Gå til innhold

Windows Xp vs. 2000

Anbefalte innlegg

Kan noen si meg hva jeg som spiller litt og surfer litt egentlig går glipp av om jeg switcher fra XP til Windows 2000 nå? Det har seg slik at jeg ikke har en gyldig serial til XP Pro men jeg har det til 2000...

Skal jeg skifte til Windows 2000 eller? Fordeler/ulemper ved å gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange spill som ikke kan kjøres i Windows 2000 fordi det er kun NTFS filsystem (tror jeg)

Xp er også NTFS, men har i tillegg kompabilitetsmodusen som gjør at OSet kan simulere at det er f.eks. win98 og kan derfor kjøre eldre spill.

Du kan eventuelt kjøre begge i en dualboot konfigurasjon og prøve deg fram.

Selv brukte jeg 2000 en god stund inntil jeg fant ut at mange spill jeg hadde ikke kunne

kjøres på det OSet.

Lenke til kommentar
Mange spill som ikke kan kjøres i Windows 2000 fordi det er kun NTFS filsystem (tror jeg)

Xp er også NTFS, men har i tillegg kompabilitetsmodusen som gjør at OSet kan simulere at det er f.eks. win98 og kan derfor kjøre eldre spill.

Selv brukte jeg 2000 en god stund inntil jeg fant ut at mange spill jeg hadde ikke kunne

kjøres på det OSet.

6350456[/snapback]

Oh boy. Windows 2000 er IKKE kun NTFS. Stort sett alt av spill og programmer i dag som kjøres på Windows XP kan kjøres på Windows 2000.

Til trådstarter: Du kan med god samvittighet legge inn Windows 2000 på maskinen din.

Endret av gullf1sk
Lenke til kommentar

kjøres på det OSet.

6350456[/snapback]

Oh boy. Windows 2000 er IKKE kun NTFS. Stort sett alt av spill og programmer i dag som kjøres på Windows XP kan kjøres på Windows 2000.

Til trådstarter: Du kan med god samvittighet legge inn Windows 2000 på maskinen din.

6350462[/snapback]

Enig, etter min oppfatning kan du bare legge det inn...

Men liker du det ikke, så gå tilbake til XP. ;)

Lenke til kommentar

du går glipp av endel praktiske ting. Windows 2000 krever endel mer omstarter enn en XP maskin. Men dette er bare når du driver og installerer ditt og datt.. Du går også glipp av de nyeste windows media playere, men det spørs om du er av den typen som mener at du "slipper unna de nyeste media playerene" mer enn "går glipp av" ;)

Lenke til kommentar

kjøres på det OSet.

6350456[/snapback]

Hvis du tenker på DOS-spill, så er det bare til å legge inn DOSBox.

DOS-spill som ikke fungerer på Win 2000, fungerer heller ikke på XP Home.

Lenke til kommentar

Hei. Selv bruker jeg Windows 2000 på alle mine 3 maskiner. På den siste jobb-maskina har jeg Linux. Men uannsett. Jeg liker Windows 2000 bedre enn XP. Hvorfor? Nei, det vet jeg ikke. Har vel bare blitt en vane. Nå skal det sies at jeg også har brukt XP i noen år også, men jeg synes no at Windows 2000 er best da.

Det med at en Windows 2000 maskin trenger flere restarter enn en Windows XP maskin er jeg ikke så sikker på. Selv har jeg iallefall ikke merka noe til det. Jeg er no uannsett vandt til å restarte en gang i blant, så det går greit.

Jeg tror nok (Som flere her sier) at de fleste spill også fungerer i Windows 2000. Det er ikke store forskjellene der. Så lenge du legger inn de nødvendige spille relaterte programmene for å kjøre spill (Som DirectX 9.0c) så kjører Spillene like bra i Windows 2000. Windows 2000 har også støtte for både FAT32 og NTFS, samme som Windows XP har. Eneste jeg savner fra Windows XP er hurtigformatering under installasjonen. Også tar det litt lengre tid å ta diskopprydning på Windows 2000, men dette går som regel bra for min del.

Til vanlig surfing, chatting og kontorbruk, har det ingenting å si. Som flere her sier så har du ikke støtte for den nyest WMP`en og MSN Messenger`n i Windows 2000, men jeg bruker ikke de programmene allikevel jeg, så det går fint.

Lenke til kommentar

Det med restarts jeg merker det på jobben.

Når vi iinstallerer en XP build (med dertilhørende programvarepakke scriptet) bruker den kanskje 2-3 reboots.

Win2k bruker 5-6.

Når vi installerer drivere for nVidia DualView (standard nVidia driverpakke), får vi en omstart for driverene (naturligvis, det får vi på XP også).

Der vi i XP etterpå bare kan sette opp dual view, må vi i 2000 installere dualview som en egen programvareenhet (reboot), også aktivere dualview (reboot)....

Det er bare ett eksempelt på hvor mye lettere windows XP er å jobbe med i enkelte tilfeller, og det er jo bare når du driver og konfigurerer maskinen at du må restarte mye... det er jo så mange som klager på det ang. XP også, men du driver jo tross alt ikke med konfigurering/installering hele tida heller, maskinen skal jo brukes :)

Det med spilling... Windows 2000 er heter Windows NT 5.0 i versjonsnavn.

Windows XP heter Windows NT 5.1...det er ikke store forskjellene på XP og 2000 med andre ord. At mange CS spillere bruker 2000 har vel heller med den litt økte systemkravet XP har i forhold til 2000. Hardcore gamere har vel en tendens til å velge det som gjør at spillet kjører glattest. Men har du en oppegående maskin, skal det mye til før du merker forskjell på 2000 og XP i spill..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...