Gå til innhold

TV-kort med framtidsutsikter; DVB-T, antenne

whom

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter et greit TV-kort til den bærbare, da helst over analog TV-kabel.

Men tenkte at siden bakkenettet er nært, så kan jeg prøve å få med meg det med det samme, slipper framtidig oppgradering til den bærbare.

Det vrimler i standarder, gjelder bare¨finne den riktige :confused:

Såvidt jeg har forsått;

DVB-T vil være standarden i Norge med Mpeg4 koding.

Da vet jeg at jeg må plukke ut ifra nevnte spesifikasjoner, men det spørs likevel om TV kortet vil fungere med det nye bakkenttet? f.eks dette?

Tvil oppstår rundt nyere snakk av såkalt Mpeg4-H264, og ikke vet jeg om dagens Mpeg4 TV-kort støtter denne kodingen, som også går under som "grad 10".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vista\MCE godkjent.

Vil det si at kortet ikke vil funke med Vista eller MCE, eller har du bare ingen "garanti" for det?

Men da er alså alle mpeg4 kortene H.264, og jeg er tilnærmet sikret at TV kortet vil være up to date med DVB-T og Mpeg4?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Vista\MCE godkjent.

Vil det si at kortet ikke vil funke med Vista eller MCE, eller har du bare ingen "garanti" for det?

Men da er alså alle mpeg4 kortene H.264, og jeg er tilnærmet sikret at TV kortet vil være up to date med DVB-T og Mpeg4?

6353441[/snapback]

Nå vil du bare få Nrk inn med det der. Ettersom du må et kort for å se tv2 i fremtiden, selv om det ikke koster noe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vista\MCE godkjent.

6353441[/snapback]

Såvist jeg vet er det nok dessverre ikke slik. Det de fleste omtaler om MPEG4 idag (MPEG4-part2) dekker ikke H.264 (part 10) og det er stor forskjell på disse standardene.

-kristian

Lenke til kommentar
Takker for oppklarende svar. :)

Har bestemt meg for å droppe framtiden og kjøper heller et helt Basic kort med TV-inngang til 350,- MSI Mega Sky 580 :)

6419110[/snapback]

Heisann

Det er sikkert ikke så dumt, så vidt jeg vet så er det fortsatt 2-3 år til vi ser noe særlig til DVB-T sendinger her i Norge (hvertfall utenfor oslo) så innen den tid så finnes det nok TV kort md H.264 encode/decode support som gjør jobben mye bedre enn dagens produkter, dvs støtter HDTV etc.

Grunnen til at utvalget er litt dårløig nå er nok at de aller fleste land som har begynte med DVB-T sendiger (eks Sverige) bruker MPEG2 komprimering. MPEG2 trenger omtrent dobbelt så mye båndbredde som MPEG4, så derfor vil nye DVB-T implementasjoner antakelig bruke MPEG4 i fremtiden, også utenfor Norge.

-kristian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...