Schweigaard Skrevet 24. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2006 Når du sier at "I Amerikanske RPG er ikke personene så viktig", er det jo tydelig at du ikke har spilt spill som Fallout 1&2, Planescape: Torment, Baldur's Gate, Kotor spillene etc. De som virkelig representerer vestlige rollespill, ikke spill som Fable og Oblivion. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 24. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2006 Personlig fikk jeg mer utav sjakk enn combat systemet i Final Fantasy. å stille folk opp på rekke og rad, velge kommando og se karakteren hoppe frem og angripe, for så å stille seg tilbake på rekka? Beklager med det fører ikke til innlevelse her i gården iallefall. spesiellt ikke når du ikke kan gå en cm på kartet uten at det kommer en random encounter. Boooring. - hilsen en ekte rollespiller 6366415[/snapback] En "ekte" rollespiller begrenser seg ikke til bare èn type rollespill. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2006 (endret) en ekte rollespiller spiller Pen & Paper rollespill, ikke de innsnevra, frihetsbegrensende spillene du får på PC Endret 24. juni 2006 av MrLee Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 24. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2006 Du vil aldri kunne si at amerikanske RPG er bedre enn asiatiske eller omvendt. Det vil aldri være sånn, for begge sider har avlet rollespill som har vært superbra, og rollespill som har vært drittdårlige. Og selvsagt handler det også om hver enkelt persons smak. Jeg elsker Final Fantasy-serien, og ingen andre rollespill overgår de spillene IMO. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 24. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 24. juni 2006 en ekte rollespiller spiller Pen & Paper rollespill, ikke de innsnevra, frihetsbegrensende spillene du får på PC 6375276[/snapback] Slik som meg. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 26. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 26. juni 2006 Det som etter min mening definerer Vestlige rollespill er kompleksiteten og involveringen i gameplayet, mens historiene er latterlig dårlige og karakter-utviklingen er noe patetisk. Det finnes dog unntak, men det er inntrykket mitt. Jeg spiller ikke vestilige RPG'er for å nyte en god story... Er det noe jeg synes Østlige (Japanske) RPG'er mangler er det dermed komplekitet. Spill som Final Fantasy, osv, er ikke så komplekst, og er mer rett fram. Kampsystemene er godt balansert ofte, men det mangler variasjon. Derimot, jeg spiller Japanske RPG'er for å nyte god karakter-utvikling, og få en god story. Jeg holder en knapp på østlige RPG'er siden Story > Grafikk/Kompleksitet etter min mening. Skal jeg ha en Gameplay-opplevelse spiller jeg _vestlige_ RTS'er eller liknende der story er irrelevant. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 26. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 26. juni 2006 Jeg mener at vesten henger minst 10 år etter østen i alt omtrent. Deilig å starte morgenen med litt latter. De begynner med datamaskiner fra første skoledag av og har ufattelig mer utdanning enn oss. Anbefaler at du leser litt om hvordan skolehverdagen i japan egentlig er, for jeg antar at det er japan du snakker om. Du kan f.eks begynne med å lese Gajin Smash, der en amerikansk type reiser til japan for å lære de engelsk. Selv der på de få skolene han utdanner unger på, er det utrolige forskjeller. ALLE japanske unger har ikke streng untdanning, eller en utdanning som er nevneverdig engang. Men, istedenfor at jeg lager en synopsis av noen år som engelsklærer i japan, kan du heller lese litt selv. Kulturen dems har ikke forandret seg Helt enig. Kulturen deres har ikke forandret seg i det hele tatt, bortsett fra at den snudde 180' grader etter visse hendelser i 1945? Har du i det hele tatt lest historie? Eller starter historien etter din fødsel? Japan er et helt annerledes land den dag idag, enn den var for et halv århundre siden. Om du skal snakke om noe, så prøv i det minste å kunne noe om temaet først. (Og da snakker jeg ikke om ting du har plukket opp fra Final Fantasy, eller animedrit.) Dessuten er de ikke redd for å være nyskapende. Gå i Tokyo sine gater og du vil se ungdommer med de verste hårfrisørene og de cyberpunk klærne, det er som om å være i ett Final Fantasy spill. Snakk om å generalisere-- det finnes sant nok en del unger som kler seg som gangurojenter, og dummer seg ut i all offentlighet, men jeg lover deg at dette ikke representerer den ellers ordentlige og overhøflige hverdagen japanerne lider under. Bra for de at de tøyer grenser, men dette er ikke et fenomen som definerer østen. Folk er EKSTREMT vennlige og ja ... det er bare en bedre kultur Men dette, dette provoserer meg noe helt jævlig. Jeg vet ikke om du har vært i japan, så jeg får bare anta at du har det siden du tydeligvis vet hvor vennlige og motebevisste de er. Men vit dette, eneste grunnen til at de er vennlige med deg er hudfargen din. Om du skulle vært latino eller, gud forby, mørkhudet, så ville du blitt møtt av en nasjon som er mer rasistisk enn ett moderne samfunn burde få lov til å være. Ikke kom her med et glansbilde av en bedre kultur, når mannen i gata ikke klarer å sitte atmed en svart person på trikken. Greit? Så er ikke rart at man ser forskjellen i spill også. Bare ta en titt på selve designet i Final Fantasy spillene, det er ulikt noe vi har sett før. Ah, du har helt rett. Vi har ikke sett maken til designet på final fantasy-spillene, bortsett fra de elleve som allerede har kommet ut. Det er samme oppskrift, gang på gang. Kan du forklare meg i all stillhet hvordan det fortsatt kan være ulikt noe vi har sett før? Folk i østen er omtrent perfeksjonister i alt de gjør, bare websider fra japan og andre land har ett detaljnivå ingen har sett maken til. Igjen generaliserer du som om det var det eneste du noensinne har gjort. Dette er som å si at alle fra nordnorge er åpne, varme mennesker som gjerne inviterer deg inn på kaffe om du kommer sørfra. Du kan dessverre ikke stryke alle inn under den stereotypien. Jeg kan godt være enig i at mange fra østen, og igjen mener du egentlig japan, er perfeksjonister, siden dette er en kuturell greie, men det betyr dessverre ikke at de alltid klarer å lage perfekte produkter. Og japanske nettsider er det absolutt ingenting spesielt med. Men her er jeg gjerne åpen til å bli rettet, det skal sies at jeg ikke ofte surfer innom nettsider til språk jeg ikke kan. På det meste kan jeg vel egentlig si at de nettsidene jeg har sett på japansk ikke skiller seg ut. Den siste delen av posten din er så utrolig underholdende at jeg rettogslett ikke tør å sitere den, for jeg frykter at jeg ville dødd av usaklig latter. Edit: Jeg synes forresten at vestlige rollespill enkelt er bedre enn asiatiske. 6366385[/snapback] :!: Fy flate ! Jeg er ekspert på å tiltrekke meg weirdos . At det er mulig å la seg provosere slikt som du ble her. Greitnok jeg generaliserer litt men stort sett har jeg rett. Jeg elsker kulturen i østen generellt og de er mye mer detaljert i design og utvikling etter hva jeg har erfart. Det er ihvertfall altfor tydelig når man sammenligner amerikansk RPG og asiatisk RPG. Det jeg mener med at vi ligger 10 år bak da tenker jeg på moten og kulturen generellt. Gatebil fenomenet som blir større og større her i Norge har eksistert i flere år i Japan og de som først begynnte med drifting og slikt. Altså gatebiler generellt har vi østen å takke for. Lenke til kommentar
Pastor Lorentzen Skrevet 26. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 26. juni 2006 :!: Fy flate ! Jeg er ekspert på å tiltrekke meg weirdos . 6388340[/snapback] Det burde kanskje være noe til ettertanke? Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. juni 2006 Uansett så liker jeg ikke Oblivion... Oblivion hviler for mye på det tekniske og visuelle.. men selve spillet er skuffende. det er en grunn til at spill som neverwinter, baldurs gate, tempel of elemtental evil og diablo har manualer som er 1 cm tykk, mens oblivion har 1 mm Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 26. juni 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. juni 2006 Når du sier at "I Amerikanske RPG er ikke personene så viktig", er det jo tydelig at du ikke har spilt spill som Fallout 1&2, Planescape: Torment, Baldur's Gate, Kotor spillene etc. De som virkelig representerer vestlige rollespill, ikke spill som Fable og Oblivion. 6374338[/snapback] det virker ikke sånn da.. når alle spillsider på nettet skyret himmelhøyt oblivion i skyene. Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 26. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 26. juni 2006 (endret) Uansett så liker jeg ikke Oblivion... Oblivion hviler for mye på det tekniske og visuelle.. men selve spillet er skuffende.det er en grunn til at spill som neverwinter, baldurs gate, tempel of elemtental evil og diablo har manualer som er 1 cm tykk, mens oblivion har 1 mm 6390230[/snapback] Erhm, har du i det hele tatt manualen? Jeg forstår at du kanskje bruker tykkelsen på manualen som et tegn på dårlig utførelse osv, men det var et veldig dårlig eksempel. Oblivion manualen er faktisk veldig fin og innholdsrik, det står mye nødvendig der, ikke bare newbieguides. Når det gjelder topic: Har vel aldri prøvd noen Asiatiske RPG spill skikkelig, liker de "Amerikanske" jeg. Endret 26. juni 2006 av xantir` Lenke til kommentar
slash Skrevet 27. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2006 Å spør meg hva jeg syns er best av vestlige og østlige RPGs blir som å spør hva jeg syns er best av øl og pizza. I mine øyne er det to forskjellige sjangre med visse likheter. Og hele denne "østlig vs vestlig kultur" diskusjonen er egentlig litt meningsløs. Studerer en lenge nok så finner en ut at begge suger. (eller at begge egentlig er nokså bra, uten å nødvendigvis være bedre enn andre.) Lenke til kommentar
Bredoc Skrevet 27. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 27. juni 2006 (endret) Kan egentlig ikke svare skikkelig på dette. Sjangerne er for ulike til det. Men jeg kan si at jeg liker begge deler. Kanskje jeg skal våge å påstå at Final Fantasy 10 har en av de beste historiene jeg har vært borte i før og etter. (Eneste FF jeg har spilt) Husker enda det er snart 5 år siden jeg prøvde det spillet som mitt første Final Fantasy enda karakternavn. Wakka, Auron, Luna Tidus, Rikku. Flere var det å, men det var dem jeg nevnte som stort sett jeg brukte. Historien i det spillet var så bra at jeg faktisk felte en del tårer "in game". Samtidig følsen av å spille det ble ført over til at man ble glad i karakterene sine. Mye av det samme kjente jeg igjen i Knights of The old Republick. Selv om jeg brukte like mye tid på begge spill er det likevel FF karaterene jeg husker best, selv om sistnevte spill kom ut mye senere. Likevel er det her spill som ikke gir deg så mye i gjenspillingsverdi fordi karakterbygging ikke er avansert nok. Spill jeg virkelig har kost meg med over laaange tider er Fallout 1 og 2, Might of Magick Mandate of Heaven, Baldurs Gate 1 og 2 sist men ikke minst NeverWinter Nights. Disse spillene har jeg spilt om igjen flere ganger men ikke Final Fantasy 10. Det kan kansje komme av at historien i sistnevnte var så bra, og av at det ikke er noe vits å spille det en gang til siden historien er lik. Edit: omformulert litt Endret 27. juni 2006 av Darkrevan Lenke til kommentar
User5876321 Skrevet 19. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 19. desember 2008 en ekte rollespiller spiller Pen & Paper rollespill, ikke de innsnevra, frihetsbegrensende spillene du får på PC Så sant så sant liker p&p rpg's, det er da du kan rollespille er det ikke? Ikke når du blir satt til og være en spesifik person, som har den skjebnen, og alt er planlagt for. Kan gå med på at østlige rpgs har bedre story, men hva er vitsen med det en god story når ikke personen din kan gjøre det du vil, for det passer ikke inn i den "knallgode historien som er planlagt ned til hver minste bokstav". derfor så liker eg bedre vestlige rpgs for de syntes jeg ligger langt forand østens linære rpgs Men dette er slik jeg føler det og min smak betyr ikke at det nødvendigvis SKAL! være sånn.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå