Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan prioritere LAN høyere enn GPRS?

Anbefalte innlegg

Jeg har en maskin tilkoblet både LAN og GPRS (via GPRS-modem) samtidig. Jeg ønsker at når LAN-forbindelsen er oppe så skal all trafikk gå via den, og når LAN frakobles skal GPRS-forbindelsen overta. Er det mulig å prioritere nettverksforbindelser i Windows XP?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Viss du har internett over lan... så vill jeg anbefale deg i å ta ut gprs korte...

Borsjan har det også... det går fint.. men den bruker nette på det trådløse og nettverke på det kabla nette....

altså treg internett....

6351152[/snapback]

Jeg vil ha begge deler samtidig om det er mulig. Dette fordi jeg ønsker å ha GPRS-forbindelsen som backup hvis LAN(WLAN) faller ut.

Lenke til kommentar

Du har to alternativ. For det første må du "prioritere" tilkoblingene dine rett. Dette gjøres fra Nettverkstilkoblinger i Kontrollpanel. I menyen under Avansert har du Avanserte instillinger. Her setter du LAN tilkoblingen(e) dine først, og deretter de oppringte(GPRS).

Deretter, på den oppringte oppkoblingen må du stille inn slik at den ikke ringer opp med mindre den ikke har LAN. Da må du tilbake til Kontrollpanel, og så Alternativer for Internett. I det nye vinduet du nå fikk opp er det ei fane som heter Tilkoblinger, og under der igjen har du ei liste med alle oppringte forbindelser på maskinen din. Merk den av de som er GPRS forbindelsen, og velg så "Ring opp når det ikke finnes en nettverkstilkobling". Klikk på Bruk og OK. Nå skal det fungere slik du vil.

Legg merke til at om du ikke har de tingene eg nevner i Kontrollpanelet må du klikke på "Bytt til klassisk-visning".

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Er ute på litt tynn is her da jeg ikke har testet det selv, men tror dette lar seg styre av metric under avanserte innstillinger på TCP-IP.

Automatic metric skal normalt fungere, gitt at GPRS-kortet gir seg til kjenne for windows som noe som er tregere enn lan-fobindelsen din.

Hvis ikke kan du sette lan til metric 1, og gprs til f.eks 255 - da burde trafikken flyte over lan så lenge denne er oppe.

Se også http://support.microsoft.com/kb/299540/en-us

Edit: Hvis gprs "ringer opp" så vil nok ikke dette fungere, trodde gprs var "always on" ?

|2mmy|

Endret av 2mmy
Lenke til kommentar

Takk for tipsene! Problemet er at jeg skal kjøre en applikasjon på maskinen, og ikke bruke forbindelsene til surfing. Dessuten settes det opp en default-gateway for GPRS-forbindelsen som overstyrer metrics'ene (har prøvd det), og all data sendes via den gatewayen (dette overkjører også prioriteringslisten på forbindelser). Jeg har prøvd å skru den av, men da fungerer ikke GPRS-forbindelsen lenger.

Det jeg foreløpig har gjort er å legge til i Java-applikasjonen jeg lager at den skal starte opp GPRS-forbindelsen når den merker at LAN/WLAN-forbindelsen er nede, og kutte den igjen når WLAN/LAN kommer opp igjen. Da slipper jeg de ovennevnte problemer, men det klarer sikkert å genere nye...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...