Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mange nm yter formel 1 biler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kremt: grattis med ny avatar... Hehe

 

En 3 liter V10 uten pustehjelp yter maks hk @ 17000 RPM (800hk) og maks moment ved 13000 RPM (~350Nm) - Dette er varierende fra konfigurasjon til konfigurasjon helt nøyaktig, men de aller fleste prøver selvsagt å legge seg rett i underkant av maksgrensa.

Lenke til kommentar

Det er en rent matematisk sammenheng mellom dreiemoment, turtall og effekt.

Hvis du vet to av variablene så kan du regne ut den tredje.

Det er eksponensiell sammenheng: hvis man beholder dreiemomentet opp til dobbelt turtall så får man 4 ganger så høy effekt..?

Formelen finnes helt sikkert på nettet et sted..

Du får imidlertid ikke vite hvor dreiemomentkurven har toppen sin..

Lenke til kommentar

Egentlig lurte jeg fordi det i en artikkel på dinside sto

 

"Mer enn 1.100 Nm dreiemoment gjør at girkassen blir utsatt for ekstreme påkjenninger i Audien. Bensinbilen som kom på andre plass med blant annet Sebastian Loeb bak rattet, Pescarolo C60, oppgis å ha rundt 615 Nm tilgjengelig. Selv sammenlignet med Formel 1-biler er kreftene som plager girkassen i Audi R10 ekstrem."

 

Siden de sammenligner dreiemomentet i en formel 1 bil mot R10 så begynte jeg å lure. Kunne liksom ikke skjønne hvorfor en formel 1 bil skulle ha noe særlig dreiemoment.

Lenke til kommentar
Trosterud; men så lenge du vet hvor toppen er, er det jo ingen problem uansett.

6356485[/snapback]

 

Men vi må jo heller ikke glemme at R10 er diesel og derme høyere NM pga. motorkonstruksjon..?

Pescarloen til Loeb er jo en bensiner med vesentlig høyere slagvolum enn en Formel1 bil. De brukte vel den sammenligningen siden folk generelt at det er ekstreme tall på en Formel1 bil.

Lenke til kommentar
Det er en rent matematisk sammenheng mellom dreiemoment, turtall og effekt.

Hvis du vet to av variablene så kan du regne ut den tredje.

Og omregningsformelen finner du på det gamle Autofil-forumet (før Pit-stop):

http://snakk.nrk.no/debatt/showthread.php?...9222#post139222

 

Erfaring fra tidligere: Nå kommer mange til å begynne å teste formelen på tekniske data de finner på f.eks finn.no, og så finner de at tallene ikke stemmer. Og det gjør de aldri. For maks dreiemoment (Nm) og maks effekt (hk/kW) oppnås nemlig alltid ved ulike turtall.

 

I praksis brukes formelen ved effektmålinger. Det eneste som kan måles direkte i testbenk eller på rullende landevei er dreiemomentet, men måleutstyret regner straks ut effekt ved det samme turtallet slik at begge kurvene skrives ut samtidig. Ved en slik utskrift er det lett å se at dreiemomenttoppen og effekttoppen ligger på ulikt turtall.

 

Her under har noen testet en BMW M5, den grønne kurven er dreiemomentet i Nm, den røde kurven er effekten. De grå kurvene var oppgitt fra BMW, så man ser at virkeligheten ikke er like god som BMW hevder. Men legg merke til hvor sent toppeffekten oppnås, nesten rett før man er nødt til å gire. Og dreimomentkurven er ganske flat. Legg også merke til at omtrent midt på, der dreiemomentet synker litt, der stiger heller ikke effekten like bratt. Akkurat der er det lett å se at de to kurvene henger sammen med hverandre.

 

STR-05050203-kW-Nm-C.png

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
SeaLion: Å vise til en rototest for å "sverte" BMW er litt søkt, da de aller ALLER fleste rototestene viser at bilprodusentenes tall avviker med mellom 5 og 13%.

6363224[/snapback]

Jeg tror de fleste andre enn deg skjønner at poenget med eksemplet var å vise sammenhengen mellom dreiemoment og effekt.
Lenke til kommentar
SeaLion: Å vise til en rototest for å "sverte" BMW er litt søkt, da de aller ALLER fleste rototestene viser at bilprodusentenes tall avviker med mellom 5 og 13%.

Tja, min mening var aldri å "sverte" noen-som-helst, eksemplet var tilfeldig valgt. Eksemplet viste selvsagt også at teori og virkelighet ofte er forskjellig, og som du sier, sånn er det som oftest uansett produsent, men det var ikke hovedpoenget med å vise kurvene.

 

Hovedpoenget med eksemplet var å vise at dreiemoment og effekt ikke er løsrevne verdier, men at forholdet mellom dem ved de ulike turtall rett og slett er en fast matematisk formel. Denne formelen er den samme uansett hvordan motoren er konstruert, og sammenhengen mellom kurvene er derfor alltid en ren utregning via standardformelen. Det at den lille humpen på dreiemomentkurven faktisk kunne sees som en midlertidig svakere stigning på effektkurven gjorde eksemplet spesielt interessant, for det viste at det faktisk er en sammenheng mellom kurvene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...