Gå til innhold

Skateboardkaféen - Løst og fast om skating

Anbefalte innlegg

Gjest Medlem-148998
jeg tenker å kjøpe en brettpakke snart, hvor mye bør jeg betale? Altså rimelig pris. Jeg er nybegynner og har aldri kjørt skateboard før. Evt hvor bør jeg kjøpe brett? I Oslo

ca. 1200-1600kr. I Oslo er det mange bra skatebutikker, vil ihvertfall anbefale deg en tur innom JeanTv og/eller What's Up på Arkaden i Karl Johans Gate :) Der jobber det også hyggelige folk som kan hjelpe deg med å plukke et bra brett, til en rimelig pris:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det finnes noen regel for hva som er riktig annet enn at det må føles bra. Selv har jeg lik skostørrelse deg og foretrekker 7.75. Har hatt 8 før, men følte brettet ble for stort og tungt. 7.5 føler jeg blir for smalt.

Vekt skal ikke ha noe særlig så si på plata, det er truckene som skal ta vekta.

Lenke til kommentar
Hvordan er egentlig "regelen" for hvor breit brett man skal ha?

Har 11/44.5 i sko, og lurer på hvor breit brett som passer best til meg.. Har et 7.5 brett nå, men må snart kjøpe ny plate. Veier også 90kg om det har noe å si på hvor brei plate man bør ha..

Bredden på brettet har vel egentlig ikke så mye med størrelsen på personen, men på hvordan du skater. Hvis du skater tech bør du ha et smalt brett, da det er mye lettere å gjøre flips etc. Et større brett er ikke så godt til dette, men det er lettere å skate fort og ha kontroll samt å gjøre grinds og slides. Et skinny brett passer best til flatland og små banks etc. Et stort brett passer bedre til rails, trapper og ramps.

Selv er jeg skostørrelse 8.5 og veier 66.6 (no shit, sist jeg veide meg sto det på den digitale vekta). Jeg foretrekker brett på 7.75 +. Det er fordi jeg skater en del minirapms og pools og ikke skater så veldig teknisk. Jeg har også et brett som jeg bruker til litt vert-skating og det er 8.5, minst.

Uansett blir man aldri for gammel til å skate. Jeg er 34 år og har holdt på i 20 år. Var en mye bedre skter for 15 år siden, men da var jeg ute nesten hver dag og rulla. Tar det litt roligere nå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

jeg holder på med mitt andre år nå. i fjor brukte jeg ikke så veldig lang tid til å skate, men rakk såvidt å lære meg en lav ollie og pop shovit. og klarer nesten kickflip nå. skal kjøpe meg et almost brett i morgen på session. please si ifra hvis jeg heller bør kjøpe et annet brett. jeg har tenkt til å lære meg mange flips og sånt(kickflip, heelflip osv..). er det sån at det lønner seg å kjøpe et tynt brett da?

Lenke til kommentar

som jeg har skrivd før har jeg tenkt å kjøpe et brett, der skreiv jeg at jeg skulle kjøpe et almost brett, men burde jeg kanskje heller kjøpe plan b? altså jeg vil at det skal være ganske mye pop i det og at det ikke knekker så fort. så det står mellom almost og plan b. hva bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-189621

Jeg har skatet litt over et halvt år nå,, tar

-ollie

-kickflip

-shove-it

-hippi jump +180 +360(off course!)

-rock the fakie

-rock n roll

-drop

-fakie ollie

det er vell det meste.. er på mitt første Plan B brett <3<3<3

Plan B for life!

Lenke til kommentar

I dag kjøpte eg meg mitt første brett.

Er 15 år og føler nesten at eg e for gammel til å begynne, ser alle 6. klassingene som kjører rundt mens eg står der og prøver på ollie.

Kjøpte Girl plate, Independent trucks og girl hjul.

Eg har grei kontroll på brettet egentlig. Klarer å droppe og slike ting på ramper, men ollie... :nei:

Lenke til kommentar
I dag kjøpte eg meg mitt første brett.

Er 15 år og føler nesten at eg e for gammel til å begynne, ser alle 6. klassingene som kjører rundt mens eg står der og prøver på ollie.

Kjøpte Girl plate, Independent trucks og girl hjul.

Eg har grei kontroll på brettet egentlig. Klarer å droppe og slike ting på ramper, men ollie... :nei:

Det er bare å fortsette og trene mer ;) Du er ikke for gammel når du er 15år, verre med oss andre som er over 20år og har tenkt å begynne med skate :p Sjekk oppover i tråden.

Veit noen om bra sider med forklaring man gjør forskjellige triks?

Lenke til kommentar
som jeg har skrivd før har jeg tenkt å kjøpe et brett, der skreiv jeg at jeg skulle kjøpe et almost brett, men burde jeg kanskje heller kjøpe plan b? altså jeg vil at det skal være ganske mye pop i det og at det ikke knekker så fort. så det står mellom almost og plan b. hva bør jeg velge?

Jeg kjører et Almost-brett nå og er veldig fornøyd med det. Nå har jeg ikke kjørt noen Plan B-brett (ihvertfall ikke siden selskapet gjenoppsto). Men uansett så er begge brett gode valg, de er laget av en seriøs skate fabrikk. Jeg vil ikke tro det er noen særlig forskjell i pop og anti-knekk.

Det virker på meg som at alle brett blir laget på to forskjellige fabrikker. Jeg kjenner at Almost, Blind, World Industries er laget i samme fabrikk. De har den samme feelingen og føles litt mykere og lettere en feks Flip og Zoo York som føles litt hardere, tyngre og litt mindre føyelige. Jeg foretrekker brett fra den første fabrikken. Men som sagt, dette er min subjektive opplevelse av brettene. Prøv deg fram selv.

Det skal sies at Almost og de andre brettene fra den første fabrikken lages i Kina og de har et rykte på seg for å brekke lettere. Men etter min erfaring så er det det helt motsatte. Men så lenge man kjøper brett fra en seriøs skate-butikk så får man ordentlig kvalitet.

Men når det gjelder brett og merker generelt, så må man huske at det er noen få fabrikker som lager brett for alle firmaene. Dermed blir merke ikke så viktig. Jeg vil heller anbefale folk å prøve forskjellige merker til å begynne med for å finne ut hva man liker best. Prøv ut forskjellige størrelser og former og finn ut det som funker for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...