dabear Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=120607 Fram til siste punkt går vel de fleste her igjennom "testen" rimelig greit? Test deg selv i dag I undersøkelsen ble deltakerne stilt seks spørsmål. Hvis de ikke krysset av noen av disse, havnet de i kategorien over dem med ingen datakunnskaper. Krysset de av én eller to, havnet de i kategorien over dem med lave datakunnskaper. Kunne de derimot krysse av tre eller fire av punktene, ble de satt i en gruppe med medium datakunnskap. De som kunne krysse av fem punkter, havnet blant dem med et høyt nivå av kyndighet. Du kan sjekke selv hvilken kategori du ville havnet i. Her er punktene de som deltok i undersøkelsen kunne velge: * Kan bruke en mus til å starte programmer slik som nettleseren eller et skriveprogram. * Kan kopiere eller flytte filer til en katalog. * Kan kopiere- og limefunksjonen til å duplikere informasjon på skjermen. * Kan bruke grunnleggende aritmetikk (addere, substrahere, multiplisere, dele) i et regneark. * Kan pakke filer. * Kan lage et dataprogram ved å bruke et spesialisert programmeringsspråk. Hva de mener med "spesialisert" her er litt usikkert, men jeg greier vel egentlig alle punktene her uten problemer Endret 21. juni 2006 av dabear Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Tja, hvis man har vært i nærheten av en PC burde man vel enkelt kunne klare punkt 1-5. Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 den var helt latterlig :!: fikk faktisk 6 av 6 på den. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Hva vil si "å lage et dataprogram"? Lage programmer som word osv...? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) Jeg tror bl.a. HTML o.l. går under punkt seks, i tillegg til C, Delphi etc. Edit: Blingset litt, stryk HTML, selv om det er et slags programmeringsspråk. De siste, derimot. Endret 21. juni 2006 av kjehaako Lenke til kommentar
dabear Skrevet 21. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) Hva vil si "å lage et dataprogram"? Lage programmer som word osv...? 6351709[/snapback] Deriblant word. Du må huske på at det er langt flere enn én utvikler av Word, men enkle kommandolinjebaserte programmer er òg programmer. Ting du lager med språk som som python, php, ruby etc kan vel òg kalles program, om du ikke skiller mellom dette og "scripting" da edit: kjehaako: HTML (hypertext markup language) går som oftest under markeringsspråk, likevell finnes det dog et html forum under programmeringsdelen av dette forumet. Endret 21. juni 2006 av dabear Lenke til kommentar
Earendil Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Spel laga i Flash med actionscript kan vel forsåvidt også kunne kallast eit program? Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Spel laga i Flash med actionscript kan vel forsåvidt også kunne kallast eit program? 6352204[/snapback] Det er også et program. Men vi skiller vel mellom scriptspråk og kompilerte språk. ASM ftw. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 * Kan bruke en mus til å starte programmer slik som nettleseren eller et skriveprogram. Hvis man har kjøpt PC og ikke kan dette.... Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Spørsmålet var vel hva folk generelt kunne om PC, ikke nødvendigvis de som har det. Men enig i at man er passe ille ute om man ikke kan starte et program engang, og har PC. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 den var helt latterlig :!: fikk faktisk 6 av 6 på den. 6351377[/snapback] Du er ikke den eneste Lenke til kommentar
Killerquo Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 5/6 Kan vel ikke lage noe programmer, men så har jeg egentlig aldri prøvd heller, og veit det ikke er vanskelig. Selv venninder av meg som aldri bruker datamaskiner kan score på 4-5 her... Jaja, hvis dette er å være datakyndig, så jatakk. Lenke til kommentar
Arne_F Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 * Kan bruke en mus til å starte programmer slik som nettleseren eller et skriveprogram. Hvis man har kjøpt PC og ikke kan dette.... 6359291[/snapback] Kanskje man ikke har råd til mus, så man må bruke tastaturet. Da har man ingen erfaring i å bruke musa til å starte et program. Lenke til kommentar
nree Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Sier dette noe om mine datakyndigheter: http://goggen.simplemachines.no/datakyndig/ EDIT: Fikk 6av6 og Høyt nivå ^^ Endret 22. juni 2006 av goggen90 Lenke til kommentar
_Evolution_ Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 fikk 5/6, på vg og goggen90 sin Må innrømme at goggen90 sin var litt bedre ' Kan ikke lage program. HAr ikke prøvd meg på noe sånt, er vel mest innom html når jeg programmerer. Lenke til kommentar
nree Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 (endret) Min er jo den samme som VG sin da.. Jeg bare la inn spørsmålene i en form og skjekker hvor mange svar som er satt og skriver dermed ut svar.. Ikke veldig vanskelig.. Kildekode: http://goggen.simplemachines.no/datakyndig...p?vis=kildekode Endret 22. juni 2006 av goggen90 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Hvis man har kjøpt PC og ikke kan dette.... 6359291[/snapback] Hvis man aldri har hatt datamaskin før, kan man jo ikke dette her før man gjør det for første gang. Jeg har måttet vise folk hvordan man bruker mus, og det føles unektelig litt rart for en som har brukt data hele livet. Blir litt det samme som om noen skulle kommet og spurt meg om jeg kunne lære dem å spise ... Lenke til kommentar
nree Skrevet 22. juni 2006 Del Skrevet 22. juni 2006 Testen min ble forresten ikke riktig.. Vist man ikke svarer på den øverste f.eks får man lavt uansett.. Kansje jeg skulle regne ut poeng osså.. nei, gidder ikke stresse, ikke vanskelig men tidkrevende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå