Gå til innhold

harddisk spørsmål.

prozon_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Floppyen skal på egen kabel. En floppykabel er smalere enn en vanlig IDE-kabel.

Harddisker og DVD-spiller o.l. passer på samme kabel.. floppy gjør ikke. Bare prøv da vel, funker ikke..

PS. Forstod jeg problemet ditt rett nå, eller misforstod jeg fullstendig? :roll:

Lenke til kommentar

Ehm? Harddisken og floppy på samme kabel? Eller mener du at det er vanskelig å koble til det devicet som er under floppyen på samme kabel som master disken? Altsåå.. ehh.. vanskelig å forklare hva jeg mente selv der.. klarer du beskrive problemet litt nærmere?

Men floppy skal ha en egen type kabel tilfelle det var det du prøvde på..

Den runde metalldingsen skal vel 'stabilisere' signal i kabel ellerno? Ser ikke helt for meg den heller egentlig..

Lenke til kommentar

skal prøve å forklare bedre: :smile:

kan jeg sette min wd 80 GB i master og diskettstasjonen min i slave og kople dem sammen til hk'et??

(dette har med noe helt annet å gjøre):

Til kabinettet mitt fulgte det med en liten rund sak av hjern eller aluminium, den er veldig lett, ikke stor ca. 1 cm i diameter.

og en kvit plastikk firkant som er teip under.

Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-12 23:13, skrev prozon_:

kan jeg sette min wd 80 GB i master og diskettstasjonen min i slave og kople dem sammen til hk'et??

Til kabinettet mitt fulgte det med en liten rund sak av hjern eller aluminium, den er veldig lett, ikke stor ca. 1 cm i diameter.

Kan noen hjelpe meg?

Hmm.

Kommer litt an på hva du mener med 'i slave' og 'i master'. Master og Slave er en innstilling, ikke en fysisk posisjon på en måte.

Diskettstasjonen og hardisk kan IKKE på samme kabel.

Du har sikkert fått med en annen kabel, som ligner på ATA kablene, bare den er smalere.

(master betyr 'sjef' på kabelen, og skal i teorien sitte på enden av kabelen)

Men din WD80 kan stå som master på en ATA kabel og kobles til hovedkortet. Du kan også koble til en annen ATA dings. F.eks CD-rom, DVD, Brenner eller en annen harddisk, men ikke diskettstasjon.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-12 23:13, skrev prozon_:

Mulig jeg også er på bærtur her men:

WD'en kan du sette som master eller slave alt etter som det passer deg. Du har normalt 2 IDE-kabler med to tilkoblinger hver som du kan kople den opp på.

Floppy har ingen master/slave mulighet. Har du 2 floppyer så blir det A eller B. Kabelen som floppyen bruker ligner IDE-kablene men er smallere.

Å lure på om du skal sette floppyen som Master eller slave blir derfor ett litt merkelig spørsmål.

Når det gjelder den runde dingsen som du nevner så regner jeg med at den er der for å forhindre forstyrrelser frunnet signalstøy. Husker ikke hva dem heter men dem fungerer bra. Har selv aldri fått noe slikt med når jeg har kjøpt noe som helst datautstyr. Jeg regner med at det er hull i midten på den og at den går ann å klemme/feste denne rundt en kabel. Tror ikke disse blir brukt så mye inni kabinettet.

Du kan f.eks se på en strømkabel til printer/ZIPdrive/bærbar etc. Dem pleier å ha en slik rund "dings" på kabelen nærmest den eksterne enheten for å skjerme dem mot forstyrrelser. Det er en billig og enkel måte å stoppe slike forstyrrelser på og disse "dingsene" kan også kjøpes separat.

Som sagt.......har jeg bommet på noe her så håper jeg noen kan rette på meg.

Lykke til

Lenke til kommentar

Prozon_, synes du skal finne fram manualen til hovedkortet ditt og lese litt. Der står alt forklart med bilder og greier..

Diskettstasjonen skal kobles på en egen kabel som går inn på hovedkortet..

Den 80GB-en din setter du som Cabel Select (evt. Single/Master) kommer helt an på om du har andre enheter tilkoblet samme kabel.. Men cabel select skal fungere uansett. Bare husk å ha harddisken ytterst på kabelen hvis den skal være master.. Denne kabelen går også inn i hovedkortet, men i en IDE-slot, ikke samme slot som floppyen.

Bilde av innsiden i en PC, hvis du ikke har sett det før.. :razz:

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-10-12 23:34 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...