Hedvig Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Kjære forumister! Jeg har fått et Canon EOS350D KIT i gave og har begynt å ta en del bilder. Jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg litt? Først, når jeg skal legge bilder inn på dataen er oppløsningen automatisk 72. Hvis jeg vil skrive ut bildet, blir jo dette altfor lavt og dessuten om jeg vil redigere litt og sånn og bare bruke et utsnitt av bildet, blir det kjempe uklart. Den ene innstillingen jeg har funnet frem til på kameraet, viser at det er bilder av høy oppløsning jeg tar (2700x2700 et eller annet). Hva er det jeg må endre på? Og det viktigste... Jeg/vi har hunder og hester som vi ønsker å ta bilder av i bevegelse og vi står iallefall 10 meter eller mer unna. Hvilket objektiv er godt nok til å få flotte bilder? Og til sist, er det alltid mulig å få kjøpt solblender som passer til objektivene? Utrolig takknemlig for svar Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Hei Hedvig, og velkommen til forumet! Dette med DPI-innstilling er et mye diskutert tema, men når det gjelder foto, er dette er et tall du ikke skal bry deg om. Sørg heller for å bruke et program der du selv velger hvor stort område av arket utskriften skal strekkes over når du printer. Bildets oppløsning (hvor mye informasjon som er lagret) defineres av filens dimensjoner (f.eks 3008x2000 piksler for 6MP-filer, eller 3456x2304 piksler fra din 350D som gir 8MP filer). Dette, sammen med objektivets optiske kvalitet bestemmer hvor mye bildet kan forstørres/beskjæres. Avhengig av hvilket budsjett du har, er det en rekke forskjellige valg som kan gi gode bilder av dyr på mellomdistanse - dette er meget nyttig å vite før vi kan komme med nærmere anbefalinger! Mvh Kjetil Endret 20. juni 2006 av rotekaizer Lenke til kommentar
Hedvig Skrevet 20. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2006 Takk for velkomsthilsen og takk for svar Avhengig av hvilket budsjett du har, er det en rekke forskjellige valg som kan gi gode bilder av dyr på mellomdistanse - dette er meget nyttig å vite før vi kan komme med nærmere anbefalinger! 6346663[/snapback] Har tenkt på å bruke rundt 6-7000. Men om jeg kan komme billigere unna og kanskje kjøpe to objektiv til mitt bruk, er jo heller ikka av veien.. Har sett på Canon sitt 70/200 (4-5,4 eller noe i den dur), det ligger jo rundt 6500. Har dessuten sett på Canon sitt 75/300 https://prisguiden.no/product.php?view=er...&productId=2833 og sett at det er billigere... Jeg har sett på Sigma sine og også lurt på om Sigma sitt 70-200/2,8 som koster rundt 8000,-.https://prisguiden.no/product.php?productId=36152 Og den som er høyere ISO tall på til under halve prisen. Men jeg kommer nok i første omgang å fotografere utendørs... Jeg har stormlest meg til litt, men kan i all hovedsak INGENTING, men objektivet jeg har er kjedelig har jeg funnet ut.. Hedvig Lenke til kommentar
TwisterX Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Har tenkt på å bruke rundt 6-7000. Men om jeg kan komme billigere unna og kanskje kjøpe to objektiv til mitt bruk, er jo heller ikka av veien.. Har sett på Canon sitt 70/200 (4-5,4 eller noe i den dur), det ligger jo rundt 6500. Har dessuten sett på Canon sitt 75/300 https://prisguiden.no/product.php?view=er...&productId=2833 og sett at det er billigere... Jeg har sett på Sigma sine og også lurt på om Sigma sitt 70-200/2,8 som koster rundt 8000,-.https://prisguiden.no/product.php?productId=36152 Og den som er høyere ISO tall på til under halve prisen. Men jeg kommer nok i første omgang å fotografere utendørs... 6346959[/snapback] På meg høres det ut som Canon's 70-200 f/4.0 er et ideelt objektiv for deg. Så lenge du skal ta bilder av hundene dine (som sikkert sjelden sitter stille) så klarer du deg uten IS (bildestabilisering). Sigma sitt 70-200 f/2.8 kan godt være et bra alternativ. Men vær klar over at det er langt tyngre og større en f/4.0'en til Canon. Men sånn er det bare når du skal på f/2.8. Hvis du skal ut å fotografere hundene dine i skumring/kveldstid så er f/2.8 helt klart å foretrekke da du får raskere lukkertider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå