Gå til innhold

Sultestreikende Afghanistanere får viljen sin.

Anbefalte innlegg

Noen aviser, deriblant klassekampen og DB(?) hadde et intervju med 4 av Afghanistanerne hvorpå en av de hadde hatt en jobb i 4 måneder før politiet kom og sa at han ikke hadde arbeidstillatelse og dermed ikke fikk lov til å jobbe mer - selv om han betalte skatt. Jeg er ganske sikker på at han ikke er den eneste som har fått den beskjeden!

Det er en selvfølge at asylsøkere suser rundt på "Norske skattebetaleres regning" når vi selv nekter de å jobbe.

Det er en selvfølge at de ikke blir integrert når vi nekter de å jobbe.

Det er en selvfølge at de ikke blir integrert når redde, etnosentriske nordmenn ikke engang gidder/tør å hilse på "den jævla tyrkernaboen".

6357506[/snapback]

Hvorfor gjør ikke den snille rødgrønne regjeringen noe med dette, og tillater arbeidsinnvandring? Så vidt jeg vet har vi fortsatt "innvandringsstopp", slik at folk som faktisk vil bidra kommer opp i situasjoner som du nevner her. Den rødgrønne regjeringen har ikke gjort noe for å endre dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, gjerne. Bare du gjør det først. Jeg skrev at store deler av forumet er tilhengere av et visst parti -(Frp). Det kan jeg si både pga. poll'n som går her en gang iblant og pga. holdningene som mange her framviser.  Om du ikke har fremmedfrykt så er det bra, om du mener at det mange på denne tråden sier er rett, er det ikke bra.  Jeg ville bare få fram det at er ekkelt å se hvor mange som er av den oppfatningen at asylsøkere, flyktninger og utlendinger bare kan komme seg tilbake til der de kommer ifra. At det å dra tilbake til Afghanistan nå, ikke er farlig for de som i det siste har sultestreiket. Det synes jeg er kjipt.

Lykkejegere? Seriøst, hva mener du med det? Hadde ikke du ville kommet deg vekk fra landet ditt om det var krig, og landet var et "morderstrøk" uten like?

:hrm:

6357426[/snapback]

Det er mange meninger i denne tråden, noen er jeg enige i, noen er helt bak mål.

Det jeg her mener, er ikke at alle asylsøkere, flyktninger og utlendninger skal dra seg tilbake. Det jeg mener, er at mange asylsøkere og flyktninger er en stor belastning på samfunnet, og at det er begrenset hvor mange vi kan ta imot. Derfor mener jeg at det er langt mer humant å sende tilbake ett par stk. fra kabul, til fordel for de som virkelig kategoriseres som kvoteflyktninger.

Med lykkejegere mener jeg folk som har det vanskelig i livet, ikke nødvendigvis på grunn av krig, men at de er fattige, og ønsker seg ett bedre liv. Naturligvis er det en grunn til at de kommer til akkurat norge, og ikke ett hvilket som helst annet land, selv om vi befinner oss på en annen del av verden. Da kategoriserer jeg dem som lykkejegere.

Lenke til kommentar
Lykkejegere? Seriøst, hva mener du med det? Hadde ikke du ville kommet deg vekk fra landet ditt om det var krig, og landet var et "morderstrøk" uten like?

:hrm:

6357426[/snapback]

Veeeeeel. PureJoy prøvde seg jo på argumentet med hvor mye selvmordsbombinger det var i Afghanistan, noe som (i media) ikke var særlig mange.

Og, akkurat hvorfor mener du disse menneskene skal få opphold her, etter avslått asylsøknad, når myndighetene, sammen med FN, klassifiserer området som trygt. Tenk hvor mange andre før de som har fått søknadene avslått, og har måttet reist hjem. Urettferdig 'a gitt.

Lenke til kommentar
når myndighetene, sammen med FN, klassifiserer området som trygt.

6357556[/snapback]

Hvorfor har Norge fortsatt "fredsbevarende" styrker i Afghanistan da?

For å selge norske jordbær og geitost på torget i Kabul?

6357585[/snapback]

Nix, for å¨hjelpe til med å utdanne ett afghansk militære, slik at det kan bli trygt der nede, uten utenlandske sikkerhetsstyrker. Og jeg poengterer at SV av en eller annen grunn vil ha ut disse soldatene, afghanerene skal tydeligvis lære seg solv. Kompetanse skal dukke opp fra løse luften... :nei:

Lenke til kommentar
når myndighetene, sammen med FN, klassifiserer området som trygt.

6357556[/snapback]

Hvorfor har Norge fortsatt "fredsbevarende" styrker i Afghanistan da?

For å selge norske jordbær og geitost på torget i Kabul?

6357585[/snapback]

"Den norske regjeringen ble 10. august 2005 enig med den afghanske regjeringen og UNHCR om prinsippene for retur fra Norge. Både den afghanske regjeringen og UNHCR ser positivt på at afghanere kommer hjem til Afghanistan, så lenge dette kan skje i trygghet og verdighet. Gjennom avtalen har den norske regjeringen sagt seg villig til å gi mer hjelp til afghanere som returnerer enn til andre asylsøkere som returnerer etter avslag."

http://www.dep.no/filarkiv/284565/vedlegg_...iv_21.06.06.doc

Lenke til kommentar

Det er også et poeng som ble påpekt av en dame på dagsnytt 18 i går, at FN vurderer situasjonen fra en etter forholdene svært trygg posisjon, blant annet med væpnede vakter. Inntrykket blant befolkningen som ikke har samme grad av beskyttelse kan nok til tider være noe annerledes.

Når det er sagt vil jo et lands myndigheter stå i en nær sagt umulig stilling om de ikke kan legge FNs vurdering av et lands trygghet til grunn for sine vedtak. Noen må jo tross alt bestemme om et land er trygt eller ikke.

Endret av Aldrack
Lenke til kommentar
Jeg skrev at store deler av forumet er tilhengere av et visst parti -(Frp). Det kan jeg si både pga. poll'n som går her en gang iblant og pga. holdningene som mange her framviser.

Hvilke holdninger er det? At vi har et velferdssamfunn som ikke kan bære et uendelig antall mennesker? At vi derfor ikke kan ta inn folk som ikke virkelig trenger det?

Om du ikke har fremmedfrykt så er det bra, om du mener at det mange på denne tråden sier er rett, er det ikke bra.

Hva er det de sier som ikke er bra?

Jeg ville bare få fram det at er ekkelt å se hvor mange som er av den oppfatningen at asylsøkere, flyktninger og utlendinger bare kan komme seg tilbake til der de kommer ifra. At det å dra tilbake til Afghanistan nå, ikke er farlig for de som i det siste har sultestreiket. Det synes jeg er kjipt.

Du har fått med deg at det er den rødgrønne regjeringen som har kommet frem til at de kan sendes tilbake?

Lenke til kommentar
Jeg mener at før noen som helst skal komme og tro at de har noen som helst peiling på hva saken dreier seg om, bør de bo minst 1 måned nede i Kabul

Hvorfor det? Våre forfedre bodde i Norge, og her slet de med harde tider og de bygget opp landet slik at vi, etterkommerne deres, skulle få det bra. Hvorfor skal jeg kaste bort alt forfedrene våre jobbet for?

Folk snakker som om de tror de har peiling på alt mulig.. De har ikke engang peiling på hvor i Afghanistan Kabul ER! Alt de vet er at de vil sende "de jævla asylsøkerne" ned dit.

Det er den rødgrønne regjeringen som har tatt avgjørelsen.

Min mening, er at de egoistiske, arrogante, etnosentriske hvite nordmenne som klager over denne saken bør sendes ned fremfor Afghanistanere som faktisk har tatt seg bryet til å lære norsk, prøve å skaffe seg jobb, etc.

Hvorfor skal nordmenn sendes til Afghanistan? Det er ikke vårt land. Vårt land ble bygget på blod, svette og tårer. Afghanerne må også gjennom dette. Det har med flaks å gjøre. Vi ble født i et land der forfedrene våre allerede har gjort "drittjobben", mens andre blir født i land der de fortsatt har en stor jobb foran seg.

Men Norge er et lite land. Vi har ikke plass eller råd til å ta imot alle som vil komme hit for å nyte av velferdsgodene våre.

Jeg respekterer (men liker ikke) meningene til rasistene. Hvorfor er det slik at majoriteten av de ikke klarer å respektere meningene til oss som faktisk klarer å leve sammen med mennesker av en annen hudfarge? "Hø? Hater du ikke svartinger? Hva er gæærnt med deg a?"

6357506[/snapback]

Hvem er det som snakker om hudfarge her? Såvidt jeg kan se er du den eneste. I såfall er det du som er rasisten her.

Lenke til kommentar

Ja, de sier Kabul er sikkert. Det er en ting. En annen ting er resten av Afghanistan, der det foregår bombing. Vi får høre om bombeeksplosjoner og at tilstandene er på det værste siden 2002. Da må det vel ligge noe galt i prioriteringene dems? Når de sier de vil sende sultestreikende afghanere tilbake til Afghanistan, eller rettere sagt Kabul, der de kjenner ingen, flesteparten av dem har ikke familie eller noenting i Kabul, har de sjølv godt ut og sagt. Hvordan vil det det da bli hvis de blir satt av midt i Kabul uten noenting å forholde seg til?

Er vel en grunn til at vi må ha soldater der til å trene opp styrkene der?

Må si meg enig med Melkekartong. Det er en så stor fiendtlighet blant afghanere ovenfor vestlige styrker at flere vestlige styrker skaper større antall selvmordsbombere og andre opprørere blant afghanerne.

Vi må ikke bare tenke mer soldater og mer soldater. Vi må legge til rette for hvordan forholdene virkelig er der. Vi må ikke sitte her i gode Norge og undervurdere disse flyktningene for vi vet aldri hva som kan skje med oss i framtida. Jeg vet ikke om disse flyktningene snakker sant, finnes inget dokument som jeg vet om på at de gjør det. De har bare snakket utifra dems egne opplevelser fra Afghanistan. Jeg velger å tro på dem før jeg har fått noe motbevist. Hvis ikke det kan eksistere bevis for at de ikke snakker sant så er det ikke noe grunnlag for at de ikke kan være her, da situasjon som de beskriver er fæl nok til å få asyl her.

Og, akkurat hvorfor mener du disse menneskene skal få opphold her, etter avslått asylsøknad, når myndighetene, sammen med FN, klassifiserer området som trygt. Tenk hvor mange andre før de som har fått søknadene avslått, og har måttet reist hjem. Urettferdig 'a gitt.

Må spørre deg, vet du hva som er dems egentlige situasjon og hvorfor de andre som ikke sultestreiket måtte tilbake? Hvordan kan du vite at de ikke hadde det trygt, dermed måtte de dra tilbake.

Jeg er ikke for at andre skal få avslag bare fordi de som sultestreiker får bli. Det er dybt urettferdig. Men det er derimot ikke urettferdig hvis sultestreikerne forteller sannheten om hvor dårlig de har det. Og andre asylsøkere som ikke har sultestreiket men har hatt det helt greit, men de fortsatt søkte asyl her.

Kan finnes en mulighet for det også, da er ikke situasjonen sammenliknbar.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar
Hvis ikke det kan eksistere bevis for at de ikke snakker sant så er det ikke noe grunnlag for at de ikke kan være her, da situasjon som de beskriver er fæl nok til å få asyl her.

Saken er allerede behandlet, og det ble ikke funnet grunnlag for oppholdstillatelse.

Lenke til kommentar
Hvis ikke det kan eksistere bevis for at de ikke snakker sant så er det ikke noe grunnlag for at de ikke kan være her, da situasjon som de beskriver er fæl nok til å få asyl her.

Saken er allerede behandlet, og det ble ikke funnet grunnlag for oppholdstillatelse.

6358280[/snapback]

Jeg er fullt klar over det. Bare fordi de mener det er trygt i Kabul? :no:

Unnskyld meg, disse folkene må jo ha en viss mulighet til å dra tilbake dit de iallfall kommer fra og når de ikke kan det pga utryggheter da mener jeg Audun Lysbakken har rett i at det ikke finns grunnlag for å sende dem ut.

Endret av PureJoy
Lenke til kommentar

Jeg mener at før noen som helst skal komme og tro at de har noen som helst peiling på hva saken dreier seg om, bør de bo minst 1 måned nede i Kabul

Hvorfor det? Våre forfedre bodde i Norge, og her slet de med harde tider og de bygget opp landet slik at vi, etterkommerne deres, skulle få det bra. Hvorfor skal jeg kaste bort alt forfedrene våre jobbet for?

Folk snakker som om de tror de har peiling på alt mulig.. De har ikke engang peiling på hvor i Afghanistan Kabul ER! Alt de vet er at de vil sende "de jævla asylsøkerne" ned dit.

Det er den rødgrønne regjeringen som har tatt avgjørelsen.

Min mening, er at de egoistiske, arrogante, etnosentriske hvite nordmenne som klager over denne saken bør sendes ned fremfor Afghanistanere som faktisk har tatt seg bryet til å lære norsk, prøve å skaffe seg jobb, etc.

Hvorfor skal nordmenn sendes til Afghanistan? Det er ikke vårt land. Vårt land ble bygget på blod, svette og tårer. Afghanerne må også gjennom dette. Det har med flaks å gjøre. Vi ble født i et land der forfedrene våre allerede har gjort "drittjobben", mens andre blir født i land der de fortsatt har en stor jobb foran seg.

Men Norge er et lite land. Vi har ikke plass eller råd til å ta imot alle som vil komme hit for å nyte av velferdsgodene våre.

Jeg respekterer (men liker ikke) meningene til rasistene. Hvorfor er det slik at majoriteten av de ikke klarer å respektere meningene til oss som faktisk klarer å leve sammen med mennesker av en annen hudfarge? "Hø? Hater du ikke svartinger? Hva er gæærnt med deg a?"

6357506[/snapback]

Hvem er det som snakker om hudfarge her? Såvidt jeg kan se er du den eneste. I såfall er det du som er rasisten her.

6358055[/snapback]

1. Våre forfedre var immigranter i Norge. De som opprinnelig "eide" Norge - om noen eier Norge, noe du tydeligvis mener, er samene.

Etterkommerne deres HAR det bra. Vi har råd til utallige ting, båter, TVer, NRK-lisens, det er utallige millionærer blant oss - hvorfor skal vi ikke dele godene med mennesker som virkelig trenger det? Skal vi holde alle andre utenfor? Folk som aldri engang har hatt en TV?

2. Blant den rødgrønne regjeringen har man også FrP-politikere, Høyrepolitikere, KRF-politikere. Flertallet i denne regjeringen stemte for å sende de tilbake. Om 100% av FRP,Høyre,KRF-politikerne og underkant av 10% av Venstre,AP,SP,SV-politikerne stemte for, er dette nok til å gi flertall.. Greit, det er en rødgrønn regjering, men et fåtall av valgene som tas gjøres faktisk kun av de rødgrønne. Du vet vel hvordan en regjering fungerer? Det at Bondevikregjeringen var en fullstendig flopp, er ikke ene og alene Bondevik sin feil. Det kan være at andre partier (You all know who!) aktivt har gått for å stemme for idiotiske forslag for å deretter kunne si "Hei, jeg er <mitt navn>. KrF synes at det og det er riktig. Vi synes dette er feil (Selv om vi har stemt for det, men det sier vi ikke til dere!) Stem på oss og vi vil gjøre om på alt dette" - Vel, de vil ikke akkurat gjøre om på det, de vil heller komme til makta, så skal de kanskje begynne å stemme for fornuftige forslag. Akkurat nå vil FrP og Høyre opprette et aksjeselskap i Oslo som skal administrerere papirarbeid som sporveiene i dag tar seg av. Dette firmaet vil koste 50 mill i året, ha en rekke direktørstillinger, leie lokale MIDT i sentrum til 3,5mill/året og ha en REKKE direktørstillinger - Noe som vil føre til økt byråkrati, sløsing med resurser og enda flere medlemmer i "gutteklubben". DETTE er FrP-politikk! - Selv om partiprogrammet deres (valgflesk-kokeboka) påstår at de vil redusere byråkrati.

3. Grunnen til at jeg mener enkelte nordmenn skal sendes ned til Afghanistan er for at de skal lære litt om det virkelige livet - ikke det der man jobber fra 7 til 4, ser gårsdagens Hotel Cæsar (som man allerede har sett!) 17.30, deretter nyhetene, dagens episode av Hotel Cæsar (som de også kommer til å se i morgen óg) - Når jeg sier det virkelige livet, mener jeg livet der mennesker lider, har det vondt, er redde og søker en bedre hverdag.

De kan sette seg inn i andre menneskers situasjon fremfor å handle/tenke etter generelle fordommer/holdninger blant nordmenn. Kanskje de faktisk oppdager at det ikke er noen grunn til å klage over alt mulig, siden vi har det VELDIG bra? Kanskje på tide å prøve å engasjere seg og gjøre noe konstruktivt? Er det noe man skal klage på, er det at alle sitter på ræva si og klager uten å gjøre noe med problemet - for vi er så rike at problemer kan andre ta seg av.

4. Okay, forfedrene våre gjorde en kjempejobb, supert. Situasjonen i midtøsten er en helt annen! De kan ikke sammenlignes! Og bedre blir det ikke av at USA går inn i landet deres med sine "fredsstyrker".

Nei, vi har ikke råd til å la tusenvis av mennesker suse rundt i Norge uten jobb - bedre blir det ikke at vi nekter de å jobbe. Det blir heller ikke bedre av at sjefer er veldig skeptiske til å ansette mennesker som søker/har fått asyl i Norge. De eneste jobbene som er å få som asylsøker i dag er vel igrunn underbetalte vaskejobber og.... hmm... well, that's it. Det er et enormt behov for arbeidskraft i Norge - bedre blir det ikke av at FRP, høyre og resten av guttegjengen vil importere arbeidskraft fra Østeuropa. Hvorfor kan ikke heller Ugay fra Uganda male et hus? Da betaler han også skatt - i motsetning til østeuropeerne FrP vil ha tussende rundt i Norge..

5. Rasisme - okay, la oss si at det var svensker det var snakk om - hadde det blitt så mye bråk da? Du har vel selvinnsikt nok til å forstå at den eneste grunnen til at det er så mye bråk er fordi det er nettopp Afghanere - folk som er litt brune i huden. Eller lever du i din egne naive lille verden og tror at de eneste som er rasister er de som ikke tolererer at mennesker blir forskjellsbehandlet pga. opprinnelse og hudfarge og dermed slår ned på rasisme? Utsagnet ditt er kun et desperat forsøk på å forsvare din egen rasisme ved å slenge dritt om det at jeg ikke tolererer synspunktene til de som klager over "dissa jævle afghanerne. gir vi etter for sultestreiken, kommer det bare fler av dem". Og tro meg, du er ikke den eneste som har prøvd deg på den der "ååå, er det galt at jeg slår en svart person? DIN RASIST!! Du gjør forskjell på han og en annen hvit person". Fordi det er veldig galt å slå en svart person fordi han er svart.

Tror du denne saken ikke dreier seg om hudfarge eller Afghanistan i det hele tatt? (jaja, det kunne like gjerne vært Etiopere, dere ser jo ikke forskjell uansett - egentlig er det kun at dere ikke bryr dere om forskjellene).

Hvor gammel er du? Har du levd i ei hytte på fjellet hele livet ditt med alle sauene og budeiene?

Det er forøvrig ikke noen overraskelse at flertallet av folka her på forumet er FrPere. Middel/overklassemennesker som har råd til dyr hardware, dyr bil, dyr internettlinje, trenger ikke å jobbe seg ihjæl for å ha råd til livets opphold og bruker heller fritida si til å sitte og klage over hvor forferdelig de har det på et nettforum.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Til Melkekartong,

Arbeidsmarkedet virker for meg å bestå av en overvekt av stillinger hvor det kreves spesialkompetanse. "drittjobbene" er etter det jeg kan finne i mindretall.

Ikke dermed sagt at det ikke kan være problematisk å få jobb hvis man er fremmedspråkelig. God og målrettet språkopplæring er det som mangler etter min erfaring.

Lenke til kommentar
2. Blant den rødgrønne regjeringen har man også FrP-politikere, Høyrepolitikere, KRF-politikere. Flertallet i denne regjeringen stemte for å sende de tilbake. Om 100% av FRP,Høyre,KRF-politikerne og underkant av 10% av Venstre,AP,SP,SV-politikerne stemte for, er dette nok til å gi flertall.. Greit, det er en rødgrønn regjering, men et fåtall av valgene som tas gjøres faktisk kun av de rødgrønne.  Du vet vel hvordan en regjering fungerer? Det at Bondevikregjeringen var en fullstendig flopp, er ikke ene og alene Bondevik sin feil. Det kan være at andre partier (You all know who!) aktivt har gått for å stemme for idiotiske forslag for å deretter kunne si "Hei, jeg er <mitt navn>. KrF synes at det og det er riktig.

6361268[/snapback]

Eeeh... Du vet at vi nå har en flertallsregjering? Det betyr at regjeringen har støtte fra et flertall i Stortinget, og at de dermed ikke trenger støtte fra verken FrP, Høyre eller KrF? Edit: Og at det selvsagt ikke er slik at f.eks. 10% av SV og AP stemmer sammen med FrP/H mot sin egen regjering. :nei:

Bondevikregjeringen var en mindretallsregjering.

Hvor gammel er du? Har du levd i ei hytte på fjellet hele livet ditt med alle sauene og budeiene?

Man kan jo lure på det samme om deg..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...