Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Økonomisk selvmord med bil til under 20000?

Anbefalte innlegg

Heisann! Lurer veldig på hvordan det ser ut økonomisk å kjøpe en bil til maks 20 000? Både med tanke på vanlige driftkostnader, men jeg er jo også interissert i å ha en driftsikker og pålitelig bil som jeg kan stole på.

Har tenkt på Mercedes 190E, disse har som regel gått litt langt, men er ikke så redd for det med mercedes enn andre bilder. Tenker jeg rett?

Noen tanker og kanskje forslag til biler som kan være aktuelle i denne prisklassen?

Skal ha sedan, helst ikke stasjonvogn, men ingen must. Motor er ikke så farlig, bare ikke noe trafikksinke. Bensin forbruk er viktig, gjerne diesel altså så lenge det er pålitelig.

Alle tanker her mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke si det er økonomisk selvmord med en bil til under 20 000. Såklart må du regne med å skifte en del slitedeler, samt enkelte ting som rett og slett går i stykker. Men hvis du kan mekke litt selv, eller kjenner noen som kan gjøre det - så slipper du dyre verkstedregninger. Nyere og dyrere biler som man har på merkeverksted er ikke nødvendigvis noe billigere å eie. Verditap er en ting du hvertfall ikke trenger å tenke mye på. Du får lett det samme igjen for bilen som da du kjøpte den hvis du har vedlikeholdt den greit. Hvis du ikke gidder å vedlikeholde den kan du jo bare kjøre den til du vraker den - du har jo uansett ikke tapt allverden.

Selv kjøpte jeg bil til litt i underkant av 20 000, og regner nå med å få solgt den for ca. det samme når jeg etterhvert skal selge den. Har skiftet registerreim, viftereim, olje, dekk, fikset brekket, fikset rustent bensinrør, og defekt rygge- og skiltlys. Kostnad? Rundt 5000 på ett år. Dette ville riktignok kostet minst det dobbelte om jeg skulle tatt inn på et vanlig verksted - men med skrudyktig far ble det ikke særlig dyrt :)

Lenke til kommentar
En på jobben har bestilt service til sin 1999 Volkswagen Passat diesel hos Møller.

X0 000 km-service 9000 kr

Bremsevæskeservice 2500 kr

Tannreimservice 6500 kr.

Er vel ikke noe for trådstarter dette.

6353009[/snapback]

Så mye for vanlig service, sikker på at det ikke skulle gjøres mer? Betalte 13.000 tilsammen for hovedservice(bytte av bremsevæske, olje, kjølevæske, girolje, diffolje, diverse filter osv), tannreimbytte og 4 hjulskontroll\justering på en 1997 Toyota Hiace Td 4wd. Hovedservicen var på ca 6000 kr, tannreimpå ca 5000 kr og 2000 kr for 4-hjulskontroll. Alt ble gjort på Toyota merkeverksted.

Lenke til kommentar
En på jobben har bestilt service til sin 1999 Volkswagen Passat diesel hos Møller.

X0 000 km-service 9000 kr

Bremsevæskeservice 2500 kr

Tannreimservice 6500 kr.

Er vel ikke noe for trådstarter dette.

6353009[/snapback]

Så mye for vanlig service, sikker på at det ikke skulle gjøres mer?

6354172[/snapback]

Jeg så bare utskrift av timebestillingen ved printeren.

Lenke til kommentar

Jeg har ALLTID hatt biler i den prisklassen, og det er ingen problem.

Så lenge man kan bytte olje, klosser, skiver, lager osv. så er det ingen problemer.

Registerreim bytte er vel det som blir utgiften, så det kan være lurt å finne en bil som det nettopp er blitt byttet reim på, eller prute litt ekstra på prisen :)

Lenke til kommentar

Har ikke mercedes kjederegisterreim? Syns 190 er tøffe biler. også 230 E er fin. Men er jo åpen for andre biler også i den klassen, selv om det er litt kulere å kjøre i en 190e enn en honda civic. Ser også nå at det er mulig å få mazda 323F i rundt denne prisklassen (lit mer). Kan også kanskje være noe å vurdere?

Er student derfor er økonomien ikke alltid tilpasset reparasjoner. Men det viktigste er kanskje driftsikkerhet. At jeg ikke drar på langtur og den bryter ned. Vanlig slitasje er jo greit for det er ikke tidskritisk på noen dager. ..

Takk alle sammen som har svart, bare å fortsette masse bra å lese her!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...