Millmax Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) Hei! Fikk nytt pass til guttungen og ser at siden der bildet finnes er limt på et forholdsvis tykt plastark. Lukter RFID lang vei. Mener å ha hørt at både bildet og personalia ligger lagret der. Kryptert med svak nøkkel. Det får meg til å lure. -Hvor langt unna er passet lesbart? Minst 10m -Er det mulig å sniffe 'responsen' fra passet? -Nøyaktig hva slags info ligger lagret? fødselsdato, bilde, passnummer, utløpsdato, m.m. -Er det noen som vet mer om krypteringen og hvor sikker den er? Den er knekt Regner med at det er en teoretisk mulighet for uvedkommende å lese passet. Det åpner jo enorme muligheter for ID-tyveri, spesielt hvis både personalia OG bilde kan leses. Edit: Svar jeg har fått Endret 21. juni 2006 av Millmax Lenke til kommentar
kvase Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Biometriske pass Biometriske pass kalles også e-pass. Produksjonen av de norske passene av denne typen startet 1. oktober 2005. Her inneholder personaliasiden en elektronisk brikke der et digitalt ansiktsfoto av passinnehaveren lagres. I tillegg inneholder brikken personopplysningene som også står på personaliasiden. Fra 2008/2009 er planen at slike pass også vil ha fingeravtrykk lagret i den elektroniske brikken. Du kan selv kontrollere informasjonen som er lagret på brikken, i en passleser som skal finnes ved hvert politidistrikt. Ifølge Datatilsynet kan ikke direktoratet dokumentere at sikkerheten ved innføringen av de nye passene er godt nok ivaretatt. Dette kommer fram i en rapport som er utarbeidet etter at tilsynet var på besøk hos Politidirektoratet for å undersøke situasjonen. Datatilsynet har tidligere satt spørsmålstegn ved om personvernet er tilfredsstillende ivaretatt vedinnføringen av de nye biometriske passene, mens Justisdepartementet på sin side hevder at passene ikke representerer noen trussel mot legitime personverninteresser. Datatilsynet krever blant annet at det må gis informasjon om passinnehavers rett til innsyn og eventuell retting av personopplysninger som er lagret i passet. Det må også finnes en løsning som gjør det mulig for innehaveren å få sjekket om de opplysningene som lagres i passets databrikke er korrekte. Bakgrunnen for innføring av nye, biometriske pass er en EU-forordning om reisedokumenter som ble vedtatt i desember 2004. Forordningen innebærer at medlemslandene og EØS-landenes borgere må ha pass der biometriske data om ansiktsform, i første omgang, er digitalt lagret. Også fingeravtrykk skal lagres, men først på et senere tidspunkt. Politidirektoratet har fått frist til 1. mai å etterkomme påleggene fra Datatilsynet. Biometriske pass hacket! les her http://www.datafil.net/index.php?content=article&id=76 tokk meg 2 minutter å skaffe såppas imf Lenke til kommentar
HansErik Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Fikk selv et sånt biometrisk pass for litt siden og lurer litt på hvor godt sikret dataene som ligger i passet egentlig er. Derfor undersøkte jeg litt, og jeg mener jeg leste et eller annet sted at det er et Faradays bur i permene på passet slik at det kun kan leses av når det er åpent. Noen som vet om dette stemmer? Lenke til kommentar
kvase Skrevet 23. juni 2006 Del Skrevet 23. juni 2006 Reddningen for problemer rundt dette er på rask vei. RFID som ikke sladrer Norsk system sikrer brikke Løsningen skal være den første i sitt slag. Mange har uttrykt skepsis mot RFID-brikker, elektroniske radiosendere som blant annet brukes i butikker. Gradert tilgang Nå kan denne skepsisen bli mindre. RFIDsec lover at brikkene nå kan sperres helt for innsyn, og at man via programvare kan tildele og gradere tilganger. Produktet skal være hackersikkert. Data på RFID-brikkene er også beskyttet mot kopiering og videredistribusjon. Vi samarbeider med store aktører i markedet, og det er konkret bekreftet at vår teknologi dekker eksisterende behov på markedet i mange bransjer, sier administrerende direktør og styreformann Henrik Granau i RFIDsec til packnews.no. Produktet er klart for markedet, og kan allerede bestilles av bedriftskunder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå