften i det pneumatiske systemet kan komme opp i 250 grader C – litt over feber! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå