Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Dårling nett forbindelse ved delt oppkobling

Anbefalte innlegg

Håper det er noen som kan hjelpe en grønnskolling :hmm: Jeg har ett Telenor ADSL Exstra (ca 4 Mbit linje) som jeg deler med en leieboer i kjelleren. Jeg sitter med modem i første etasje. Fra vegg utaket går kabelen rett inn i mitt Speedtouch modem og videre inn i en Sparklane Wireless Router i port LAN 1.

Ifra port LAN 2 går det en kabel ned til kjellerleiligheten.

Problemet er at han "stjeler" 90% av båndbredden :mad: eller mer. Jeg kan sitte med 3-400 kbs. Jeg har tatt dette opp med ham og spurt om hans maskin står på konstant download fra Lime eller Kaze, men han sier nei ?

Må legges til at leietaker er fra Polenog snakker heller dårlig norsk, så det kan hende han ikke forstår hva jeg sier...

Kan jeg gjøre noe med dette problemet på en enkel måte ? Kan jeg styre hvilken bånbredde leietaker skal ha ?

Vær grei å forklar dette i "steg for steg" prinsippet, da jeg heller er svak i allt som har med routere og nettverk...

Her er en måling fra It-avisen:

nettforbindelse.JPG

Endret av vihovde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er at han "stjeler" 90% av båndbredden :mad: eller mer. Jeg kan sitte med 3-400 kbs.

for å sjekke dette enklest, dra ut kabel fra router som går til kjeller og foretta en måling da.....

6352016[/snapback]

Har gjort det. Som du ser av målingen over, så har jeg 174 kbs når hans kabel er koblet til og når jeg tar den ut så har jeg rett over 4000kbs.

Hva gjør jeg ?

Lenke til kommentar

Problemet er at han "stjeler" 90% av båndbredden :mad: eller mer. Jeg kan sitte med 3-400 kbs.

for å sjekke dette enklest, dra ut kabel fra router som går til kjeller og foretta en måling da.....

6352016[/snapback]

Har gjort det. Som du ser av målingen over, så har jeg 174 kbs når hans kabel er koblet til og når jeg tar den ut så har jeg rett over 4000kbs.

Hva gjør jeg ?

6352728[/snapback]

hva heter den Speedtouch ?, på noen router kan du administrere PORT, at du eksemeplvis begrenser PORT 1 til 1000kbs.....

det finnes sikkert også software til å gjøre det samme. er nå på jobben og har ikke tid å søke gjennom nettet, men tar et titt seinere.....

Lenke til kommentar
Tøft :dribble: MEN hvordan gjør man dette da ? Har ikke peiling selv :blush:

6353237[/snapback]

Nå har jeg prøvd å finne ut hvordan jeg kan gjøre noe med dette, men jeg får det ikke til. Noen som kan forklare meg litt ?

Nå blir jeg snart gal :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...