Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kryptering av trådløst nettvertk


Anbefalte innlegg

Heisann. Noen som kan forklare meg hvordan man krypterer ett trådløst nettverk. Forsøkte tidligere i dag og la inn kode på routeren, men da kom jeg ikke lenger. Hvordan får jeg resat den? Det er en 3Com OfficeConnect Wireless 54 Mbps 11g Router m/ WPA, WDS, Nitro. Finner ingen resetknapp. Og hvordan skal jeg gå frem for å få krypteringen til?

All hjelp mottas med stor takknemmlighet :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du gjør for å resette routeren er å ta en RETT nettverkskabel og sette den i Port 1-4 mot WAN porten. Så setter du på strømmen. Dette lar du stå i en liten liten stund. Kanskje 10 sek.

Du kommer til å se at de blinker masse. Når det er gjort så er routeren i fabrikk instilling igjen.

 

Kryptering er lett å sette opp, det er egen arkfane for det. Krypteringer du skal velge er IKKE WEP for all del, vis du må ha WEP så må du legge til et MAC filter på det trådløse nette som lar bare de pc'ene du spesifiserer få adgang. Men dette gjør at det blir ikke så sikkert som med WPA & WPA2. Disse er MYE vanskligere å knekke, har ennå ikke funnet ut noen som har klart det enda. Du kan også slå av broadcast av SSID'en din på trådløse, da er det litt vanskligere igjen.

 

Vis du skal ha sikkert nett slår du av SSID broadcast, bruker MAC filtrering og WPA/WPA2 (gjerne med flere bokstaver, tall, tegn en 15).

 

Går for tiden nå System Ingeniør +Sikkerhet så veit hva jeg snakker om her, har forsket litt på skolen om knekking av passord.

Endret av Micro80
Lenke til kommentar
Vis du skal ha sikkert nett slår du av SSID broadcast, bruker MAC filtrering og WAP/WAP2 (gjerne med flere bokstaver, tall, tegn en 15).

 

Går for tiden nå System Ingeniør +Sikkerhet så veit hva jeg snakker om her, har forsket litt på skolen om knekking av passord.

6348172[/snapback]

 

:!: :!: :!:

 

Du vet hva du snakker om, huh? :whistle:

 

For det første, det heter WPA, ikke WAP/WAP2 (Heter selvsagt wep, men det er en annen type kryptering). Siden du også vet hva du snakker om, så burde du vite at SSID kan oppnås med et par sekunders sniffing med programmer som f.eks airodump (se aircrack pakken).

 

Foresten, man kan fint knekke WPA, men WPA2 (med AES kryptering!) er ikke tatt enda. Mac-filtrering er også lett å komme forbi. Så fort det kommer en klient på nettverket (vises i airodump), rapper du den mac-adressen, kloner den på din egen pc, voila.

 

Så mye for "jeg vet hva jeg snakker om", eller hva? :love:

Endret av melsom
Lenke til kommentar
Det du gjør for å resette routeren er å ta en RETT nettverkskabel og sette den i Port 1-4 mot WAN porten. Så setter du på strømmen. Dette lar du stå i en liten liten stund. Kanskje 10 sek.

Du kommer til å se at de blinker masse. Når det er gjort så er routeren i fabrikk instilling igjen.

 

Kryptering er lett å sette opp, det er egen arkfane for det. Krypteringer du skal velge er  IKKE WEP for all del, vis du må ha WEP så må du legge til et MAC filter på det trådløse nette som lar bare de pc'ene du spesifiserer få adgang. Men dette gjør at det blir ikke så sikkert som med WAP & WAP2. Disse er MYE vanskligere å knekke, har ennå ikke funnet ut noen som har klart det enda. Du kan også slå av broadcast av SSID'en din på trådløse, da er det litt vanskligere igjen.

 

Vis du skal ha sikkert nett slår du av SSID broadcast, bruker MAC filtrering og WAP/WAP2 (gjerne med flere bokstaver, tall, tegn en 15).

 

Går for tiden nå System Ingeniør +Sikkerhet så veit hva jeg snakker om her, har forsket litt på skolen om knekking av passord.

6348172[/snapback]

 

 

WAP ?`

 

Mener du WPA eller ?

 

;)

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar

Jeg skrev feil ang WAP, det skulle stå WPA. Det er nå rettet.

Det som er at jeg sa ikke hva som ikke går an å knekke eller å få tak i.

Men vis man fjerner SSID og bruker WPA eller no så blir det vanskligere for menig mann å komme inn. Det er der den veien jeg gikk til da.

 

Vis du skal ha et sikkert nettverk bruker du serfikater og IPSec, L2TP.

 

Ligger ikke AES og TKIP under WPA montro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...