Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Senking av Civic, noen erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er ikke NØDT å bytte dempere, men det er absolutt å anbefale.

 

Monterer du kortere og hardere fjærer uten å montere kortere og hardere dempere risikerer du først at fjæra ikke blir lang nok og "slarker" når bilen løftes opp. Dette kan skje etter en stund, bilen vil da ikke bli EU-godkjent. Skjer det med én gang vil du neppe få senkinga godkjent hos biltilsynet.

 

En annen ting jeg mener er enda viktigere er kjøreegenskapene. Kortere og hardere fjærer krever hardere dempere for å ikke ødelegge kjøreegenskapene. Du risikerer at bilen "spretter" og føles rar og får dårligere veigrep. Bilen vil garantert ha mye lettere for å slå nedpå i fartsdumper og sånt om du ikke monterer anstendige støtdempere.

 

Skulle jeg valgt mellom fjærer ELLER dempere hadde jeg uten tvil valgt dempere.

Lenke til kommentar

Du må nesten fortelle konkret hvilken bil det er. Skal jeg tippe vil jeg tro et sett halvgreie fjærer kommer på 1500-2000kr, støtdempere på ca. 4000kr Skal du gå litt lengre kan det være lurt å i minste fall bytte ut en del foringer i hjulopphenget. Da anbefaler jeg sportsforinger som er stivere enn de originale og som regel holder minst like lenge.

Lenke til kommentar

mm..

det du skal gjøre

kjøp deg 40mm senkefjærer

dette koster fra 1000-2000kr.

skal ikke være nødvendig å bytte dempere ved så lite.

får du problemet med det som leo sier "Monterer du kortere og hardere fjærer uten å montere kortere og hardere dempere risikerer du først at fjæra ikke blir lang nok og "slarker" når bilen løftes opp." så kjøper du eventuelt lavere dempere foran hvis det er der det skjer.

 

du kan også ta av demperne og kappe fjærene litt. vil ikke anbefale det siden det ikke er lovlig. men det er jo helt gratis!! har du nettopp tatt eu-kontroll kan du jo bare kjøre med kutta fjærer til neste kontroll kommer.. tro meg, dem sjekker ikke dette i teknisk kontroll:)

Lenke til kommentar

Heh, jeg sjekker det når jeg utfører EU-kontroller ja. Med tanke på kjøreegenskaper er skikkelige støtdempere himmelsk å kjøre med kontra slitne originale.

 

Dette kjenner jeg godt til fra kundebiler, egne biler og da spesiellt i forbindelse med grisekjøring på vei og bane.

Lenke til kommentar

Cobra senkesette som autospar selger, kommer på rundt 4000 for demper og fjærer.. jeg har noen crappy senkefjærer på civicen min nå.. uten nye dempere.. Var vell opprinnelig 40mm di senkefjærene skulle være, nå er dem sikkert 70mm.. :p Det vil jeg ikke ha lenger, så jeg skal kjøpe cobra senkesettet.. 35mm og 4 eller 5 års garanti.. Du er ikke NØDT og ha nye dempere, men som di andre sier, det er absolutt til og anbefale.. :)

 

ps: Ikke en gang vurder og kapp fjærene! ;)

Endret av Street-gloW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...