oivind_skar Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 Skal du på tur med bil-, båt- eller campingtilhenger gjelder det å holde tunga rett i munnen. Sjekk førerkortforskriftene og vognkortet nøye før du kjører av gårde. Les mer Lenke til kommentar
eab Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 * Alle med bilførerkort kan henge en tilhenger med totalvekt inntil 750 kilo bak bilen. * Hvis tilhengerens totalvekt overstiger 750 kilo kan den fortsatt kjøres med førerkort klasse B, men det forutsetter at total vogntogvekt ikke overstiger 3500 kilo, samt at tilhengerens totalvekt ikke overstiger trekkbilens egenvekt. Min bil har egenvekt på 1400-1500kg, jeg har førerkort klasse B. Da har jeg altså lov til å trekke tilhenger med brems og tillatt totalvekt på 1400-1500kg? Bare lurer, siden onkel politi sa nei... Lenke til kommentar
smh Skrevet 21. juni 2006 Del Skrevet 21. juni 2006 (endret) Ja det burde du, dersom bilen i følge vognkortet har lov til å trekke tilhengeren... Med mindre tillatt total vekt på henger + bil ikkje blir meir enn 3500 kilo Link til kalkulator for å rekne ut kva som er lovlig: http://www.norskcaravanclub.no/files_nyhet...bilvekt.xls?A=0 Endret 21. juni 2006 av smh Lenke til kommentar
88lollipop Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg lurer nå virkelig på hvorfor man skal ha førerkort klasse BE. Ta for eksempel min bil: egenvekt på 1200 kg, totalvekt på 1550kg, bilen har lov til å trekke tilhenger på 1125kg, tilhengerens tillatte totalvekt er mindre enn bilens egenvekt, og det er under 3500kg. Jeg har lov til å kjøre så tung tilhenger som bilen har lov til å trekke. Og det med klasse B. Vogntogets tillatte totalvekt kan jo uansett ikke være over 3500kg. Jeg forstår nå virkelig ikke meningen med klasse BE. Det eneste jeg ser som er forskjellen er at du må ut med ennå flere penger, så må du lære å laste tilhengeren ordentlig. Men vil dette da si at om jeg f.eks kjører en Caravelle på 1800kg, med en campingvogn på 1600kg, så må jeg ha C1E sertifikat? Da er det nok mange som kjører ulovelig. Jeg trodde jeg forsto reglene bra, men nå lurer jeg altså på hvorfor vi har muligheten til å ta BE sertifikatet... Noen som veit? Lenke til kommentar
eab Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Hvis caravellen er registrert som minibuss får du ikke kjøre den på kl. B sertifikat. Men dersom den er registrert som 8seters personbil har du lov Lenke til kommentar
huffadhemi Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 Jeg lurer nå virkelig på hvorfor man skal ha førerkort klasse BE. Jeg trodde jeg forsto reglene bra, men nå lurer jeg altså på hvorfor vi har muligheten til å ta BE sertifikatet... Noen som veit? 7147169[/snapback] Fra artikkelen: Med BE førerkort kan du kjøre bil med totalvekt inntil 3500 kilo og som trekker tilhenger med totalvekt over 750 kilo. F. eks. en bil med totalvekt 3490 kilo som trekker en tilhenger med totalvekt 2000 kilo. Ha en fin dag. Lenke til kommentar
Finholt Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Det morsomme er jo at med klasse B, kan du kjøre en bil med egenvekt 1.500kg, ttv 2.000kg og trekke en henger med ttv 1.500kg (med brems helst) (så lenge bilens vognkort tillater dette). Med klasse C kan du f.eks. kjøre en 3 aksla lastebil på 26 tonn... men du har ikke lov å trekke en tilhenger med ttv større enn 750kg.... En liten avsporing: Da jeg tok førerkort på bil, hadde jeg kun lov å kjøre tre-og firehjulsmoped. Et år etterpå tok jeg førerkort på lastebil (og kunne kjøre noen ti-talls tonn), men jeg hadde fortsatt ikke lov til å kjøre en vanlig moper/scooter..! Latterlig spør du meg! Da jeg fornya førerkortet 2 år etter at jeg tok lappen på bil, fikk jeg lov å kjøre scooter..! (Jeg måtte fornye det sida jeg tok glattkjøring på lastebil etter oppkjøring, så venta likesågodt til prøveperioden var gått ut.) Lenke til kommentar
_Larsern_ Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Hmmm, har hørt at man ikke kan kjøre med boggihenger med kun B lappen, stemmer dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg