Gå til innhold

Rambrikke defekt, MPX tester=Ikke defekt, hvordan?

fxwz

Anbefalte innlegg

Litt dårlig topic, men det sier litt om saken :)

For å gjøre enlang historie kort.

1. Kjøpte en Rambrikke hos MPX

2. PC'en klikker uka etter

3. Jeg skifter rambrikke, og pcen fungerer

4. Jeg sender rambrikken til MPX for testing

5. MPX sier idag "Hei! Denne er testet ok. Memtest86 - 5 passes - ok."

Så når jeg får den imorgen, bør den vel fungere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6346790[/snapback]

det de har gjort, at de brukte memory diagnostic software (vi bruker den også). den finner du her: http://www.memtest86.com

Lenke til kommentar

6346790[/snapback]

Har samme problem, bare ikke med MPX.. Butikken sier at brikka er ok, men den fungerer ikke hos meg.. De kjørte også Memtest og sier at alt er greit.

Setter i gammel brikk -> funker fint

Gammel brikke + ny -> nope..

Bare ny brikke -> nope..

Kommer til windows skal starte, der stopper det opp og pc'en starter på nytt..

Lenke til kommentar

Det kan godt være at minnebrikka fungerer fint, men ikke helt passer med hastigheten i resten av systemet. Minnebrikker kan innimellom ha hastigheter/timings som den ikke liker i det hele tatt, og dette kan ofte kræsje litt i forhold til hovedkortet ditt, og resten av systembussen.

Derav når butikken tester brikka får de en hastighet på den som brikka er komfortabel med, og får ingen feil.

Prøv å sjekk hastigheten både på den gamle brikka, og den andre du tester med, og se om det kan ligge noe der.

Lenke til kommentar

Prøv å sjekk hastigheten både på den gamle brikka, og den andre du tester med, og se om det kan ligge noe der.

6347051[/snapback]

Den første, som jeg brukte i 2-3år uten problemer: Corsair XMS 3200 512MB 400Mhz

Den andre, som jeg bruker nå: DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 Minne 184-P (for DDR-PC400MHz)

Den tredje, som nylig kveldet fra meg: Kingston 1024MB DDR PC2700

333MHz, CL2.5, 184pins

Hva ligger her? :ermm: Ser den forskjellen 400mhz på de to øverste, og den siste på 333mhz, men kan dette bety så mye?

Lenke til kommentar

Det skal jo ikke det. Men en, eller flere, av minnebrikkene du bruker kan jo fungere dårlig med en av hastighetene. Den du har på 333MHz fører jo til at resten også kjører med samme hastighet. Har du prøvd å kjøre kun den nye brikka alene? Prøv det og se om du får feil da. I tillegg kan du jo sjekke timingsene som Memtest oppgir og sammenligne med hva som er oppgitt for brikka.

Lenke til kommentar

Har til enhver tid kun brukt bare en av rambrikkene. Problemet var at maskinen bare ulet etter at den ene og nye rambrikken "tok kveld." Skjermen ble bare svart, og den feilkoden som sto på den digitalskjermen på hovedkortet, viste en kode, som abit sa betydde: "Have u tried an another memory....."

Lenke til kommentar

Det er nærmest uendelig med muligheter for uheldige kombinasjoner, både av maskinvare og minnerelaterte BIOS-innstillinger. Så lenge en forhandler klarer å få brikkene til å kjøre stabilt på sine sertifiserte spesifikasjoner har de egentlig sitt på det tørre, selv om det kanskje krever en spesiell kombinasjon av maskinvare og/eller kunnskap for å oppnå. Poenget fra deres ståsted er vel strengt tatt å påvise at produktet ikke er fysisk defekt, og de trenger ikke tenke på kundens øvrige maskinvare...

For eksempel er det svært få hovedkort som tillater manuell justering av (Data) Drive Strength, som viser seg å være svært innflytelsesrike innstillinger for enkelte minnetyper. Det er på det jeg har sett bare DFI-kortene som har disse. Dårlige enkelteksemplarer av minnekontroller/hovedkort kan også spille inn, og det finnes jo også dårlige BIOS-versjoner.

Forøvrig høres det veldig tvilsomt ut når MPX sier at "Denne er testet ok. Memtest86 - 5 passes - ok". Memtest 86 er ikke noe dårlig program, men det er laaangt ifra den mest avslørende stabilitetstesten for minne. Både Memtest (for Windows), SuperPi 32M og Prime95 er mye mer pålitelige. På toppen av det hele bruker de bare test 5. Ikke akkurat overbevisende, tør jeg påstå...

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...