Gå til innhold

Hvordan åpne .EXE filer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

exe-filer trenger da ikke noe eget program. Jeg trodde exe-filer enten var "kjørbare programmer" eller "self-extracting archive".

edit: Når jeg høyreklikker på exe-filer har jeg ikke noe annet valg enn å åpne. Det er ikke mulig å åpne de i noe program fra utforsker.

Endret av trygveaa
exe-filer trenger da ikke noe eget program. Jeg trodde exe-filer enten var "kjørbare programmer" eller "self-extracting archive".

edit: Når jeg høyreklikker på exe-filer har jeg ikke noe annet valg enn å åpne. Det er ikke mulig å åpne de i noe program fra utforsker.

6347240[/snapback]

Legg inn winrar så får du nettopp det valget. Av og til vil man gjerne inn i slike filer.

Jeg så nå at lenger ned i høyreklikklisten sto det "Åpne med WinRAR", men det er det jo WinRAR som har lagt til. Den vanlige "Åpne i..." er ikke der så utforsker har i utgangspunktet ikke mulighet for å åpne en exe-fil i et annet program. Derfor skjønner jeg ikke hvorfor han trenger et program for å åpne exe-filer.

Tenkt scenario: En hardwareenhet kommer med et stort stygt setupprogram som legger inn et interface (95% av størrelsen på setup.exe-filen) og selve driveren (5%). Typisk her er webcam-programvare, scannerprogramvare og slike ting.

Har man vært uten en vinternatt, vet man at inne i den 10MBs .exefilen (som produsenten helst vil at man bare skal dobbeltklikke på) befinner det seg en driver på noen få hundre kb, og siden man ikke er interressert i resten av skiten (hva skal jeg med et døvt billedbehandlingsprogram laget av Agfa når jeg har Photoshop? For ikke å snakke om Logitech!), pakker man opp .exe-filen med WinRar, og så legger man til ny maskinvare og peker mot .inf-filen.

Å ja, det er definitivt bruk for slike muligheter.

Endret av zjulik
Tenkt scenario: En hardwareenhet kommer med et stort stygt setupprogram som legger inn et interface (95% av størrelsen på setup.exe-filen) og selve driveren (5%). Typisk her er webcam-programvare, scannerprogramvare og slike ting.

Har man vært uten en vinternatt, vet man at inne i den 10MBs .exefilen (som produsenten helst vil at man bare skal dobbeltklikke på) befinner det seg en driver på noen få hundre kb, og siden man ikke er interressert i resten av skiten (hva skal jeg med et døvt billedbehandlingsprogram laget av Agfa når jeg har Photoshop? For ikke å snakke om Logitech!), pakker man opp .exe-filen med WinRar, og så legger man til ny maskinvare og peker mot .inf-filen.

Å ja, det er definitivt bruk for slike muligheter.

6348063[/snapback]

Der sa du det for meg :yes:

Jeg er på jakt etter .inf filer for å legge driverne inn på en egen komponert windows installasjons cd, som her i denne guiden hos MSFM.

Jeg installerte siste versjon Winrar. I åpen dialog boksen var det et eget valg for exe filer :w00t:

Da er jeg i gang :cool:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...