Gå til innhold

Amerikans RPG V.S. Asiatisk RPG

Anbefalte innlegg

Amerikans RPG V.S. Asiatisk RPG

Dette er det store spørsmålet, hva er best av Amerikans og Asiatisk RPG.

Først kan vi vel begynne med å sette kjennetegn som skiller de to RPG klassene.

Mens den Amerikanste RPG'en har sine røtter fra den typiske Might Of Magic looken , og både våpen og tema som stammer fra middelalderen. Er den Asiatiske RPG'en mer basert på en dramatisk historie med svik, vennskap og kjærlighet, i en verden fylt med teknologi og våpner som selv ville gjort star wars missunelig.

Jeg har selv spill både typiske Amerikanske RPG og Asiatiske RPG, og merker jo store forskjeller. I Asiatiske RPG blir du ofte veldig knyttet med hovedpersonen, og du har veldig lett for å leve deg inn i historien. Andre spill personer har også egne personligheter som du lett merker. I Amerikanske RPG er ikke personene så viktig, hvertfall ikke sånn fysisk eller mentalt. her dreier alt seg om hvilket level han er i. og hvor hard han slår.

for tiden er det oblivion som er kongen på den Amerikanske RPG siden. dette er jo en veldig typisk RPG- som tatt rett ut fra læreboka "hvordan lage en perfekt RPB" det er slik du venter deg fra et perfekt RPG, du blir aldri overasket. Andre spill er f.eks. neverwinter og baldurs gate.. såkalte Dungeons & Dragons spill. og ikke minst WoW

på den Asiatiske siden har vi jo selfølgelig final fantasy, Dragon Quest, zelda, Breath of Fire osv. Final fantasy er RPG spillet som alle andre RPG spill prøver å være. hvertfall på konsoll siden. og det er jo ikke tilfeldig.

å finne ut hva som er best er jo veldig vannskelig. Det må jo komme helt ann på hva man foretrekket av et RPG. Oblivion sies jo å være per dags dato å være verdens beste RBG... jeg er ikke enig der. jeg har spilt oblivion. det er kult der og da når du spiller.. men jeg vil ikke si at spillet gir meg noe mer enn underhodning. i motsetning til FF spillene som virkelig gir meg en god føelse. hver gang jeg runder et FF spill blir jeg nærmest trist og gla på en gang. det er nesten så jeg får gåshud.

vis det er noen som har noe andre meninger eller komentarer eller feil som jeg har skrevet må dere gjerne komentere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener vesten henger minst 10 år etter østen i alt omtrent. De begynner med datamaskiner fra første skoledag av og har ufattelig mer utdanning enn oss. Kulturen dems har ikke forandret seg heller og folket vet å sette pris på den og vise respekt noe vi har noe å lære av. Dessuten er de ikke redd for å være nyskapende. Gå i Tokyo sine gater og du vil se ungdommer med de verste hårfrisørene og de cyberpunk klærne, det er som om å være i ett Final Fantasy spill. Folk er EKSTREMT vennlige og ja ... det er bare en bedre kultur.

Så er ikke rart at man ser forskjellen i spill også. Bare ta en titt på selve designet i Final Fantasy spillene, det er ulikt noe vi har sett før. Folk i østen er omtrent perfeksjonister i alt de gjør, bare websider fra japan og andre land har ett detaljnivå ingen har sett maken til.

Forskjellen mellom oss og østen er at de tør å prøve noe helt nytt. Gatebil fenomenet som begynnte etter The Fast and the Furious filmen har vi østen å takke for siden filmen er basert på livet der. De har holdt på med det i flere år før vi viste noe om slike biler.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Synes vestlige RPGs er mye bedre. Spill som BG1 &2, NWN, Elder Scrolls, IWD osv liker jeg mye bedre enn FF (som jeg ikke liker i det hele tatt). Spill som Chrono Trigger, Zelda-serien (RPG?) er dog ganske bra.

edit:

P.S. Drifting og "gatebilmiljøet" er bare latterlig

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Jeg digger FF serien men alikavel er listen min over favoritspill slik:

Fallout

Fallout 2

Kotor

Kotor 2

Morrowind

FF X

FF 8

Oblivion

Men det er ikke mange rpg spill man egentlig får muligheten til å rolle spille i, untakene (som jeg husker nå) må være Morrowovind, Oblivion og til en viss grad Deus Ex 2 men så er ikke det et klasisk rollespill.

Lenke til kommentar

Eg liker begge typane, men held nok ein knapp på vestlege RPGar (det er ikkje berre amerikanarane som lagar RPGar i vesten, Gothic-spela er t.d. tyske). Final Fantasy-serien ruler heilt klart gata, men om ein ser bort i frå den, er dei fleste av favorittane mine vestlege. Dei japanske har gjerne litt større fokus på å fortelle ei historie, og blir gjerne betre på det området. Dei vestlege, derimot, har ofte meir fokus på ferdigheiter og attributtar, og på problemløysing. Ein står gjerne litt friare til å løyse ting på sin måte. Og til å lage ein karakter som passar til sin eigen personlegdom. For min del ville eg neppe valgt å spele som femidottar med namn som "Vahn" og "Cidane", dersom eg kunne velge. ;)

Kay

Lenke til kommentar
Jeg mener vesten henger minst 10 år etter østen i alt omtrent. De begynner med datamaskiner fra første skoledag av og har ufattelig mer utdanning enn oss. Kulturen dems har ikke forandret seg heller og folket vet å sette pris på den og vise respekt noe vi har noe å lære av. Dessuten er de ikke redd for å være nyskapende. Gå i Tokyo sine gater og du vil se ungdommer med de verste hårfrisørene og de cyberpunk klærne, det er som om å være i ett Final Fantasy spill. Folk er EKSTREMT vennlige og ja ... det er bare en bedre kultur.

Har du i det hele tatt vært i Japan, og opplevd rasismen, falskheten og undertrykkelsen som preger store deler av samfunnet der? Har du gått på skole der og og fått utlevert datamaskin første dag? Kjenner du i det hele tatt noen fra Japan? Mine japanske venner kan fortelle om en helt annen virkelighet enn den rosenrøde illusjonen du maler her.

Så er ikke rart at man ser forskjellen i spill også. Bare ta en titt på selve designet i Final Fantasy spillene, det er ulikt noe vi har sett før. Folk i østen er omtrent perfeksjonister i alt de gjør, bare websider fra japan og andre land har ett detaljnivå ingen har sett maken til.

Linker til disse ekstremt detaljerte websidene, takk.

Forskjellen mellom oss og østen er at de tør å prøve noe helt nytt. Gatebil fenomenet som begynnte etter The Fast and the Furious filmen har vi østen å takke for siden filmen er basert på livet der. De har holdt på med det i flere år før vi viste noe om slike biler.

6350543[/snapback]

Ja, Japanere er flinke til å prøve nye ting. Det er derfor 90% av titlene på spillistene i Japan er oppfølgere, ofte i sin niende og tiende inkarnasjon.

Og gatebilfenomenet har vi hatt i Norge i 30 år. Men her kalles det råning. Men det blir jo selvsagt mer eksotisk når det er "gærne" Japanere som holder på med akkurat det samme.

Lenke til kommentar
selv mener jeg slossingen i Oblivion er dårlig. slossingen blir litt for tilfeldig. en ekte RPG har jo turbasert kamp med komando.. det er det jeg syns er så rart, hvorfor ikke oblovion som sies å være verdens beste RPG har det stusselige kampsystemet?!

6364312[/snapback]

Fordi de har innsett at førstepersons turbasertkamp er helt rævva?

Lenke til kommentar
Turbasert kampsystem er helt klart overlegent. Da tenker jeg på spill som Final Fantasy, og alt som er lagd av Dungeons and Dragons-spill. Som for eksempel Baldur's Gate, Neverwinter Nights og Icewind Dale, alle turbaserte.

6365811[/snapback]

...men ikke i førsteperson. Eller mener du da et skjult turbasert system slik som i D&D spillene du nevner? Der spilleren ikke ser turene, men de foregår i bakgrunnen? De fant vel ut at det var vanskelig å matche animasjoner og trykk-og-sloss-system med et skjult turbasert system eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Jeg mener at vesten henger minst 10 år etter østen i alt omtrent.

Deilig å starte morgenen med litt latter.

De begynner med datamaskiner fra første skoledag av og har ufattelig mer utdanning enn oss.

Anbefaler at du leser litt om hvordan skolehverdagen i japan egentlig er, for jeg antar at det er japan du snakker om. Du kan f.eks begynne med å lese Gajin Smash, der en amerikansk type reiser til japan for å lære de engelsk.

Selv der på de få skolene han utdanner unger på, er det utrolige forskjeller. ALLE japanske unger har ikke streng untdanning, eller en utdanning som er nevneverdig engang. Men, istedenfor at jeg lager en synopsis av noen år som engelsklærer i japan, kan du heller lese litt selv.

Kulturen dems har ikke forandret seg

Helt enig. Kulturen deres har ikke forandret seg i det hele tatt, bortsett fra at den snudde 180' grader etter visse hendelser i 1945? Har du i det hele tatt lest historie? Eller starter historien etter din fødsel? Japan er et helt annerledes land den dag idag, enn den var for et halv århundre siden. Om du skal snakke om noe, så prøv i det minste å kunne noe om temaet først. (Og da snakker jeg ikke om ting du har plukket opp fra Final Fantasy, eller animedrit.)

Dessuten er de ikke redd for å være nyskapende. Gå i Tokyo sine gater og du vil se ungdommer med de verste hårfrisørene og de cyberpunk klærne, det er som om å være i ett Final Fantasy spill.

Snakk om å generalisere-- det finnes sant nok en del unger som kler seg som gangurojenter, og dummer seg ut i all offentlighet, men jeg lover deg at dette ikke representerer den ellers ordentlige og overhøflige hverdagen japanerne lider under. Bra for de at de tøyer grenser, men dette er ikke et fenomen som definerer østen.

Folk er EKSTREMT vennlige og ja ... det er bare en bedre kultur

Men dette, dette provoserer meg noe helt jævlig. Jeg vet ikke om du har vært i japan, så jeg får bare anta at du har det siden du tydeligvis vet hvor vennlige og motebevisste de er. Men vit dette, eneste grunnen til at de er vennlige med deg er hudfargen din. Om du skulle vært latino eller, gud forby, mørkhudet, så ville du blitt møtt av en nasjon som er mer rasistisk enn ett moderne samfunn burde få lov til å være. Ikke kom her med et glansbilde av en bedre kultur, når mannen i gata ikke klarer å sitte atmed en svart person på trikken. Greit?

Så er ikke rart at man ser forskjellen i spill også. Bare ta en titt på selve designet i Final Fantasy spillene, det er ulikt noe vi har sett før.

Ah, du har helt rett. Vi har ikke sett maken til designet på final fantasy-spillene, bortsett fra de elleve som allerede har kommet ut. Det er samme oppskrift, gang på gang. Kan du forklare meg i all stillhet hvordan det fortsatt kan være ulikt noe vi har sett før?

Folk i østen er omtrent perfeksjonister i alt de gjør, bare websider fra japan og andre land har ett detaljnivå ingen har sett maken til.

Igjen generaliserer du som om det var det eneste du noensinne har gjort. Dette er som å si at alle fra nordnorge er åpne, varme mennesker som gjerne inviterer deg inn på kaffe om du kommer sørfra. Du kan dessverre ikke stryke alle inn under den stereotypien. Jeg kan godt være enig i at mange fra østen, og igjen mener du egentlig japan, er perfeksjonister, siden dette er en kuturell greie, men det betyr dessverre ikke at de alltid klarer å lage perfekte produkter. Og japanske nettsider er det absolutt ingenting spesielt med. Men her er jeg gjerne åpen til å bli rettet, det skal sies at jeg ikke ofte surfer innom nettsider til språk jeg ikke kan. På det meste kan jeg vel egentlig si at de nettsidene jeg har sett på japansk ikke skiller seg ut.

Den siste delen av posten din er så utrolig underholdende at jeg rettogslett ikke tør å sitere den, for jeg frykter at jeg ville dødd av usaklig latter.

Edit: Jeg synes forresten at vestlige rollespill enkelt er bedre enn asiatiske.

Endret av Boheme Netter
Lenke til kommentar

Personlig fikk jeg mer utav sjakk enn combat systemet i Final Fantasy.

å stille folk opp på rekke og rad, velge kommando og se karakteren hoppe frem og angripe, for så å stille seg tilbake på rekka? Beklager med det fører ikke til innlevelse her i gården iallefall. spesiellt ikke når du ikke kan gå en cm på kartet uten at det kommer en random encounter. Boooring.

- hilsen en ekte rollespiller

Lenke til kommentar

Hørt om Torment eller Fallout, for eksempel? Ikke si at alle vestlige PRGer bare handler om levling.

Jeg har aldri kommet inn i japanske RPGer. Vestlige RPGer har slått meg som mer seriøse, mens de japanske har virket alt for "over the top" med etter min mening barnslig stilart. Synes også de virker alt for lineære sammenliknet med vestlige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...