Dark Archon Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) Så ingen tråder om dette her så jeg tenkte jeg skulle starte en om denne saken: 500GHz chip testet av forskere fra IBM. Ganske heftig eller hva? Men jeg frykter at med en så gigantisk prosessor vil nok strømregningene også like gigantiske Endret 21. juni 2006 av Dark Archon Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Nå var vel dette en spesialchip laget for "proof of concept". Men jeg synes det nesten er mer inponerende at den også greier 250 Ghz UTEN superkjøling til 4 K Lenke til kommentar
omt123 Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Dette er ikke en prossesor men en enkelt transistor og kan ikke sammenlignes med ytelsen i en prossesor, bare nok ett eksempel på jornalister som skriver om ting de ikke har noe peiling på Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Dette er ikke en prossesor men en enkelt transistor og kan ikke sammenlignes med ytelsen i en prossesor, bare nok ett eksempel på jornalister som skriver om ting de ikke har noe peiling på 6425182[/snapback] Så hva er det som blir så radikalt forskjellig mener du? Krysjo: Leste 350 GHz på IBM sin hjemmeside? Lenke til kommentar
Sivert Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Dette er ikke en prossesor men en enkelt transistor og kan ikke sammenlignes med ytelsen i en prossesor, bare nok ett eksempel på jornalister som skriver om ting de ikke har noe peiling på 6425182[/snapback] Så hva er det som blir så radikalt forskjellig mener du? Krysjo: Leste 350 GHz på IBM sin hjemmeside? 6428883[/snapback] Forsjellen er at det er mye mye vanskeligere å få mange millioner transistorer til å jobbe sammen på denne hastigheten en det er å få en og en til å gjøre det. Endret 3. juli 2006 av Sivert Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Forsjellen er at det er mye mye vanskeligere å få mange millioner transistorer til å jobbe sammen på denne hastigheten en det er å få en og en til å gjøre det.6429593[/snapback] I motsetning til en prosessor på 4 GHz mener du? Hvis noen har noe å fortelle som gjør denne teknologien litt mindre fantastisk vil jeg gjerne høre det. Men da vil jeg helst høre noe mer spesifikt en de selvfølgeligheter som har kommet til nå. Selvsagt vil en nyttig krets være mer komplisert, men jeg lar meg vanskelig overbevise om at det ikke vil lønne seg med større klokkehastighet. Spesielt når faktoren er ~50-100. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Denne saken er vel ikke ment å brukes i noen prosessor i det hele tatt, men å sende signaler på svært høy frekvens? (fra http://arstechnica.com/news.ars/post/20060622-7117.html ) Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Denne saken er vel ikke ment å brukes i noen prosessor i det hele tatt, men å sende signaler på svært høy frekvens? 6430685[/snapback] Ser ingen grunn til å utelukke den i prosessorbruk. Dvs. hvis de lager en krets til en mobiltelefon med radio kan de jo slenge på prosessor og DSP på samme brikken. En av tingene de nevnte i pressemeldingen var at den var billig å produsere (Dvs. billigere enn III-V, men dyrere en Si). Ved å bruke teknologien på alt hardware kan man få billigere og raskere hardware. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Litt offtopic: I siste nummer av Illustrert Vitenskap presenteres det en prosessor som en konstruert av flytende kjemikalier. Morsom lesing, anbefales. Edit: Nettartikkel Endret 4. juli 2006 av LarsP Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Ser ingen grunn til å utelukke den i prosessorbruk. Dvs. hvis de lager en krets til en mobiltelefon med radio kan de jo slenge på prosessor og DSP på samme brikken. En av tingene de nevnte i pressemeldingen var at den var billig å produsere (Dvs. billigere enn III-V, men dyrere en Si). Ved å bruke teknologien på alt hardware kan man få billigere og raskere hardware. 6432013[/snapback] Selv om f.eks. 802.11b/g sender på 2,4GHz, så sitter det jo ikke en 2,4GHz CPU i boksen.. Så det er nok litt utfordringer ute og går. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Selv om f.eks. 802.11b/g sender på 2,4GHz, så sitter det jo ikke en 2,4GHz CPU i boksen.. Så det er nok litt utfordringer ute og går.6432616[/snapback] Skjønte ikke helt hva du vil frem til. Det er i hvert fall ikke noe stort problem å legge sender og en kontroller på samme chip. Klokkefrekvensen til MCUen kan stilles etter behov og ønske. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Selv om f.eks. 802.11b/g sender på 2,4GHz, så sitter det jo ikke en 2,4GHz CPU i boksen.. Så det er nok litt utfordringer ute og går.6432616[/snapback] Skjønte ikke helt hva du vil frem til. Det er i hvert fall ikke noe stort problem å legge sender og en kontroller på samme chip. Klokkefrekvensen til MCUen kan stilles etter behov og ønske. 6432754[/snapback] Jeg vil frem til at dersom det hadde vært hensiktsmessig og praktisk mulig å lansere f.eks. en 100GHz prosessor, så hadde man sannsynligvis allerede gjort det. Endret 4. juli 2006 av klilleng Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg vil frem til at dersom det hadde vært hensiktsmessig og praktisk mulig å lansere f.eks. en 100GHz prosessor, så hadde man sannsynligvis allerede gjort det. 6432789[/snapback] Nei, teknikken er jo ny. Nå har man valget mellom silisium som er billig og forholdsvis tregt, eller III-V teknologi som er mye raskere, men svindyrt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå