Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nødt til å ha "N" i bakruta på utenlandstur?

Anbefalte innlegg

Skal snart på biltur til utlandet, og på NAF sine sider står det punkt du må huske på før du drar på tur. Der står det blant annet "Skal dere utenlands, sørg for nasjonalitetsmerket N på bilen."

Jeg oppfatter dette som at det nesten er påbudt å kjøre med "N" i utlandet. Så er det dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hva jeg har hørt er det absolutt påbudt å ha landskode på bilen når man skal utenfor norskegrensa.

Grunnen til at ikke alle utenlandske biler ikke har det i Norge er sikkert, som noen over nevner, at de har EU-skilt hvor landskoden står på blått felt til venstre på skiltet.

Norge var jo også klar til å begynne med denne skilt-typen med blått felt til venstre og bokstaven N, men uten EU-stjernene da. Men da satte EU foten ned gitt, og det var slutten på den visa - i hvert fall foreløpig...

Lenke til kommentar

Jeg har en kompis som tidligere kjørte en del nedover i Europa med semitrailer. En gang han var i Italia traff han på en Politimann som tydeligvis ikke hadde fått noe av kjærringa på ei stund. Det endte med at han fikk to stk bøter for ikke å ha "N" på bilen, og ikke "N" på henger'n.

Lenke til kommentar
Jeg har en kompis som tidligere kjørte en del nedover i Europa med semitrailer. En gang han var i Italia traff han på en Politimann som tydeligvis ikke hadde fått noe av kjærringa på ei stund. Det endte med at han fikk to stk bøter for ikke å ha "N" på bilen, og ikke "N" på henger'n.

6357296[/snapback]

Og det var nok helt i tråd med lovverket. Det er påbudt med nasjonalitetstegn utenfor landetsgrenser. De behøver ikke stå i bakruten - men kan også være plassert bak på bilen (godt synlig).

Lenke til kommentar

Fy fader så jævlig surt å få bot for noe sånt da! Men saken er at jeg syns klistermerkene er blodstygge, og jeg har ikke funnet noen plass der det går ann å kjøpe "n" i magnet eller noe man bare kan sette bakpå. Hvor kan man få kjøpt dette?

Lenke til kommentar

Hør på bensinstasjoner..

Mener å ha lest at om man ikke har N, så øker også sjangsen for å bli stoppa (uavhengig av bot eller ikke), fordi de ikke vet hvor bilen kommer fra..

Så om du vil unngå å bli stoppa annahver time, så kunne det være praktisk å ha en N bakpå.. :)

Lenke til kommentar

Var heller ikke klar over at man måtte ha N merke på bilen i utlandet. Var akkurat 3 dager i sverige, men tenke ikke på at jeg trengte det. Aldri hørt om noen som har blitt stoppa for å mangle det. For et par år siden kjørte vi en biltur på rundt 2 uker innom danmark, tyskland og sverige, uten N merke da også. Men få ta å skaffe det til neste gang da. Ser at de har magnetisk på BilXtra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...