Gå til innhold

Kva for eit fokusområdet bør ein velga?


Anbefalte innlegg

Eg har eit nikon d50 og lure litt på kva fokusområde eg bør velga til kva type bilder.

 

Alternativa er closest subject, fullframe? og ein til. Har eu-model, så ting er på engelsk.

 

Det var jo kanskje også ein smule kronglete å finna fram til fokusalternativa, men men det får eg vel leva med.

 

Ja og ein ting til, kvifor har ikkje kamera iso 100. Er det bare eg som har lurt meg sjølv til å tru at det var iso 100 på det? Det vil kanskje ikkje ha noko å sei.

Endret av The_Creator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste spørsmålet har et enkelt svar. Nikon og Pentax har valgt å utelate iso 100 på kameraer med denne sensoren, fordi den faktisk har mer støy på 100 enn 200. Den blir derfor overflødig, og faktisk missvisende (kunder kommer til å klage på støyen). KM valgte å tilby iso 100 med samme sensor, men om de har klart å undertrykke støyen vet jeg ikke. Uansett har det ingen praktisk betydning for deg.

Det med bruk av fokusområde har ingen enkle svar. Selv bruker jeg stort sett bare det i midten, låser fokus og komponerer etterpå. Når jeg bruker stativ bruker jeg gjerne det fokuspunktet som er på det objektet som skal være skarpt. Til min type foto så har jeg ikke behov for multisonefokus. Hvis du bruker ekstremt lyssterk optikk, så vil fokusavviket du får når du rekomponerer ha en viss betydning. Jeg har lest at ved blender 1,4 bør man heller velge riktig fokuspunkt, enn å bruke min metode for fokus. Det har jeg ingen erfaring med (mine objektiver med slik lysstyrke har vært manuelle), så det kan jeg ikke bekrefte.

På min Eos 20D har jeg et program som heter A-DEP. Det er et program som velger blender etter hvilken informasjon den får om fokus. For at den funksjonen skal virke, så må man ha flere fokuspunkter. Det er forøvrig en funksjon jeg bare har brukt noen få ganger, og er egentlig helt overflødig for meg.

Lenke til kommentar

100 vs. 200ISO kan ha noe å si. Jeg tar en del bilder ute i solskinn, og jeg er glad i bokeh. Denne er penest på 2.4 og under, og det hender jeg sliter med å komme meg under 1/4000 lukker... Men i de fleste tilfeller er det nok ikke noe problem.

 

Jeg foretrekker å bruke midterste fokuspunkt (dvs, som oftest fokuserer jeg manuelt. 50mm F/1.4 :love:) og spotmåling, jeg føler det gir meg mer kontroll.

Lenke til kommentar
Arrester meg om eg tar feil, men har d50 spotmåling, i tilfelle kor? Manualen til d50 fulgte ikkje med :( EU-model....

6351791[/snapback]

Det tror jeg ikke det har, men jeg kan jo ta feil. Spotmåling er greit, men til mitt bruk klarer jeg meg lenge med partial-lysmåling.

Edit: Hvis man ofte føler behov for det ekstra steget som man savner på disse kameraene, så kan man like godt kjøpe seg et gråfilter.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Arrester meg om eg tar feil, men har d50 spotmåling, i tilfelle kor? Manualen til d50 fulgte ikkje med :( EU-model....

6351791[/snapback]

Det tror jeg ikke det har, men jeg kan jo ta feil. Spotmåling er greit, men til mitt bruk klarer jeg meg lenge med partial-lysmåling.

Edit: Hvis man ofte føler behov for det ekstra steget som man savner på disse kameraene, så kan man like godt kjøpe seg et gråfilter.

6351810[/snapback]

Jeg tror du tar feil :)

 

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Nikon/nikon_d50.asp

 

Søk etter "spot".

Lenke til kommentar
Arrester meg om eg tar feil, men har d50 spotmåling, i tilfelle kor? Manualen til d50 fulgte ikkje med :( EU-model....

6351791[/snapback]

 

Du må inn i menyen. D50 har spot-, sentrumsvektet og matrixmåling av lys. Default er matrix, som mange nok vil oppleve at gir litt mørke bilder når det er stor kontrast i bildet. Det kan korrigeres i PP.

 

Spot er genialt og jeg bruker det mer og mer.

Lenke til kommentar

Det er lurt å bruke selektiv lysmåling, spesiellt når man er under opplæring. Å lære hvordan (og hvor) man foretar en lysmåling, er essensiellt. Selv bruker jeg av og til en håndholdt lysmåler, men til vanlig bruker jeg "matrix" og eksponeringskompensasjon. Jeg er glad jeg har gått gjennom mange år med kun sentrumsdominert lysmåling og ingen automatikk, før jeg fikk meg et kamera med avansert lysmåling og eksponeringsautomatikk.

Lenke til kommentar
haha, det var på den avanserte menyen det. Den har jo ikkje eg... Det måtte eg visst stilla innpå heilt til å begynna med.

 

Må eg restarta kamera for å trylla fram den gjemte menyen?

6353789[/snapback]

 

 

Gå på den derre "skiftnøkkelen" nederst på hovedmenyen, velg deretter "CSM/SetUp Meny" og til slutt velger du "Detailed".

 

Hilsen en som fikk sin D50 i dag :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...